KennethStrand Startet 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2015 Hvordan er det med vanlig folkeskikk på kysten nå. Etter slik det virker så må du ha en båt som koster en minimum sum for at du skal kunne ligge på denne bryggen. Hva har skjedd på kysten. Kan ikke en person komme med en båt fra 1980 uten at man blir sett på som en dårlig båtmann. Tror folk må begynne og godta at ikke alle som ferdes på sjøen har en inntekt på 1 mill pr år. Hvordan kan enkelte godta at noen båter får ligge i havnen mens andre som kanskje har kjørt i 20 timer får beskjed om å finne seg en annen havn. Kan det være for at båten ikke er ny nok eller at den er for liten. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Noe spesifikt du sikter til her? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
adeneo Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Hvilken brygge snakker vi om? Jeg kan ikke personlig si jeg har opplevd dette som et problem, fritidsbåtparken er vel generelt ganske gammel, og det er helt vanlig med åttitallsbåter, og jeg har aldri sett at de har blitt behandlet noe annerledes enn nyere båter. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg har alltid hatt eldre båter og sldri følt st noen ser negativt mot vår båt. Det som er gøy med eldre båter er at det skal ofte små midler til for å løfte utseende på båten slik at den virker velstelt. Jeg trives godt å vandre bryggelangs å se at folk stelller båtene sine godt. Her syntes jeg folk er flinke. Når den igjen skal selges er en velstelt eldre båt lettere å finne en ny eier. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
-morten- Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Her på Trøndelagskysten er det et utall av forskjellige båter av forskjellige årgang og type.. har absoludt ikke noe intrykk av at dine problemer eksisterer her.. alle er velkomne, og alle hilser på hverandre uansett farkost.. Folk er behjelpelig med å ta imot tampene og i det heltatt en veldig god tone blant båtfolket.. Lurer på hvile steder du ferdes på!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Kan ikke en person komme med en båt fra 1980 uten at man blir sett på som en dårlig båtmann. Jo, det går helt fint her på østlandet ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Harald83 Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Dette er ikke min oppfatning. Får ofte mange positive spørsmål når jeg kommer i min gamle Albin Viggen Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Har aldri møtt annet enn smil og hjelp når jeg kommer med min småslitne plastsnekke Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Vi har møtt mange flere kalde skuldre med den båten vi har nå, enn de andre båtene vi har hatt, så det er nok ikke noe mønster i at folk er avvisende til eldre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Båt er båt :-) Sålenge man er snill og grei ordner det meste seg Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Viking.1 Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Noen folk bruker båt som penisforlenger og oppfører seg deretter. Heldigvis utgjør de et lite mindretall som det bare er å ignorere. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Var på tur på Nordmøre i år. Kom og skulle legge meg inn på en havn. Den var full så jeg gjorde meg klar for å ligge longside en annen båt. Fikk ikke lov til det. Fikk beskjed om at båten min ikke var fin nok. Kom senere inn på en annen havn som også var full. Ble vinket inn på siden av en båt som hadde fått lånt seg en plass. Da kom eieren av bryggen og så jeg måtte gå mens den andre båten kunne ligge. Det er sånn oppførsel jeg reagerer på. Sitér dette innlegget Link to post
Harald83 Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Høres spesielt ut. Av ren nysgjerrighet, hva slags båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Aldri opplevd noe slikt selv, men så har jeg heller sjeldent ligget utpå andre før jeg oppgraderte til "pen" båt. Påsken 2014 ble et skikkelig løft for min del, jeg følte virkelig at jeg ble tatt i mot med begge armer av andre (norske) båtfolk et stenkast over grensa til Sverige - med gammel båt. Dersom båten ser ut som at den kan synke hvert øyeblikk, så er det kanskje forståelig at folk helst ikke vil ha deg utpå. Samme dersom båten ser svært skitten ut. Men at båten er for billig - nei, det må være et spesielt fenomen på Nord-Møre, eventuelt ;-) Jeg ser at en del er skeptisk til båter som legger til med skitne fendere, folk som trasker over dekk med sko på (og sikkert også folk som kommer barbeint eller på sokkelesten fra en svært skitten båt), og det er vel også naturlig å anta at folk er skeptisk til å ha båter på utsiden dersom det er mye bølger/strøm/vind og/eller det virker som om kapteinen ikke kan fortøye på et skikkelig vis, samt hvis båten er for stor. En ting til (ref havn #2), enkelte havner kan ha reglement om hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre, kanskje det ikke er lov i det hele tatt, ofte med tanke på brannsikkerhet. Redigert 28.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 og så har vi kasusene som holder av plass på utsiden til sin skybert-kompis som ventes å ankomme real soon now ... syns det er litt kjip oppførsel i havn som begynner å bli full. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Synes bare det er rart at enkelte folk kan være så frekke og si at jeg ikke får ligge ved siden av de fordi båten min ikke er fin nok. Nå gjelder jo ikke dette alle havner. De aller fleste jeg treffer er meget hyggelige når jeg kommer inn på en havn. Vil derfor skryte litt av Ikornes Marina. Jeg fikk diesel-problemer der inne. Havnavakta ordnet med dunker som jeg fikk tappe dieselen på. Fikk beskjed om at var det noe jeg trengte måtte jeg bare si ifra. Når du blir hjulpet på en slik måte frister det med senere besøk. Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Kjenner denne opforselen igjen frå ein del gjestehamnar i søndre Hordaland. SPESIFIKT frå folk utabygds.... som allerhelst legg seg til ei flytebrygebryggje & bur hotell Då eg har stått på land & observert, kan eg ikkje gjenngi eventuell kommunikasjin mellom partane. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Drar du på litt for å understreke poenget ditt KennethStrand eller er det virkelig noen som har sagt at "båten din er ikke fin nok til å ligge ved siden av meg"? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Drar du på litt for å understreke poenget ditt KennethStrand eller er det virkelig noen som har sagt at "båten din er ikke fin nok til å ligge ved siden av meg"? ??? om folk får seg til å si slikt i den ordlyden, synes jeg virkelig synd på dem. Trodde ikke sånt var mulig! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Nei da er det noen som er litt for høye på seg sjøl Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Det finnes utpregede rasshøl over alt, men dette må være noe av det drøyeste jeg har hørt. Lurer på om han har samme holdning på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret også Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg får meg ikke helt til å tro at slikt skjer ofte. Jeg håper det hele beror på en misforståelse/misoppfatning. Jeg møtte en mann ved Sukkerbiten utenfor operaen i begynnelsen av mai - han hadde akkurat kjøpt en meget billig "holk", en trebåt så gammel at den kunne vært verneverdig, men som var så råtten at den kunne synke når som helst - og han hadde visst også hatt hjelp av brannvesenet tidligere samme dag for noe nødlensing. Bare båten holdt seg flytende til 17. mai, så var han fornøyd sa han. Tanken på at han kunne bli holdt økonomisk ansvarlig for opprydningen når båten sank hadde visst ikke falt ham inn i det hele tatt. Nå, en slik båt kan jeg godt forstå at man ikke ønsker fortøyd utenpå egen båt :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg legger merke til at det er en del her som nevner at om man kommer sent til en havn, kan man ikke forvente å få plass og man blir nærmest sendt avsted i stedet for at man gjør plass. Så jeg lurer bare på hvilket klokkeslett man skrur av å være hjelpsom og "stenger" havna? Det er jo ikke alle som står opp "før fuglene fise" og haster videre til neste havn bare for å nå dit først... Og en annen ting jeg lurer på er om det er normalt å kun spørre ytterste båt om man kan legge seg utpå? Kanskje den inderste båten har fått med seg værmelding og vindretning og ikke anser det som trygt med enda en båt utenpå. Og ser at runde fendere begynner å bli flate mellom båt og brygge... Og som kanskje føler det er nok folk frem og tilbake over båten som det er. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Jeg legger merke til at det er en del her som nevner at om man kommer sent til en havn, kan man ikke forvente å få plass Slik situasjonen er blitt, er det nesten heller slik at hvis man kommer til en havn, kan man ikke forvente å få plass. I fjor hadde vi ingen problemer med å finne plasser da vi kom på dagen, i år hadde vi problemer både i Kungshamn og Helsingør, selv om vi kom et sted mellom 12 og 16. Dersom man trenger plass i gjestehavn, er vel dockspot og andre reserveringsløsninger tingen. Heldigvis har vi det slik at vi kan droppe anker nesten hvor som helst. Men når været er rufsete og man befinner seg sør for Göteborg der det ikke er noen øyer å gjemme seg bak ... hva gjør man da når alt av gjestehavnsplasser er fulle? Redigert 29.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg legger merke til at det er en del her som nevner at om man kommer sent til en havn, kan man ikke forvente å få plass og man blir nærmest sendt avsted i stedet for at man gjør plass. Så jeg lurer bare på hvilket klokkeslett man skrur av å være hjelpsom og "stenger" havna? Det er jo ikke alle som står opp "før fuglene fise" og haster videre til neste havn bare for å nå dit først... Og en annen ting jeg lurer på er om det er normalt å kun spørre ytterste båt om man kan legge seg utpå? Kanskje den inderste båten har fått med seg værmelding og vindretning og ikke anser det som trygt med enda en båt utenpå. Og ser at runde fendere begynner å bli flate mellom båt og brygge... Og som kanskje føler det er nok folk frem og tilbake over båten som det er. Man kan ta kvelden når man vil, såvidt jeg vet? Jeg pleier å se an og spør ytterste båt på den rekka hvor det ser mest egnet ut om det er ok å ligge utenpå der. Er det noen i båtene innenfor hører de også spørsmålet og kan si ifra. Er de under dekk eller i land blir det vanskelig å spørre. Man kan kanskje anta at om ytterste båt har inviterende fendre ute er det avklart med de innafor? Hvis ingen protesterer legger jeg til, og så hører jeg med folk i båter innenfor etterhvert som de dukker opp om de har innvendinger. Har de det av type værmeldingen er stygg, noe man ofte får med seg på egenhånd, forøvrig, havnevakta har sagt max 4 utapå hverandre eller lignende så er det bare å løsne tampene igjen. I samme slengen er det greit å høre når man planlegger avgang, slik at man kan være tilstede og flytte på seg, om man selv har tenkt å gå senere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.