Jump to content

Olje ut veivhusfilter Aqad41a


Mathiso

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg kjørte båten forleden dag. Og da mistet jeg oljetrykket.

Det viste seg at all oljen fra motor lå i bunnen av båten.

 

Så jeg vasket rent og fylte på ny olje. Skrudde av veivhusfilter og luftilter til turbo for så se bedre bak. Når motoren kom opp til 3500 omdr begynte det å boble olje opp der veivhusfilteret skulle stått.

 

Så nå lurer jeg på hva som gjør dette. Motoren virker like frisk og fin som ellers. Går fint på alle turtall, ingen ulyder og jeg har ikke mistet noe motorkraft.

 

Tenker selvfølgelig gjennomslag på stempel, men jeg har ingen pusting ut av oljepåfylling. Så det virker ikke som om feilen er der. La et ark over påfyllingshullet mens motor gikk på tomgang. Det lå helt rolig.

 

Så har jeg sjekket O-ringen til oljesmøring for ventilarm. Har lest at det kan komme ut her hvis o-ringen er ødelagt eller blåst opp. Og at den skal ligge så langt nede i sporet sitt at den normalt ikke skal syns.

Min O-ring til toppen er veldig synlig. Så jeg håpte at det var her problemet lå.

 

Men idag kjørte jeg motoren på tomgang til den fikk temperatur. Så presset jeg den opp til 3500 omdreininger igjen. Da holdt det tett. Fikk verken noe ut ved Veivhusfilteret eller ved O-ringen.

 

Er det noen som har noen gode ideer for hva problemet kan være?

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Så har jeg sjekket O-ringen til oljesmøring. Har lest at det kan komme ut her hvis o-ringen er ødelagt eller blåst opp. Og at den skal ligge så langt nede i sporet sitt at den normalt ikke skal syns.

Min O-ring til toppen er veldig synlig. Så jeg håpte at det var her problemet lå.

Men idag kjørte jeg motoren på tomgang til den fikk temperatur. Så presset jeg den opp til 3500 omdreininger igjen. Da holdt det tett. Fikk verken noe ut ved Veivhusfilteret eller ved O-ringen.

Er det noen som har noen gode ideer for hva problemet kan være?

Tja, har du egentlig noe problem nå da? Du sier jo at o-ringen holder tett og at det ikke kommer noe ut ved o-ring eller veivhusfilter?

Regner med at det er o-ringen som sitter i røret fra toppen, og som gir smøring til vippearmsmekanismen du snakker om her? Får du lekkasje her ved at o-ringen blir skadet/mangler eller at røret ikke er helt på plass vil du miste allt oljetrykk da olja fritt spyles ut i rommet under ventildekslet.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker jo det at noe må ha forårsaket dette. Det er jo ikke normalt at den plutselig skal tømme seg for olje.

 

Jeg gikk tom for olje når jeg var på vei hjem. Fylte olje og prøvekjørte for å prøve å finne lekkasjen. Da lakk det igjen. Så lakk det en tredje gang når jeg kjørte motoren som beskrevet tidligere, da flommet det ut av veivhusfilter.

 

Det var kun idag hvor det ikke skjedde noe. Så jeg blir selvfølgelig veldig i tvil.

 

Det er den samme O-ringen vi snakker om REM. Det er blant annet dine innlegg jeg har prøvd å feilsøke litt etter.

Link to post
Share on other sites

Tar du av bakre ventildeksel vil du se om o-ringen lekker når du kjører motoren. Du trenger ikke kjøre på så høyt turtall. Enn 12-1500 RPM holder lenge for å få bra oljetrykk. Jeg ville ikke satt tilbake en O-ring som har vært ute av possisjon og kanskje blitt beskadiget. Kjøp en original fra Volvo. Koster sikkert et par hundrelapper, men da er du garantert å få riktig dimensjon og -materiale.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Rem.

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg. Setter stor pris på alle innlegg.

 

Jeg prøvde akkurat det du sa nå sist tidligere idag. Skrudde av ventildeksel, tørket opp litt rundt røret og kjørte motoren mens jeg lyste på røret. Kunne ikke se noe lekasje der desverre.

 

Det jeg syns virker så merkelig, er at sist jeg prøvde. Når det boblet over ved veivhusfilteret. Så skjedde det først når jeg kom opp i 3500rpm. Oljetrykket er på 60psi så fort jeg passerer rundt 1500rpm, og det verken skal eller blir høyere trykk ved 3500. Men enda boblet det over. Hva som kan gjøre det?

Link to post
Share on other sites

Som en liten kuriositet, jeg har sjekket deleprisene på å bygge om. Koster litt i underkant av 800,- for en motor kjøper man de løst og ikke som ombyggingssett. Man trenger ett ventildeksel, en inspeksjonsluke, 2 bolter og og to pakninger til boltene og en pakning til ventildekselet. Da forutsetter jeg ar man har silikon for å lage pakning til inspeksjonsdekslet.

 

Kan hende at man burde kjøpe 4 stykke O-ringer til vannrørene som bør tas av for å få av intercooler. Eller kan man få av intercooler og aksess til inspeksjonsluken bare ved å lirke den løs og flytte litt på den? 

