Jump to content

Husk at båtfører er ansvarlig for skade bølgende fra båten gjør


knbo

Recommended Posts

Det er mange som ikke viser hensyn til andre på sjøen.

Viste en at båtfører er ansvarlig for skade som bølgene båten lager. Altså kjører en med stor fart der hvor folk har fortøyd så  kan en risikere å måtte punge ut for skader bølgene fra båten gjør. Opplevde ganske nylig at en båt kjørte med stor fart forbi en gjestehavn og vi som lå fortøyd med måtte selv tre til for å unngå skade på båtene. 

 

En annen gang da jeg stod og arbeidet med å ta ned storseilet på min seilbåt, ( Når denne gjøres må jeg gå mot vinden, og må gjøres i relativt åpent farvann. Dessuten må en beveg seg på fordekket, hvor en lett kan falle over bord. ) Under dette arbeidet kom det 2 campingkrusere med sort fart forbi, ikke mange meterne fra seilbåten min. Jeg måtte avbryte arbeidet og holde meg fast for ikke å dette i vannet. Siden båten gikk på autopilot not vinden og jeg var den eneste som kunne maurer båten, kan du tenke deg hva som hadde skjedd dersom jeg hadde falt i vannet.

 

Derfor ta hensyn og senk farten så mye at båten flater ut, ca 5 knop, når du ser at bølgende kan lage problemer for andre eller gjøre skade.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Viste en at båtfører er ansvarlig for skade som bølgene båten lager. Altså kjører en med stor fart der hvor folk har fortøyd så  kan en risikere å måtte punge ut for skader bølgene fra båten gjør. 

 

Det viste ikke jeg, ettersom jeg hadde inntrykk av at sjøloven fremdeles gjaldt, og det måtte foreligge forsett eller grov uaktsomhet og med forståelse av at slik skade sannsynligvis ville oppstå.

 

Det vanlige på sjøen er at en hver dekker sin skade.

Link to post

Sitat fra "fartgrenser til sjøs" på politet.no

 

"Husk også at din båtsjø kan gjøre skader for store verdier, og fører av alle typer båter må være oppmerksom på sine bølger slik at de ikke forårsaker skader på materiell eller mennesker. Vis derfor stor forsiktighet og senk på farten ved passering av fortøyde båter."

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Heromdagen møtte jeg en seilbåt som helt umotivert slo om rett mot oss. Han hadde motoren igang og det kunne se ut til at autopiloten var på for ingen styrte båten. Mannen sprang usikret rundt på dekk som en skadeskutt høne med dertil risiko for å falle i vannet.

Makan til uansvarlig skipper som ikke kunne drøye 1 minutt til vi hadde passert? Tenk om han hadde falt i vannet?

 

Tullebukker finnes i alle leire.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Er vel egentlig bare når de går for motor at seilbåtene bruker autopilot? Da skal tau strekkes, sjekkes, repareres etc, og masse klargjøres til neste økt med seil. Når de seiler er det helst uten autopilot, slik at de får utnyttet vinden maks har jeg skjønt. Kan jo hende jeg har blitt feilinformert, siden jeg er motormann og sjelden ute med seilbåt.

Link to post

Love om sjøfart kom i 1725, med siste endring i 2015

Den sier i følgende om ansvar:

"§ 151. Rederens ansvar for andre

Rederen svarer for skade som er forårsaket ved feil eller forsømmelse i tjenesten av skipsfører, mannskap, los, slepebåt eller andre som utfører arbeid i skipets tjeneste.

En reder som er ansvarlig etter første ledd, kan kreve det som er betalt, erstattet av den som har voldt skaden. Lovgivningens regler om adgang til å nedsette skadevolderens ansvar overfor skadelidte gjelder likevel tilsvarende for rederens krav.

§ 163.Sammenstøt uten at skip støter sammen

Det som i denne lov er bestemt om sammenstøt mellom skip, gjelder også når et skip ved sin manøvrering eller på liknende måte volder skade på et annet skip eller personer eller gods om bord uten at sammenstøt mellom skipene har funnet sted."

 

Det er sant at det står at ved hendelige uhell dekker begge parter sine egne skader, § 162.

Det er også sant at der ikke er krav til ansvarsforsikring, men så har ikke en reder objektivt ansvar som en gjelder for bil. Det du kan oppleve er at en reder eller båteier ikke er søkegod og dermed får en problemer med å kreve inn erstatningen.

