Jump to content

Mercruser som stopper.

GOE

Recommended Posts

Har en Mercruser V8 230 hk bensinmotor i båten.

Har nå fått et problem med at motoren plutselig stopper en gang i blandt.

Motoren går helt jevnt og fint, det er ingen ujevn gange eller fusking før den stopper.

Det er vanligvis ikke noe problem å starte den igjen, men nå i kveld måtte jeg dra lenge på starteren før den ville gå igjen. Da den startet gikk den helt fint og jevnt igjen.

Noen som har opplevd noe tilsvarende og har gode tips å komme med?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Har du en liten bryter på gir/gass hendelen som kutter tenningen når du girer? En kompis av meg hadde en Mercruiser som ikke startet i ny og ne, stoppet på lavt turtall m.m..Og med en bitteliten justering av bryteren startet den og gikk som den skulle alltid.

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvis forgassermotor; sjekk bensintilførsel. Om du ikke har filter/vannavskiller så kan det være kondens eller skit i forgasseren. Pumpa kan også være dårlig.

Er ventilene i pumpa gåene eller ikke tetter riktig kan bensinen renne tilbake mot tanken når motoren står. Kommer det luft i bensinledningen tar det litt tid før pumpa klarer å trekke fram bensinen igjen, spesiellt om pumpa er sliten. Er ventilene riktig dårlige kan det være at den ikke klarer å pumpe fram nok til alle driftsforhold.

Du kan sjekke pumpa ved å kople slangen fra forgasseren og sette den i en flaske. Dra motoren på starteren, bensinen skal komme støtvis uten luftbobler. Prøv deretter å blåse i ledningen mot pumpa, hvis ventilene tetter som de skal, skal det ikke være mulig å trykke luft eller bensin baklengs gjennom pumpa. Evt. mål bensintrykket hvis du har tilgang på en måler, hva trykket skal være står i servicemanualen som du skaffer fra f.eks. Euro-fritid.

Problemet kan også ha sammenheng med tenningskuttbryteren for drevet, sjekk også at denne er skikkelig justert. Tviler litt på om det er mulig å dra motoren på starteren om denne bryteren er lukket, kan være greit å utelukke iallefall....

Tor

Takk for svar.

Jeg er klar over bryteren som kutter strømmen et lite øyeblikk når den settes i gir.

Nå har det seg slik at motoren stopper om den går på tomgang eller på litt turtall.

Har en førelse av at det må være et problem med bensintilførselen. Jeg har vannutskiller på filteret mellom bensintanken og motoren og bensinfilter montert på motoren.

Det er ikke vann å se i vannutskilleren og filteret på motoren er nytt.

Har også en førelse av at det kan være et problem med drivstofftilførselen.

Aldri en dag uten båt.

Takk for råd.

Nå er imidlertidig feilen funnet og utbedret.

Det viste seg at feilen lå på elektriske. Coilen hadde en liten lekkasje og sluttet å fungere etter en tids gange. Den ble også ganske varm.

Satte inn ny coil i dag og har kjørt motoren noen timer, alt ser ut til å fungere normalt igjen. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...