Styvehavn Startet 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2015 Hei Jeg har en rusten oljekjøler og tappekran til min "nye" Yanmar 4JH-TE som vist på bildene. Etter store utgifter pga gjennomrustet blandebend og flens på turbo (22.000kr), må jeg utsette videre reparasjon. Hvilken risiko tar jeg ved å bruke båten en feriuke til og et par tre helger før høsten? Det er snakk om noen få turer på 10 nm, Fredrikstad - hytte Hvaler. Er oljen under trykk, så den vil sprute når det går hull? eller vil det bare dryppe? Hva skjer om tappekrana begynner å lekke? Er det noe jeg kan gjøre for å utsette problemet eller begrense evt. skade? Til slutt; er det noen som vet ca. pris på ny oljekjøler? Og følger tappekran og kobling med? Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei. Nå er ikke jeg så motorkyndig, men har samme motor selv. Tror jeg ville sjekket nøye hvor mye det har rustet ved å pirke litt og dunke litt. Evt. Skru fra hverandre og inspisere. Har du oljetrykksmåler? Min ligger på rett over 4 bar, så ja, det spruter ved lekkasje. Ville ihvertfall holdt ett godt øye med oljetrykk, forsvinner det så kan det bli fatalt. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Styvehavn Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Takk for tips. Jeg har pirket, og det faller ikke av mer rust. Har ikke oljetrykkmåler desverre, men varsellampa og lydsignal vil vel slå inn om trykket blir for lavt? Reagerer jeg med en gang, redder jeg vel motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei igjen. Er mer interessesant og få sett tykkelsen på godset. Så jeg tror nok jeg ville demontert og tatt en titt. Det må du jo uansett dersom du må bytte noe. Hvis det er greit nok, ville jeg startet opp, og holdt godt øye etter lekkasjer til du får byttet. Ja, man har jo lampe og lyd, men jeg vet ikke når den slår inn, og vet du om den virker? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Styvehavn Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Nei jeg kan kanskje ikke stole på alarmen. Jeg har jo sjekket at lampe og lyd virker, men vet vel strengt tatt ikke om sensoren virker. Huff, nå er jeg redd også siste del av ferien ryker :-( Sitér dette innlegget Link to post
Styvehavn Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Da er oljekjøleren ute. Det var ikke så ille som fryktet. Nå må jeg fjerne rust og se hvor mye av godset som er borte. Håper å ha sjøklar båt til i morgen. Noen som har tips til rengjøring? Bør oljekjøleren lakkeres? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg ville definitivt ha pusset den ren med stålbørste og lakkert den! Da beskytter du mot nye rustangrep, og det hele ser mer delikat ut;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.