tobixen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Men to meter? Jeg tror aldri jeg har opplevd dét, selv ikke når noen presser seg forbi i trange leier, sund og kanaler. Ti meter derimot, det skjer og er usaklig nært dersom fart og bølger er involvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
andersb Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Det er ingen hemmelighet at noen opplever situasjoner mer dramatisk enn andre ;) Det er også en god del båter her som ikke tåler bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Men to meter? Slike tall velger jeg å alltid ta med en stor klype salt, trolig mangler det en null (?), men poenget er vel egentlig at man føler andre båter kjører ubehagelig og ikke minst unødvendig nære. Tror forøvrig vi alle (?) kan ha opplevd en viss dragning mot møtende/innhentende båter uten at vi mener å komme så nære? Jeg innrømmer i alle fall det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Men to meter? Jeg tror aldri jeg har opplevd dét, selv ikke når noen presser seg forbi i trange leier, sund og kanaler. Ti meter derimot, det skjer og er usaklig nært dersom fart og bølger er involvert. I trange leier, sund og kanaler kan man antagelig forvente at "sjåføren" er våken og i hvertfall ser deg. Når det skjer langt fra land, i åpent farvann, uten annen trafikk å se noe sted, da regner ihvertfall jeg med at noen har satt kursen på autopiloten over til Skagen eller no' og koser seg med iPad'en. Det har ikke hendt mer enn én gang at jeg har vært helt sikker på å ikke ha blitt sett, men det skjer vel omtrentlig én gang i sesongen at noen har kurs rett imot såpass lenge at jeg begynner å lure; En 35+ kommer rett imot i full marsjfart, det er nesten vindstille og du selv har knapt styrefart. Du starter etterhvert motoren for å foreta unnamanøver, men innser hva som vil skje om den andre også foretar unnamanøver samme retning i siste liten. Sjøveisreglene kan man ikke forvente blir fulgt, så det er ikke godt å si hvaslags manøver som vil komme, hvis noen. Vel, åpenbart gikk det bra, men marginen var 2m. Kommentaren var et tilsvar til Windy37GM, jeg misforstod det han skrev, trodde han ikke så båten, men så var det personen på dekk bak masta, som var vanskelig å få øye på. Redigert 28.Juli.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Slike tall velger jeg å alltid ta med en stor klype salt ... Veldig få, selv de mest uvettige med stor båt, passerer så nære som to meter i høy hastighet når de faktisk har klart å få øye på båten din, det er nok helt riktig. Fikk skvett i kaffekoppen fra en jeep i trang bohus-led en gang, men det er vel mer sånn det skal være midt i fellesferien. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Synes dette ble mye krangling og lite ull. Selv seiler jeg ofte alene og er av den oppfatningen at livet er for kort til å ha seilbåt uten autopilot så jeg bruker den ofte også under seil. Å gå usikret på dekk i en seilbåt av viss størrelse er helt ukomplisert. det er så mye og holde seg fast i uansett. Jeg ser ikke helt all denne tullekjøringen det henvises til. Tullinger er det jo som kjent overalt, men hvor stort er egentlig dette problemet? Jeg opplever det i vertfall ikke som stort. Når en båt i 6 knop møter en båt i 20 knop er det avgjørende og tidlig markere retning og hvis jeg er usikker gjør jeg det og har uten unntak opplevd at den andre båten svarer positivt på dette. En seilbåt er jo vanligvis utstyrt med kjøl og tåler mer sjø enn de fleste så dette med hekkbølger er jo et mye større problem for små motorbåter enn for oss. Så kos dere på sjøen folkens, ta hensyn til hverandre og smil gjerne når dere passerer. Alltid koselig det. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 ...at noen har kurs rett imot såpass lenge at jeg begynner å lure Har du ikke tut på farkosten din? Kan være greit å ha for å påkalle oppmerksomhet. Kk Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Har du ikke tut på farkosten din? Kan være greit å ha for å påkalle oppmerksomhet. Kk Erlig talt! Tut får du ha på bilen! Skal du gi lydsignal, får du bruke tåkelur eller klokkeog følg reglene, så de som hører deg vet hva du villmed signalet. