Tomasso Startet 27.Juli.2015 Del på Facebook Startet 27.Juli.2015 Hei, Jeg har en e-tec 60 hk 2007 som går dårlig på tomgang. Så dårlig at jeg ikke får satt den i revers når jeg nærmer meg brygga for eksempel. Når jeg skal legge fra orienterer jeg båten den veien jeg skal og smeller den i gir omtrent mens startmotoren går. Den går helt fint på høyere turtall. Jeg har brukt 6+5000 kroner på to forskjellige merkeverksteder uten at noen av dem har funnet ut av det, har byttet plugger og sjekket komp. Det siste verkstedet ville prøve og bytte coiler først. Og deretter gå videre med injektorer. Jeg er derimot ikke innstilt på å kaste flere tusenlapper ut av vinduet på denne dårlige motoren. Noen som har noen tips eller har noen erfaringer med e-tec. Det blir ikke en e-tec neste gang. Det vet jeg i hvert fall.... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Har du prøvd å stille tomgangsturtallet litt opp? Kan vel uansett ikke dømme alle e-REC for dette da det nok like gjerne kunne hvert et annet merke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Tomasso Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hei Jon Kåre, takk for svar. E-tecen har ikke noen tomgangsskrue. En dårlig erfaring er forøvrig nok for min del. Da velger jeg noe annet neste gang. Og når to kvalifiserte verksteder ikke klarer å finne ut av det, så er jeg en "mistet" kunde. Både for de verkstedene og merket som sådan. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Etter litt googling skal tomgangsjustering i gir skal kunne justeres med hjelp av programvare. "Set the idle adjustment for the in-gear-idle" Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 .. det er jo noe man forventer merkeverksteder skal kunne klare å justere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hvis du har hatt den på merkesverksted er vel dette gammelt nytt, men E-Tec motorene er følsomme for at gapet på pluggen står riktig vei. For å være sikker på at dette er gjort kan du se om de har markert med tusj på pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Pga litt fusking på min 2008 Etec 115 anskaffet jeg Evinrude Diagnoseprogrammet samt kabel fra Ebay. Kjøpte fra en kar i Slovenia som hadde gode skussmål, og det hele var helt smertefritt. http://www.ebay.com/itm/Professional-Evinrude-USB-Diagnostic-Cable-Kit-for-FICHT-ETEC-HIGH-QUALITY-/161089113986?hash=item2581a8cf82&vxp=mtr Med den fant jeg ut at ene injectoren hadde en feil. Forsøkte først å rense, men den var "beyond repair", så jeg måtte ha en ny. Lokal Evinrude-forhandler skulle ha 4850,- +mva. Marineengine.com skulle ha $250,- +$8 i frakt innen USA. Jetcarrier fikk den over på 7 dager. Etter å ha skrudd på ny injector kan man bruke diagprogrammet samt et par triks til å installere den nye inklusive koefisent-fila som også må lastes inn. Mulig jeg lager en egen tråd om dette, men essensen er at har du Etec, bruk noen få kroner på å kjøpe Diag-SW, og få full kontroll over feilmeldinger etc. Da har man mulighet til å rette feil før det blir kritisk. Til problemet ditt: En ting du kan sjekke som jeg kom på i farten. Når du tar av plastdekselen rundt stammen, sitter det en elmotor på venstre side (sett bakfra) som åpner og stenger eksosventilen som regulerer slik at man får avstemt lengde i eksoskanalen(med forbehold om at Etec 60 ligner Etec 115, jeg har bare skrudd på min egen). Viktig for ytelsen. Når du tar ut motoren er det et lite stag med to plastklips som forbinder motor med eksosport. Hvis(når) disse blir slitt vil de hoppe av, og motoren får dermed ikke avstemt lengden på eksoskanalen. Dette skal gi problemer på sakte fart, ettersom ventilen blir stående i åpen stilling. På full fart fungerer motoren optimalt. Så dette kan være problemet ditt. Plastklipsene (2stk) koster småpenger, så jeg byttet dem nå bare for å vite at de er i orden i noen år til. Du kan google Etec Exhaust Valve så mener jeg du får litt mer info. Hvis du åpner opp, sjekk ikke bare klipsene, men også at staget som åpner porten løper lett. Dette kan kokse fast hvis man er uheldig. Man kan også sjekke at eksosventilen fungerer via diagprogrammet, men hvis klipset har falt av får man bare sjekket at elmotoren virker som den skal, ikke at eksosporten faktisk beveger seg. PS. Fyll hullet i stammen med papir etc rundt staget før du forsøker å tre på klipsene, du vill ikke miste dem ned i stammen. Var til stor hjelp for meg.... Lykke til, og håper det ordner seg. Redigert 27.Juli.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Måtte google, og det ser ut til at 60hk ikke har exhaust valve, så da forsvant den muligheten. Men sjekk om du har diagnosekontakt så du kan bruke SW. Den er i det minste kjekk å ha... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tomasso Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk for alle svar, jeg er imponert over kounnskapsnivået her. Det ser ut som om jeg kan få meg en ny hobby hvis jeg velger å ta tak i dette selv. Uansett har jeg noen ting jeg kan prøve her virker det som. Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Eg har og kjøpt software cd med kabel og da er godt anvendte penger. Sitér dette innlegget Link to post
Stevekris Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 E-tec 60 har eksosventil. En av de tingene som skiller den fra 40 og 50 (som ellers er identiske foruten injektorene). Forøvrig stemmer det godt med det staget. Når jeg hadde min E-tec 60 (2006) på service nylig, gikk mekanikern veldig grundig gjennom akkurat det, for å sjekke at staget løper lett. En ting til du kan sjekke, er at gasswirene og TPS (throttle position sensor) er kalibrert - særlig hvis du har byttet wirere uten å få utført kalibrering etterpå. I følge mekanikeren (og div forum) så ligner symptomene du beskriver - stopp ved idle/lav belastning men funker helt fint ellers. Jeg fikk kjørt kalibrering på min, grunnet nyinstallasjon på en annen båt. Kalibrering skal gjøres ved all tukling med gasswire, og gjøres i nevnte diagnosesoftware. Håper du får fikset det! Sitér dette innlegget Link to post
Stevekris Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 En annen kandidat er "Neutral Safety Switch", enten feil på denne eller at kablene er i klem, for lange eller feiljustert noe sted. Ved feil, tror motoren at den er i fri, mens den egentlig går i gear. Belastningen på motor når propellen da kicker inn enten du skal starte - eller reversere - gjør at motoren kveles. Sitér dette innlegget Link to post
Tomasso Svart 2.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) Takk igjen, får prøve å sjekke det staget. Blir vel til høsten. Redigert 2.August.2015 av Tomasso (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Carlin Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Hvordan endte dette? Fikk du motoren til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.