 

Ser vi på § 163 så er en også ansvarlig for skade som er forårsaket i hvor båten er manøvrert, selv om ikke det har vært fysisk berøring mellom 2 båter. Og det å gå med for stor fart nær opp til fortøyde båter vil dermed kunne føre til erstatningsansvar overfor reder/eier, ved skade.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Mouche For meg høres det ut som at han skulle ta ned storseilet, og da er det nettopp slik dette man gjør. ruller inn rulleseilet forann, starter motoren Snur opp mot vinden, når der er god nok plass for for det.  Går frem for å stramme opp tauene/Lasybagen som skal ta imot storseilet. Er det en person til så firer vedkommende seilet men den som står står passer på at alt legger seg rikting rett på plass. 

 

Han løp ikke som en tulling, skulle gjør noe som en ikke har lang tid på å gjøre, og må handle raskt. Passere du da båten i denne sårbare situasjonen med full fart så kan du forårsake en ulykke.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Det er mange som ikke viser hensyn til andre på sjøen.

Viste en at båtfører er ansvarlig for skade som bølgene båten lager. Altså kjører en med stor fart der hvor folk har fortøyd så  kan en risikere å måtte punge ut for skader bølgene fra båten gjør. Opplevde ganske nylig at en båt kjørte med stor fart forbi en gjestehavn og vi som lå fortøyd med måtte selv tre til for å unngå skade på båtene. 

 

Er en tråd om lignende situasjon her: https://baatplassen.no/i/topic/120557-uforsvarlig-kj%C3%B8ring-i-tvedestrand/?

 

Om du leser noen av avisartiklene det er linket til så ser du politiets reaksjon.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Mouche For meg høres det ut som at han skulle ta ned storseilet, og da er det nettopp slik dette man gjør. ruller inn rulleseilet forann, starter motoren Snur opp mot vinden, når der er god nok plass for for det.  Går frem for å stramme opp tauene/Lasybagen som skal ta imot storseilet. Er det en person til så firer vedkommende seilet men den som står står passer på at alt legger seg rikting rett på plass. 

 

Han løp ikke som en tulling, skulle gjør noe som en ikke har lang tid på å gjøre, og må handle raskt. Passere du da båten i denne sårbare situasjonen med full fart så kan du forårsake en ulykke.

 

Jeg har og har hatt tilstrekkelig med seilbåter av forskjellig størrelse til å ha skjønt det. Har forøvrig ikke skrevet noe om at han/man løp rundt som en tullig. Å senke faten til fem knop ved passering av en seilbåt i åpent farvann (siden seilbåten kunne gå på autopilot regner jeg med at det var godt om plass på stedet?) er ikke noe jeg vurderer selv om seilbåten går for autopilot mens det eneste mannskapet ombord befinner seg på usikret på dekk. Om de omtalte cabincruiserne gikk nær, for nært, er det vanskelig å ha noen kvalifisert mening om, men jeg prøver selv å ta rimelig hensyn i slike "situasjoner".

Man kan jo sågar spørre seg om det var tilstrekkelig mannskap ombord i seilbåten?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Skjer stadig at motorbåter velger å gå på feil side av en seilbåt. Da blir valget om å slå i veien for motorbåten eller gå på grunn noe man må ta. I mitt tilfelle, har jeg alltid valgt å slå, fremfor å gå på grunn. Valget gjøres så sent som mulig, men grunna må unngås. Om vi seiler med Autopilot eller ikke, er ikke alltid så lett å dømme for en motorbåt, da vi vanligvis gjør en kombinasjon. Autopiloten aktiveres når jeg slipper roret, og deaktiveres når jeg er tilbake. Til forskjell fra en motorbåt, må jeg faktisk gå fra roret regelmessig, spesielt når en motorbåt går på feil side.

Link to post

Jeg innrømmer gjerne at mitt innlegg var skrevet som ren provokasjon. Men jeg står fortsatt på sise setning: Tullinger finnes overalt i alle leire, både seil og motor.

Motorskippere som passerer for nær, seilbåtskippere som skal provosere fram situasjoner ol.

 

 

Jeg lærte her for noen år siden at jeg skal passere så langt unna at den andre rekker å snu mot bølgene. Men å slakke av for hver eneste seilbåt/snekke/andre vi passerer eller møter faller på sin egen urimelighet.

 

En annen ting som forundrer meg litt er den "fordi jeg gjør dette må du endre din oppførsel ellers kan jeg dø" mentaliteten ute på vannet hvor vi har 2 frihetsgrader. Den forstår jeg ikke. At man er villig til å risikere livet for å ha rett? Snodig.

