Jump to content

Sjøspeidere på langtokt


mons

Recommended Posts

I Egå ved Århus har de danske Sjøspeiderene invitert til leir. http://www.soe15.dk/

 

Fra Norge har Makrellen (Tananger) og Nordsjø (Sandnes) allerede seilt ned.

Tirsdag starter Havbraatt som deltaker i TSR nedover, og skal seile løypa til TSR ned til Ålborg før jeg henter den der og seiler ned til Egå 2/8.

Etter å ha sett havneavløpet på TSR ved Flekkerøya seiler Gyda fra Kristiansand og Nilsen fra Søgne sammen sørover og tar en liten stopp på Læsø før vi fortsetter til leiren i Egå.

 

4/8 seiler vi pluss en haug dansker armada til Ebeltoft og griller rundt fregatten Jylland. 5/8 seiler vi til Gøteborg for en dag i Liseberg.

6/8 på kvelden fortsetter vi opp svenskekysten i små etapper før vi tar over bukta og lander i Kragerø på formiddagen 9/8.

 

Her er ruteforslag fra Tananger http://1tanangersjo.no/images/dokumenter/felles/Seilaser_til_%20S%C3%B815.pdf

 

Deretter fortsetter vi ned til Søgne med avslutningsbål 12/8 før vi seiler hver til vårt 13/8.

 

Hyggelig hvis det er aktive eller gamle speidere som vil følge oss et stykke.

 

For speidere er det to ledig plasser på Havbraatt fra Ålborg og til Kragerø/Søgne. Ring meg i tilfelle på 93410278

 

Dere vil finne alle båtene på AIS slik at det er lett å følge oss.

 

God sommer!

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

20 timer til Skagen. Tre av disse for motor mens vinden stilnet og tørnet rett vei til ære for oss. Overnattet der og tok til Grenå kl 6 på morran. Perfekt vind og diverse mannskapsbytter i fart for seil.

Litt overraskede tyske seilere som fikk servert tyske drops på rekka i 6 knop for seil. Tror ikke de var vant til det.

Overnattet i Grenå, og startet morraen med bris fra vest. Utover dagen berget vi klyver og revet storseil når vinden slet vannet av bølgetoppene som va halvannen meter.

10 timer med tekka i vann halvparten av tiden bragte oss til Egå og dansk sjøspeiderleir.

Trivelig å seile i selskap med Gyda fra Kristiansand!

 

I morra er det armada til Århus for is.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Speiderleir i Århus med mange gjester og vannkrig ombord. Til Ebeltoft i armada og grillaften der. Litt dramatikk på radionen for de unge da vi hørte en 10-12 år gammel jente som ba om hjelp på vhf ettersom begge foreldrene og broren drev vekk fra båten som lå fortøyd langt utpå havet. De fikk hjelp og ble berget etter tre kvarter.

20 timer under seil fra Ebeltoft til Gøteborg hvor vi overnattet utenfor operaen.

Neste stopp var Fjellbakka før en lang dag til skjærshalden? Tilbake til Strømstad for å kjøpe godteri for resten av svenskepengene.

Seil og motor til Kragerø med ankomst 0500. Mannskapsbytte og hvile hele søndagen.

Mandag med is i Risør og mål for kvelden rundt tromøy.

Mons

Link to post
Share on other sites

Trivelig bilde. Jeg er sent innkommende lengst ut til høyre i bildet med Havbraatt på vei inn for seil. Kryssett opp Tromøysund før vi la ut i havet og inn til Grimstad for fulle seil i god vind. Fin séilas med en god del vann på dekk og bra fart.

Ellers er det Gyda fra Kristiansand, Pontos fra Langesund og

Overnatter på Skauerøya hvor vi ble møtt av en av Maxiene fra Søgne.

Satser på Høllen i morra kl 18, og avslutning av armadaen der med leirbål og grilling.

Ligger en god del bilder på fb- sidene til Søgne, Kristiansand 7. og Tananger sjø.

 

Trivelig å være på langtur med 5 skøyter og nærmere 50 ungdommer ( hvorav endel er byttet ut underveis).

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er nok båtsommeren nesten over for meg. Før avslutningen i Høllen i kveld med vannkrig for seil på Høllefjorden, grilling og leirbål ble det 588 Nm med gaffelrigg på denne turen. Ble litt ekstra ettersom jeg tok tog fra Århus til Ålborg for å hente Havbraatt ned til Århus. I tillegg gikk vi tilbake til Strømstad fra Skjærhalden ettersom noen av ungene hadde svenskpenger igjen og ville bruke de på godteri.

Har hatt 4 til 11 undommer ombord og storkost meg med trivelige unger og medseilere.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...