Jump to content

Alarm Foto/videoåvervåkning av båt


Cobolt

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne en løsning som gir foto/video-overvåkning av min båt, både i havn og i vinteropplag på land. Slikt trekker jo strøm, men det får jeg se på når mulig løsning er funnet.

 

Ligger i hjemmehavn med overvåkning natterstid, men på land om vinteren har det vært episoder her i Oslo-området der uvedkommende har flyttet inn i båtene og tatt seg til rette for si det mildt. Et ukentlig besøk i båten for sjekk er ikke tilstrekkelig.

 

Det blir også dyrt med vanlig alarmabonnement fra et av alarmselskapene, og de har vel også løsninger som er ekstra krevende på strømforbruk.

Helst skal et slikt system være uten abonnementskostnader og gi melding direkte til meg på sms/mms og/eller email.

 

Er det aktiv wifi-dekning i havn og på opplagsplassen kan man vel tenke seg en løsning som bruker det.

 

Noen forslag ?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg bruker viltkamera når båten er i opplag.

 

Selges bla. på XXL, og ligger på 2-3000kr for et brukbart et. Disse får du med sim-kort, og sender da bilder og/eller video til din e-post eller mobil. Kostnaden for abonement og mms-meldinger er liten.

 

Kameraene er varmesøkende, og tar bilder/video når noe "levende" er i kameraets sone. Et bilde av en katt eller en fugl som sitter utenfor båten kommer i ny og ne, med det er bare greit - da vet du at det funker.

 

De fleste kameraene har nattmodus, som gjør at bilder selv når det er helt mørkt blir skarpe og tydelige

 

Jeg har hatt to stk, ett som har dekket hekken av båten utvendig, og et innvendig som vender rett bakover og tar bilde midt i ansiktet på den som evt tar seg inn.

 

Jeg må leve med noen bilder av meg selv hver gang jeg er i båten, men kameraene skrus enkelt både av og på, og innstillingene bevares naturligvis.

 

Jeg brukte mine pga noen tvilsomme naboer, og fikk faktisk delvis bruk for det ene. Hadde lagt igjen solbrillene mine på badeplattformen under vårpussen, og jammen fikk jeg et bilde av en nabo som var og forsynte seg.

 

Solbrillene er tilbake hos meg nå, og narkoreiret har flyttet til helvette vekk?

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

hva med min oppfinnelse da , du blir oppringt på tlf dersom innbrudd sensorer utløses , og i tillegg for å skremme tyven så sender du sms til enheten og slår på lys kaster eller blinkende lys eller tute eller lignede, veldig kjekt dersom du er et stykke unna , koster kun 1990 kroner fri frakt. besøk nettsiden http://www.smart-gsm-alarm-bil-baat-hytte-hjem-camping.com/alarmihytteogstyringavsolcellemedalarm.html for mer spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Viltkamera blir vel litt vanskelig å montere skjult i båt, og er vel også fristende å stjele.

 

Audun-GSM systemet virker interessant, hva er strømforbruk pr time/døgn ?

 

Jeg vil ikke ha båten fast på 220V, hverken i havn eller under vinteropplag på land. Batteribankene er på 160 Ah start og 344Ah bruk.

Best ville det være å kunne bruke et ca. 80Ah batteri (eller mindre) og bytte det ca. ukentlig med nyladet, to batterier på rullering.

 

Har lest end el andre tråder om temaet, og googlet litt.
Oppdaget at jeg hadde et USB-kamera av endoskopi-type kjøpt på Biltema for inspeksjon av trange steder.
Der finner jeg også en rekke andre billige kameraløsninger. Søk på kamera, og evt Inspeksjonskamera.
Mitt kostet bare Kr. 299,- og har 5 meter USB-kabel, kameradiameter 10mm med LED belysning (som kan slås av, eller justeres på USB-kontakten), og ganske avansert software med bl.a. IP-instillinger og passord.

 

Du har jo en mulighet til å trigge annet utstyr styringsboks som må kunne skru på annet f.eks. en solid state PC med Linux, eller til og med Linux på memory-stick med WiFi,  som kan ha autologon til lokalt wifi-nett og sende alarmbilder/video. På den måten vil strømforbruk bli minimalisert.

 

Jeg har nettopp installert et DEFA Link system som sender alarmposisjoner dersom båten startes eller flyttes, men de har ikke webcam-løsning og i vinteropplag vil jo neppe uvedkommende hverken starte opp båten eller flytte på den.

Link to post
Share on other sites

Om viltkameraet er skjult eller ikke spiller jo liten rolle, når det uansett sender deg bilde av den som evt stjeler det.. :-)

 

Bruker åtte AA batterier i løpet av vinteren, og for simkortet inkl bruk betaler jeg vel 50kr pr mnd eller noe.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

hei igjen , mitt system bruker 0.3 amp ,12 volt , men om du er avhengig av att alarmen ikke bruker strøm , kun når du blir innbrudd så har jeg en løsning på det området også , en gsm enhet som slår seg på når den blir aktivert med en føler eksempel innbrudds føler og da slår den seg på og sender sms.  

på den sms enheten som bruker 0.3 amp har jeg også som innstilling på som gjør att du kan få daglig eller ukentlig eller månedlig rapportering automatisk til deg om alt er ok og det er strøm der . lager til det som er best for deg :) 

Link to post
Share on other sites

Takk for info Audun.

 

Løsningen som slår seg på når den aktiveres av innbruddsføler kan være interessant.

0.3 A blir noe over 200 Ah på 30 dager. Sommerstid når batterier kan vedlikeholdslades fra f.eks. solceller er det ikke noe problem, men vinterstid under presenning må man lade batterier litt for ofte, selv med min batteribank på 340 Ah.

 

Jeg melder meg tilbake senere i august når jeg og båten er tilbake i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Har hatt alarmkamera ombord de siste fire årene med godt resultat.

Sender MMS bilder, fire stk når noen stikker hode inn i båten. Brytes strømmen går alarmen. Kommer strømmen tilbake gis melding om det. Forteller også temperaturen ombord. Selges bla hos abteknik.no.

 

Flere her på BP har slike. Husker ikke helt hva det heter. V900 eller noe slikt. V


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...