btor Startet 27.Juli.2015 Del på Facebook Startet 27.Juli.2015 Hei, Jeg bruker OpenCPN sammen med noen gamle C-MAP kart. Nå ønsker jeg å oppgradere kartene (både med nye data og bedre visuelt inntrykk) og kikket på NV-Verlag's kart over Norge. Men disse ser ut til å slutte ved Haugesund. For vår del er det aktuelt med sjøkart fra Lindesnes til Stadt. Har vært innom kartverket.no også uten å bli noe særlig klokere av det. Når skal kartverket begynne å forsyne fritidsflåten med gratis oppdaterte kart...? Skulle tro det var i alles interesse... Er det noen vestlendinger her som har funnet gode oppdaterte elektroniske kart som funker på PC og brett? Foretrekker helst kartformat som kan brukes med OpenCPN men hvis ikke det finnes må jeg jo ta til takke med programmet som vanligvis førlger med slike kart. Trenger windows versjon... Takk for kommentarer og erfaringer hilsen btor Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hvorfor skal du ha gratis kart? Tror du det er gratis å lage dei? Tror heller ikkje at du finner programmer der kartene følger med gratis, da vil eg i så fall vite kva program dette er. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Hvorfor skal du ha gratis kart? Tror du det er gratis å lage dei? Tror heller ikkje at du finner programmer der kartene følger med gratis, da vil eg i så fall vite kva program dette er.du kan gå inn på kartverket.no og lese om lisensieringen av gratis norske sjøkart. http://kartverket.no/Kart/Gratis-kartdata/Lisens/ det koster skattepenger å lage kart, så vi har allerede betalt. Redigert 27.Juli.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Bellen, jeg kan ikke huske at jeg skrev noe om at jeg ville ha gratis kart. Er absolutt innstillt på å betale et par tusen for et oppdatert og nøyaktig kart for strekningen jeg oppgav. QuantumDuck, takk for linken til kartverket. Har hørt tidligere at de ikke hadde noe å tilby til privat bruk (derav sukket), men nå ser det tydeligvis annerledes ut. Slo opp på Sjøkart og fant Dybdedata, UTM33 SHAPE eller SOSI data men finner ikke disse formatene i OpenCPN's kompatiblitetsliste. Har kartverket sjøkart som kan vises i OpenCPN? Noen som har lykkes med å få frem noe der? Ellers er jeg fremdeles åpen for tips om kommersielle kart for Vestlandet som kan vises i OpenCPN.... mvh btor Redigert 27.Juli.2015 av btor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Løfter denne litt, da eg også godt kunne tenke meg kartverk på OpenCPN som kan haldast oppdatert. Har ingenting imot å betale for det. Håpar nokon har tips? Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Viking.1 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Du kan kjøpe Navionics-kart til OpenCPN. Se http://www.o-charts.org/ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 På samme sted kan du og kjøpe kartverkets s63 kart. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk for link. Nå kommer vi litt lengre.. Ulempe at kartverkets S63 kart på o-charts er så små, en må jo sette sammen flere tiltalls for å få dekket Vestlandet med alle fjordarmer... De andre (Navionics og Chartworld) kartene over Vestlandet inneholder en del hvite felter for en del fjorder ser jeg. Er det noen andre som har kjøpt kart hos o-charts og bruker dem med OpenCPN? Jeg skulle gjerne sett et screenshot hvis det var mulig... hilsen btor Sitér dette innlegget Link to post
Viking.1 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Navionics-kartene er de samme som kjører på plottere av ymse slag, samt nettbrett. Det er en kombinasjon av coastal, approach og harbour oppløsning hentet fra kartverkets ENC-er. Har ikke sjekket, men det ville forundre meg om du ikke har full dekning på vestlandet. Jeg bruker nettbrett-varianten av Navionics i tillegg til plotteren og har dekning for hele Norge, Svalbard innkludert. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Bruker NV-verlag sine rasterkart. Det var en stund de hadde kart helt opp til Trondhjem. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 NV's rasterkart går bare til Haugesund nå, dessverre. Derfor denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Jeg bruker S63-kart via o-charts og chartworld, og er absolutt fornøyd. Detaljert og fin oppløsning, og liker disse kartene bedre enn CMAP. For et par-tre hundrelapper får du installasjonskoder fra o-charts og et kartblad eller to med 3mnd lisens fra chartworld, så får du sett selv hva du synes. Chartworld har forsåvidt også et grafisk verktøy for å velge og sette sammen kartpakker (handlekurv), men har ikke sett noe på det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.