Jump to content

E-tec 60 sliter på tomgang


Tomasso

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en e-tec 60 hk 2007 som går dårlig på tomgang. Så dårlig at jeg ikke får satt den i revers når jeg nærmer meg brygga for eksempel. Når jeg skal legge fra orienterer jeg båten den veien jeg skal og smeller den i gir omtrent mens startmotoren går. Den går helt fint på høyere turtall. Jeg har brukt 6+5000 kroner på to forskjellige merkeverksteder uten at noen av dem har funnet ut av det, har byttet plugger og sjekket komp. Det siste verkstedet ville prøve og bytte coiler først. Og deretter gå videre med injektorer. Jeg er derimot ikke innstilt på å kaste flere tusenlapper ut av vinduet på denne dårlige motoren. Noen som har noen tips eller har noen erfaringer med e-tec. Det blir ikke en e-tec neste gang. Det vet jeg i hvert fall....

Link to post

Har du prøvd å stille tomgangsturtallet litt opp? Kan vel uansett ikke dømme alle e-REC for dette da det nok like gjerne kunne hvert et annet merke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Hei Jon Kåre, takk for svar. E-tecen har ikke noen tomgangsskrue. En dårlig erfaring er forøvrig nok for min del. Da velger jeg noe annet neste gang. Og når to kvalifiserte verksteder ikke klarer å finne ut av det, så er jeg en "mistet" kunde. Både for de verkstedene og merket som sådan.

Link to post

Pga litt fusking på min 2008  Etec 115 anskaffet jeg Evinrude Diagnoseprogrammet samt kabel fra Ebay. Kjøpte fra en kar i Slovenia som hadde gode skussmål, og det hele var helt smertefritt.

http://www.ebay.com/itm/Professional-Evinrude-USB-Diagnostic-Cable-Kit-for-FICHT-ETEC-HIGH-QUALITY-/161089113986?hash=item2581a8cf82&vxp=mtr

 

Med den fant jeg ut at ene injectoren hadde en feil. Forsøkte først å rense, men den var "beyond repair", så jeg måtte ha en ny. Lokal Evinrude-forhandler skulle ha 4850,- +mva. Marineengine.com skulle ha $250,- +$8 i frakt innen USA. Jetcarrier fikk den over på 7 dager.

Etter å ha skrudd på ny injector kan man bruke diagprogrammet samt et par triks til å installere den nye inklusive koefisent-fila som også må lastes inn. Mulig jeg lager en egen tråd om dette, men essensen er at har du Etec, bruk noen få kroner på å kjøpe Diag-SW, og få full kontroll over feilmeldinger etc. Da har man mulighet til å rette feil før det blir kritisk.

 

Til problemet ditt:

En ting du kan sjekke som jeg kom på i farten. Når du tar av plastdekselen rundt stammen, sitter det en elmotor på venstre side (sett bakfra) som åpner og stenger eksosventilen som regulerer slik at man får avstemt lengde i eksoskanalen(med forbehold om at Etec 60 ligner Etec 115, jeg har bare skrudd på min egen). Viktig for ytelsen. Når du tar ut motoren er det et lite stag med to plastklips som forbinder motor med eksosport. Hvis(når) disse blir slitt vil de hoppe av, og motoren får dermed ikke avstemt lengden på eksoskanalen. Dette skal gi problemer på sakte fart, ettersom ventilen blir stående i åpen stilling. På full fart fungerer motoren optimalt. Så dette kan være problemet ditt. Plastklipsene (2stk) koster småpenger, så jeg byttet dem nå bare for å vite at de er i orden i noen år til. Du kan google Etec Exhaust Valve så mener jeg du får litt mer info. Hvis du åpner opp, sjekk ikke bare klipsene, men også at staget som åpner porten løper lett. Dette kan kokse fast hvis man er uheldig. Man kan også sjekke at eksosventilen fungerer via diagprogrammet, men hvis klipset har falt av får man bare sjekket at elmotoren virker som den skal, ikke at eksosporten faktisk beveger seg.

PS. Fyll hullet i stammen med papir etc rundt staget før du forsøker å tre på klipsene, du vill ikke miste dem ned i stammen. Var til stor hjelp for meg....  :sweat:

 

 

Lykke til, og håper det ordner seg.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

E-tec 60 har eksosventil. En av de tingene som skiller den fra 40 og 50 (som ellers er identiske foruten injektorene). Forøvrig stemmer det godt med det staget. Når jeg hadde min E-tec 60 (2006) på service nylig, gikk mekanikern veldig grundig gjennom akkurat det, for å sjekke at staget løper lett.

En ting til du kan sjekke, er at gasswirene og TPS (throttle position sensor) er kalibrert - særlig hvis du har byttet wirere uten å få utført kalibrering etterpå. I følge mekanikeren (og div forum) så ligner symptomene du beskriver - stopp ved idle/lav belastning men funker helt fint ellers.

 

Jeg fikk kjørt kalibrering på min, grunnet nyinstallasjon på en annen båt. Kalibrering skal gjøres ved all tukling med gasswire, og gjøres i nevnte diagnosesoftware.

 

Håper du får fikset det!  :smiley:

Link to post

En annen kandidat er "Neutral Safety Switch", enten feil på denne eller at kablene er i klem, for lange eller feiljustert noe sted.

 

Ved feil, tror motoren at den er i fri, mens den egentlig går i gear. Belastningen på motor når propellen da kicker inn enten du skal starte - eller reversere - gjør at motoren kveles.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...