 

Mine 41B er så tidlige (91 modell) at de har åndefilterløsning. Dette gir en del unødvendig damp til filtrene som igjen tetter seg fortere enn ønskelig. Så jeg bygger om ganske snart og setter på BT sportsfiltere samtidig.

Link to post
Share on other sites

At det bobler ved veivhusfilteret har vel neppe noe med oljetrykket å gjøre. Snarere ville jeg sakt at årsaken til dette må bero på overtrykk i veivhuset. Noe overtykk vil du alltid ha. Veivhusfilteret er jo sikkerhetsventilen som ventilerer ut dette overtrykket slik ar ikke pakninger og o-ringer blir presset ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute å testet motoren litt mer her om dagen. Kjørte først uten deksel til ventilene. Da skjedde det lite.

 

Men så skrudde jeg på dekselet til ventilene og kjørte igjen. Da begynte det å boble over ved veihusfilteret ved ca 3500rpm. Under fart da når det boblet over, skrudde vi av oljepåfyllinglokket.

Da rant oljen tilbake inn i motoren og det sluttet å boble.

 

Har nå også snakket med Framnes maritime (volvo penta sandefjord).

Siden det ikke blåste noe ut av oljepåfyllingen ved tomgang, tvilte de på gjennomgang ved stempler. Men de hadde større tro på at det var turboen som var årsaken.

Da de hadde opplevd dette flere ganger.

 

De sa jeg skulle ta på meg en hanske, og stikke fingeren inn for å holde igjen turbinen i turboen mens noen andre kjørte opp turtallet på motoren.

Da ble turboen satt ut av spill, hvis det da ikke kommer olje ut lenger var problemet i turboen.

 

Skulle det fortsatt komme olje ut er det iallfall sikkert at det er motoren.

 

Er det noen andre som har gjørt dette før??

Link to post
Share on other sites

..........

Har nå også snakket med Framnes maritime (volvo penta sandefjord).

Siden det ikke blåste noe ut av oljepåfyllingen ved tomgang, tvilte de på gjennomgang ved stempler. Men de hadde større tro på at det var turboen som var årsaken.

Da de hadde opplevd dette flere ganger.

 

De sa jeg skulle ta på meg en hanske, og stikke fingeren inn for å holde igjen turbinen i turboen mens noen andre kjørte opp turtallet på motoren.

Da ble turboen satt ut av spill, hvis det da ikke kommer olje ut lenger var problemet i turboen.

 

Skulle det fortsatt komme olje ut er det iallfall sikkert at det er motoren.

 

Er det noen andre som har gjørt dette før??

 

NEI.. nei...nei...

 

Et elendig råd som kan medføre en slik "turbofinger" med eller uten hansker:

 

bilde

Lånt fra tråden :https://baatplassen.no/i/topic/31634-svart-r%C3%B8yk-p%C3%A5-volvo-tamd-41b/page-2

 

Du skal ikke stikke noe som helst inn i turboen så lenge motoren sviver.

 

Turboen er neppe "problemet" !

 

Når motoren belastes så vil turboen skape overtrykk i luftmanifolden, som er helt normalt og turboens oppgave.

 

En annen sak er at dette overtrykket kan bli blåst opp langs ventilstyringene på innsugsventilene hvis styringer og ventilspindler er slitte. Men det blir en helt annen sakt enn "feil med turboen".

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hørtes skummelt ut å prøve å holde igjen med fingeren.

Hadde i så fall heller stukket noe inn for å låse den på en sikker måte før oppstart.

 

Det har vært tilfeller hvor ladetrykk fra kompressorsiden av turboen finne veien forbi akseltetningen og inn til glidelageret og dermed i oljesystemet. Men det er en long shot og burde gitt en klar oljelekkasje mot turbin eller kompressorsiden av turbo.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selvfølgelig ikke stukket fingeren inn mens den var i full sving. Ville nok brukt noe annet. Og selvfølgelig gjort det FØR motor ble startet.

 

Men nå har jeg vært i kontakt med to forskjellige motorverksteder. Og de begge to sa det samme. At de mente det kunne være turboen som gjorde dette.

Begge verkstedene sa de har overhalt motorer unødvendig fordi det viste seg etterpå at problemet lå nettop i turboen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått testet en del mer på motoren.

Jeg har testet sylinderne og de er det ikke noe galt med. Bra og relativt likt trykk hele veien.

 

Gikk derfor videre til turbo og sjekket mer på den. Den var ikke helt som den skulle med noen bøyde skovler og slikt. Så den er skiftet ut med en helt ny turbo.

 

Men det blåser fremdeles olje ut ved pådrag over 3600 rpm. Det kommer olje ut av overtrykksventilen som står rett fremfor Veivhusfilteret.

 

Er det noen som har noen mening om hva som kan gjøre at oljen kommer ut der?