 

Med ønske om en fin og konfliktfri sommer

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Monica De fleste seilbåter kan lett seiles av en person.

 

Cirion personlig har jeg opplev den stor motorbåt i stor fart krysset minde en to meter foran meg når jeg seilte. Når det skjedde hadde jeg problemer med motoren og var uten muligheter å bruke den. Dette skjedde i et stilleområdet. noe som førte til at båten stoppet helt opp og jeg ble liggende stille. Hadde ikke strømmen ført meg rett retning så hadde jeg havnet på skjer.

 

Personlig så bruker jeg autopiloten aktiv når jeg seiler eller går for motor. Dette selv om jeg står ved roret. Men jeg er ikke noe konkurranseseiler, bare en turseiler.  Om jeg bruker autopilot så opphever disse ikke motorbåtenes vikeplikt.

 

Her vil jeg skryte av nyttetrafikken De er virkelig flinke til å ta hensyn. De holder uten unntak god avstand til meg. De går i en stor bue uteom selv om jeg viker unna i god tid og gir dem plass til å gå rett frem.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Det er kanskje teoretisk mulig å havne i en situasjon hvor man juridisk sett har erstatningsansvar for skader påført en annen båt pga hekkbølger - men jeg tviler meget sterkt på at dette er praktisk gjennomførbart.

 

Man bør selvfølgelig ta hensyn til sjøs, og man må også forvente en god del hekksjø, særlig i fellesferien.

 

Først må båtfører identifiseres, så må den skadelidende dokumentere skadeomfanget, så må den skadelidende sannsynliggjøre at skaden skyldes grov uaktsomhet, så må den skadelidende få medhold i rettsystemet ...

 

Et mulighet kanskje dersom man har AIS-spor som beviser at båtføreren var langt over 5 knop i femknopssone.

 

Når det er sagt, man må selvfølgelig vise hensyn. Men man må også forvente og akseptere hekkbølger, særlig i fellesferien.

 

Jeg har vel en artikkel på båtwiki om dette :)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Interresant dom.

Men de 3 Herrene brøt jo en fartsgrense (generell 12 knop i Arendal havn) og derved domfelt. Er det noen som vet sånn sirkus bredden på sundet der de 3 kjørte som tullebukker?

De fikk jo også boten redusert til ca 40% og slapp saksomkostninger så retten har vurdert dette til "ikkje så gale"?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg vet ikke en alltid skal slakke farten når du passere en seilbåt. men ta hensyn og gjør det nå der er folk som jobber fremme på fordekket.

For å snu på flisa:Hvorfor gå foran på dekk når du ser det kommer båter i plan? Jeg ser kanskje ikke deg før vi er relativt nærme og hvis jeg da slakker av dobbler jeg bølgehøyden.

Alt dette i åpent farvann selvfølgelig

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Interresant dom.

Men de 3 Herrene brøt jo en fartsgrense (generell 12 knop i Arendal havn) og derved domfelt.

Nåja. Siterer fra dommen:

 

På spørsmål fra aktor på hvilken fartsbegrensning som gjelder i Tromøysund forklarte Trommestad for retten at man kan kjøre sikker fart i Tromøysund. I forhold til de fartsbegrensinger som gjelder for båtferdsel i det aktuelle området, viser retten imidlertid til at høyeste tillate hastighet i Tromøysund er 12 knop, jf. forskrift om fartsbegrensning for fartøy i Arendal havnedistrikt, sjøkart nr. 7, Arendal kommune, Aust-Agder, § 2 annet ledd. Innenfor en avstand av 100 meter fra land er største tillate hastighet 5 knop, jf. forskriften § 1. Tiltalen omfatter imidlertid ikke overtredelse av gjeldende bestemmelser om fartsbegrensning, og retten finner ikke grunn til å gå nærmere inn på dette.

Denne dommen går imidlertid litt på siden av trådtittelen, de tiltalte ble stoppet av politiet og bøtelagt, men kan de også holdes økonomisk ansvarlig for skader forårsaket av hekkbølgene? Det sier dommen ingenting om.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg ser kanskje ikke deg før vi er relativt nærme og hvis jeg da slakker av dobbler jeg bølgehøyden.

Et alternativ er å svinge brått mot babord dersom man plutselig blir var på at hekkbølgene kan forårsake alvorlige problemer for båten man er i ferd med å passere på styrbord side, da blir bølgene noe redusert. Det ble i allefall hevdet i en annen tråd her, dessverre har jeg visst ikke tatt vare på referansen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...