Jump to content

Folkeskikk på kysten


KennethStrand

Recommended Posts

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en slik beskjed. Greit at båten min ikke er noen ny båt med moderne former. Den er en privatbygget kopi av en hollandsk stålbåt. Båten er ren og i bra stand. Har alltid med meg noen rene og fine fenderer som jeg bruker når jeg ligger utenpå en annen båt. Det aller fleste jeg møter rundt om på havner er greie folk. Det er greit at ikke alle prater men de fleste sier jo hei når man møter de.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en slik beskjed. Greit at båten min ikke er noen ny båt med moderne former. Den er en privatbygget kopi av en hollandsk stålbåt. Båten er ren og i bra stand. Har alltid med meg noen rene og fine fenderer som jeg bruker når jeg ligger utenpå en annen båt. Det aller fleste jeg møter rundt om på havner er greie folk. Det er greit at ikke alle prater men de fleste sier jo hei når man møter de.

Ingen grunn til å ikke være velkommen i en havn med det du skriver over og man oppfører seg ordentlig :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lå på gjestebrygga med 28 fot snekke på lyngør og ble spurt av havneverten om vi ikke skulle gå snart, da hadde vi akkurat kommet og skulle spise på restauranten. Var flere svære flotte båter som kretset for å få plass. Jeg sa at vi fint kunne gi fra oss bryggeplassen og legge oss på utsiden av en av de store, men det var ikke interessant tydelighvis. Så da betalte jeg havneavgit og lå natta over. Spiste middag i båten og koste oss fælt :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen. Ingen sure miner selv om vage antydninger. Båten er bygget i glassfiber og det som jeg synes er stygt på båten er noen brune striper som er malt på båten. Ny maling er innkjøpt i fargen marineblå. Satser på at jeg ikke får oppleve noe slikt igjen. Opplevde en gang for en del år siden at en båt ble jaget fra havna i Ålesund. Han nektet å ha båter på siden av seg. Det var havnevakta som jaget den båten.

Link to post
Share on other sites

Har rekt kysten rundt fra Trondheim til Malmö i diverse fartøy, men aldri hørt at "båten er ikke fin nok", derimot har jeg blitt avvist om:

- jeg prøver å legge motorbåt utenpå seilbåt

- seilbåt utenpå motorbåt

- det er barn om bord

- båten ser ut som det kan være fare for "høytalere på dekk og kasser med øl"

Også har det vært en del som bare nekter å ha noen på utsiden av seg.

Link to post
Share on other sites

@Milli ->Mao; Berre ulike versjonar av det Kenneth var vore utsett for.

Folk vert meir & meir egoistiske, den aukande private velstanden fører med seg at også på sjøen er ei ikkje lenger fri for ein del ukulturar ein har opplevd i andre samanhengar på land. Tykjer det vert temmelig naivt å lukke augene for dette, diverre!

Link to post
Share on other sites

Overhørte en gjest og havnevert i stavern I fjor. Havneverten gikk rundt til båtene som lå longside å ba de henge ut fendre får det var meldt mye vind å de regnet med at det kom en del båter inn grunnet dette. Ikke f sa gjesten skal f..n ikke ha noe båt utenpå. Da må jeg desverre be deg om å reise sa verten. Her er vi kjent får å hjelpe hverandre. Fendrene kom ut å båt la til

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det finnes utpregede rasshøl over alt

To triks mot rassøl:

 

- Du forstår ikke norsk eller andre spåk rassølet prøver seg på

- Du utgir der for å være utskremt medarbeider fra f.eks baatplassen, tar fram et kamera (så stort kamera som mulig) og fotograferer situasjonen

Link to post
Share on other sites

Det med stort kamera forsøkte jeg en gang i Sandspollen. Det var uvettig båtkjøring i høy hastighet omtrent mellom dreggtauene. Da tok jeg frem speilrefleksen med den største linsen jeg hadde mens jeg ropte høyt til fruen at "dette blir litt av en billedreportasje for Båtmagasinet!" (før baatplassen.no var påtenkt). Og det hadde en umiddelbar effekt. Rallkjøringen stoppet umiddelbart!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har ikke blitt så mange og lange turer i år, men har bare opplevd hjelpsomhet og god oppførsel. I forrige uke begikk jeg en ordentlig nybegynnerfeil når jeg skulle forlate gjestehavna på Verdens Ende og fikk et tau i propellen. Det blåste ordentlig godt fra SV. Før jeg viste ordet av det hadde jeg tre stykker i joller rundt meg. Tusen takk.

 

Kan ikke huske å ha møtt særlig mange med dårlig folkeskikk de tårene jeg har vært på vannet. En og annen ar det vel vært, men hvorfor skal jeg la dem ødelegg for meg? Nei, sånne folk er det bare å overse og glemme.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Var på Verdens ende om mandagen, etter en bedre middag på restauranten der, gikk vi opp i utsikts "tårnet" oppe på restauranten.