Link to post
Share on other sites

Hvis man bygger om til KAD løsningen (41P og de siste 41B har også denne løsningen) med pustefilteret, så fjerner man samtidig overtrykksventilen som sitter på vei til åndefilteret. Ved ombygging vil således all ånding gå til det nye toppdekslet man setter på. Her er det forskjellige løsninger ser jeg (for 41-serien), noen lar bare dekslet stå åpent og lar trykket puste ut i motorrom, andre deriblant meg setter på en slange og fører det rett til luftfilteret.(Gir noe mer røyk ved start og inntil motor er varm)

Når du fjerner opplegget for åndefilteret, kjøper man med ett lokk som er helt tett, som erstatter der hvor åndefilteret har sitt utspring.

Du skulle således slippe lekkasje ved overtrykksventil, mens dampen tar du ut ved toppdekslet. Sitter ett filter i disse toppsdekslene som tydelig fungerer som åndefilteret ellers.

 

Prøver resonere høyt her bare, en annen ting er hvor ofte går du på 3600rpm? Maksturtall er vel 3900rpm, så antakelig er ett sted mellom 3100-3400 rpm økonomisk mest optimal turtall for båten? Deler for denne ombyggingen ligger på ca 8-900,- litt avhengig av hvor mye du tar med av deler. Jeg har akkurat gjort denne jobben selv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jori.

 

Jeg også har tenkt litt på det å bygge det om slik du sier.

 

Men samtidig så tenker jeg det at det er jo noe som gjør dette, da den plutselig er begynt å kaste oljen.

Om jeg skulle byttet til B lufting fra ventilhus, uten å gjøre noe med årsaken. Gjør jeg da egentlig mer skade enn godt på lang sikt? Føler det blir liksom som å skjule problemet, ikke løse det.

 

Angående rpm så ligger min i cruise fart på rundt 3400-3500. Akkurat der hvor den da begynner å kaste ut oljen.

Link to post
Share on other sites

Ja ikke uenig i at du gjemmer problemet, men samtidig er alle sylindrene dine tette nok, turboen fikset, så hva som da kan forårsake dette er ikke lett å skjønne lengre. Jeg tror ikke ombyggingen vil spille noen rolle for trykket, for det vil uansett finne vei ut av det nye toppdekslet. Spørsmålet er om det vil kastes ut olje der også eller ikke. Antakelig ikke, da dette skyldes ventilen din lekker sier du. Litt tom for ideer foreløpig, da jeg ikke har opplevd dette selv

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Jori.

 

Det frister veldig å bygge om. Men det er som du sier, vil det lekke ut av nye luftingen?

En mulighet er jo å beholde veivhusventilasjonen slik som den er idag, men i tilleg montere lufting på ventildeksel. Da er det ikke mulig å få overtrykk siden den puster to steder samtidig.

 

Men hvor lurt er dette over lang tid liksom?

Link to post
Share on other sites

Vi får se om noen andre av de dieselkyndige her vil uttale seg. Ett av poengene med å få bort åndefilteret er at dette tetter luftfilteret veldig fort. Oljedampen går rett inn i luftfilteret har jeg registrert. Etter få timers bruk er filteret allerede godt svart. Mange løser nok dette ved å kjøre uten filter, men er jo greit å ha noe til å beskytte turboen da.

 

Noe sier meg at det ikke vil være så farlig å bygge om, men vi får se hva andre kyndige sier her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil først si at jeg ikke har noen erfaring med nevnte motor.

 

 

På et generellt grunnlag så vil tilbakeføring av veivromsventilasjonen til luftinntak generere ett undertrykk i veiva hvis dette er overført via en slange/kanal. Hvis det med et åndefilter menes at veivromsventilasjonen er ventilert til atmosfære, men i umiddelbar nærhet av luftinntak vil bare oljetåken komme i luftfilteret men uten å lage undertrykk i veiva.

Uansett så er tilbakeføring av veivromsventilasjon til turboladerens inntak lite gunstig. Konsekvensene av å tilbakeføre veivhusavluftningen kan være mange, i første omgang medfører dette "oversmøring" av foringene/stempelfjære som igjen gir koksing, tilgrising av turbolader og ladeluftkjøler som forringer kvaliteten på forbrenningslufta og varmeoverføring i kjøleren. En kan jo gå mye dypere i materien, men ser ikke poenget i å gjøre det i denne saken.

 

Enig med deg! Ikke bare la dette seile forbi selv om det er en kjent løsning på problemet. Det er mulig at du må gjøre dette for å løse ditt problem, men gjør det på anbefaling av folk som har dokumentert erfaringer/anbefalelser. Da får du det bedre med deg selv også :smiley:

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort følgende: Finn deg en gjennomsiktig plastslange med innv dia som du bare kan trykke ned på røret for peilepinnen og lag deg til ett u-rør, er det vanskelig å se nivået med rent vann så hiver du på noe som gir litt kontrast. Kjør med motorluka åpen og lag ett merke på vannivået når motoren går på tomgang, ha med deg en medhjelper og noter trykkøkningen på hver 250rpm helt opp til det turtallet du har når du får utblåsing av olje. Da har du funnet hvor høyt veivromstrykk du har. Ved å henvende seg til motorkyndige folk, så skal de kunne fortelle deg litt om motorens tilstand på bakgrunn av veivtrykket.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...