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg tror det vedkommende i nevte sak ville med signalet er å si ifra at "nå kræsjer vi snart". Tut-tut :-) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 hva slags tulling er det som har klokke på båten sin da?! Nei no fikk eg meg en god latter. Kan fort bli nyttig å få vite hvor lenge du har igjen av vakten idet noen passerer på de nevnte 2 meter Og likedan tåkelur. Seriøst. Fritidsbåter har stengt tatt signalhorn i beste fall. Og det kan man likegodt kalle for tute. Skal man først flisespiukke så kan nå en gjerne holde segtil dagens tid og ikkje til århundreskiftet. ja det mellom 18 og 19 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Jeg tror det vedkommende i nevte sak ville med signalet er å si ifra at "nå kræsjer vi snart". Tut-tut :-)Dette er lydsignalene man må forholde seg til når man er til sjøs:Lydsignal Betydning # En kort "Jeg går til styrbord" #_# To korte "Jeg går til babord" #_#_# Tre korte "Jeg setter mine motorer i revers" / "Jeg bakker" ====_====_# To lange og en kort "Jeg tar deg igjen på styrbord side" ====_====_#_# To lange og to korte "Jeg tar deg igjen på babord side" ====_#_====_# Lang, kort, lang, kort "Mottatt og forstått" Brukes som svar på "Jeg tar deg igjen på styrbord/babord side". #_#_#_#_# Fem korte "Dine manøvre utgjør en fare for kollisjon" eller "ikke gjør som dine signaler tilsier". Det er dette signalet store båter bruker hvis man kommer for nær med en fritidsbåt. Kan ofte oversettes til "Fløtt dæ din forbanna campingturist!" ======== Kontinuerlig tut "Nød!" Brukes gjerne hvis båten er på direkte kollisjonskurs. ==== En lang "Jeg drar". Kan også brukes før man runder et hjørne hvor man ikke har sikt. Andre båter skal da svare med et langt tut for å signalisere at man har forstått og viker. ====_# En lang og en kort "Åpne vindebro" ====_#_# En lang og to korte "Hei" Uformell hilsen til den som måtte høre det. ====_====_====_#_# Tre lange og to korte "Master salute" Formell hilsen. Brukes ved spesielle anledninger. ==== En lang, repetert med under to minutters mellomrom "Jeg er under kraft og viker for andre" Brukes når det er tykk tåke for å signalisere hvor man er. ====_==== To lange, repetert med under to minutters mellomrom "Jeg er under kraft og viker ikke for andre" Brukes når det er tykk tåke for å signalisere hvor man er. ====_#_# En lang og to korte, repetert med under to minutters mellomrom "Jeg har ikke kontroll på egen posisjon". Brukes i tykk tåke for å signalisere hvis man ligger til anker, driver med strømmen, seiler, eller er uten kommando. Kan også bety "Jeg tauer" ====_#_#_# En lang og tre korte "Jeg blir tauet" Brukes som svar når tauebåten gir signalet "Jeg tauer" BBBBB Bjelle i fem sekunder, repetert hvert minutt "Jeg ligger til anker" Brukes av skip som er mer enn 12 meter lange BBBBB_GGGGG Bjelle og gong i fem sekunder, repetert hvert minutt "Jeg ligger til anker" Brukes av båter som er lengre enn 100 meter. Bjella skal ringes foran i baugen, mens gongen skal slås bak i akter. På denne måten kan man vite hvor lang en båt er, selv i tykk tåke. #_====_#_==== Kort, lang, kort, lang "Jeg ligger til anker" Ekstravarsling hvis man mener bjella ikke er tilstrekkelig. Se mere på: http://www.hvafor.no/oppslag/hva-betyr-lydsignalene-til-skip Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
knbo Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 5 korte kan også bety: Du oppholder deg i en separert sone og forlat den fortes mulig. I disse sonene er det ikke lov til å seile i for fritidsbåter, og lokal trafikk. En kan krysse dem, men det skal gjøres så rask som mulig. Vi har dog lov til å seile i separasjonssonen, Disse sonene er lagt i områder med mye skipstrafikk, og er avmerket på nyere sjøkart Har en sjøvett, så vet en at en aldri skal la båten gå på autopilot uten en holder utkikk. Vedkommende bør kunne såpass at en kan foreta en unnamanøver. Heller aldre vær ute på sjøen i mørket uten at en har lanternene, forleden kved kom jeg seilende i mørke mørket plutselig så jeg et lys like foran båten. Da var der noen som lå å fiket i stummende mørket i en båt uten talerne. De tent en lommelykt da de synset at jeg kom veldig nær. Hadde de ikke gjort det hadde jeg kjørt dem i senk. De lå faktisk å fisket midt i leia, i en svat gummibåt, og med med mørke klær. Helt umulig å se. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Marida Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Må si denne tråden utvikler seg gitt, skal bli moro å se hvor den ender :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.