Jump to content

Valg av kartplotter?- Rundt 7000,-

Andboats

Recommended Posts

Har selv kjøpt Garmin GPSmap 721xs. Koster 7300 + kart til 1500. Kjempefornøyd. Kjøper du ekkoloddsvinger i tillegg til 1400 så har du begge deler. 7" touch skjerm. For en tusenlapp mindre får du Garmin ecomap 70. Samme funksjoner og egenskaper som GPSmap 721xs men uten touch skjerm og uten Nmea 2000 interface. Jeg ville ha dette.

Hatt Garmin før også, og 721xs har veldig intuitive menyer og har fått gode kritikker på tester. Søk på review Garmin GPSmap 721 eller 741 så får du opp flere tester.

Veldig mange er glade i Raymarine også. Tror minuset der er at de har ett eget NMEA2000 system, så man må bruke konverteringsbokser for å få signaler fra NMEA2000 til å fungere på de. Garmin har rett frem NMEA2000, Lowrance kjenner jeg ikke til godt nok

Raymarine har egne NMEA2000-plugger, selve systemet er standard NMEA2000. Overgangskabler kan kjøpes, men de er ingen problem å lage selv heller. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

• 4 uker senere...

Da har vi (eller idars) beveget oss fra kartplottere til kombienheter, dvs ekkolodd og kartplotter i en boks.

Forskjellen mellom de to er hvilke frekvenser ekkoloddet jobber på. (Noe Garmins nettsider ikke akkurat fremhever når du bruker "sammenlikn", så jeg skjønner at du undres.) 92 bruker lavere frekvens ved Sidevü enn 91, som gir bedre rekkevidde på dypt vann men mindre detaljer. 91 er ment brukt med GT40-TM mens 92 er ment brukt med GT41-TM, og disse to ekkoloddgiverne bruker altså forskjellige frekvenser og er dermed ment til litt forskjellig bruk. Kartplotterfunksjonen er identisk på 91 og 92.

EchoMap 91/92 har ikke NMEA2000, der er det NMEA0183 som gjelder. Men på modeller med NMEA2000 kan det brukes til å sette opp nettverk som gjør at data som AIS, GPS-antenne, kompass, waypoints, autopilot etc kan deles mellom flere enheter. Mye av dette kan du få til med NMEA0183 også, bare på en mer krøkkete måte.

• 1 år senere...

Veldig mange er glade i Raymarine også. Tror minuset der er at de har ett eget NMEA2000 system, så man må bruke konverteringsbokser for å få signaler fra NMEA2000 til å fungere på de. Garmin har rett frem NMEA2000, Lowrance kjenner jeg ikke til godt nok

Nyere Raymarine er fullt ut nmea2000 kompatible. Det du trenger er kun en kabel mellom nmea2000 og RaynetNG. Eldre plottere trenger riktignok en egen converter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...