 

Der ble jeg og ett annet følge på 5-6 personer stående å se på en som slet med å legge til.

Han "klønet" det til med å ha et alt for kort tau i fortøyningsbøya, kom aeg ikke inn til brygga.

 

Latteren og bemerkningene fra de andre lot ikke vente på seg, samt en grundig gjennomgang av hva de ville gjort annerledes.

 

 

Lykkelig uvitende om dette fikk mannen i båten hjelp og fikk til slutt fortøyd.

 

Jeg hadde meget lyst til å si noe til de verdensmesterne ved siden av meg "Dere har kanskje alltid vært erfarne båtførere?"

 

Men min kone fikk stoppet meg, kanskje like greit, for fredens skyld.

Kjenner at jeg blir forbanna på sånne folk, er helt klart at man uten videre kan si hvordan man skal gjennomføres en oppgave, når man ustresset, mett, og med fugleperspektiv kan stå å analysere situasjonen.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det eneste overraskende med denne tråden er at den ikke har tatt av og ikke har flere innlegg enn den har hvilket vel kan forklares med at problemet ikke er så stort når det kommer til stykket? Kan vel ikke skyldes mangel på nett-tilgang for i dag har jo alle det ombord synes det som.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Apropos. Det er jo oftest hyggelig når noen tilbyr hjelp ifbm tillegging til kai. Når jeg er alene i båten og skal legge til med brygga i lo og "nok" vind, så er jeg omtrent pokka nødt til å få hjelp. Jeg har etterhvert lært at folk som fisker fra bryggene, de er det umulig å be om hjelp. Men jeg hadde trodd bedre om vindsurfere.

 

Situasjon: en ung person A er ute på noe slags trikatamaranvindsurfebrett(!), husker ikke om han var på vei inn eller ut av havna. En annen ung mann B springer ned til en "ledig" plass på brygga og prøver å kommunisere med A. En stor seilbåt er på vei inn for å legge seg til kai akkurat der hvor B står. De har tilsynelatende kontroll over situasjonen, men det virker ganske åpenbart at de ønsker og forventer hjelp. En trosse blir kastet på brygga, og lander like ved siden av person B. Person B enser den ikke. Jeg finner til slutt ut at jeg skal slippe alt jeg har i hendene og få fortøyd trossa ...

 

Ellers, jeg følte meg på sett og vis litt uglesett de første sesongene, men jeg tror ikke det var pga "sliten båt" eller "billig båt", mer det at det fortsatt lyste ut av meg at jeg var "landkrabbe til sjøs". Jeg kan ikke tenke meg annet enn at noen har hjulpet til med å ta i mot en trosse en gang i tiden, men det var altså først påsken 2014 at jeg virkelig følte meg velkommen ved ankomst i et par avsidesliggende gjestehavner et par stenkast over svenskegrensa. Å få kjeft når min udugelighet har skapet farlige situasjoner, små sammenstøt eller risiko for riper på nabobåter, det har jeg opplevd mer enn én gang ... men å bli jaget bort fra noe sted, det har jeg aldri opplevd. Vel, forsåvidt, i Marstrand, men da lå vi virkelig ikke bra til på utsiden av en annen båt, vedkomne klagde på at det ble mye rykk og napp i fortøyningen til tross for at jeg la inn litt strekkavlastning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Flott tråd!   Kom til å tenke på et par som kom inn i Skagen når det blåste forferdelig.

 

I en båt satt en gjeng "såkalt solide båtfolk" og fleipet av at de ikke klarte å legg seg inntil en annen mot vinden. Blåste fra hver gang, til hoderystende latter og idiotkommentarer fra gjengen som satt nærmest.

 

Flere av oss som lå på andre siden begynte å springe rundt for å hjelpe til, men to andre menn var raskere. De var blitt mektig irriterte, såpass at de løsnet jolla si for å komme raskere over. Dermed kjørte de kjapt ut for å dytte de  forsiktig sidelengs inntil. Enda de egentlig lå langt bortenfor.

 

Og de kjørte springene over til oss andre som tok i mot.

 

Årsaken til at de ikke kom inntil var bare fordi de var uerfarne og veldig forsiktige med å komme borti.

 

En rekke megetsigende langfingre ble vist fram til de som ikke hjalp til, ikke fra de nyankomne, men fra mange andre  :wink: .

 

Hjelperne ble selvfølgelig invitert ombord til det hyggelige uerfarne paret, hyggelig å oppleve slike! Men hva med "bedreviterne", tror ikke festen ble like lystig der etterpå !?

Link to post
Share on other sites

Det eneste overraskende med denne tråden er at den ikke har tatt av og ikke har flere innlegg enn den har hvilket vel kan forklares med at problemet ikke er så stort når det kommer til stykket? Kan vel ikke skyldes mangel på nett-tilgang for i dag har jo alle det ombord synes det som.

Problemet er vel ikke stort fordi vi gamle erfarne båtfolk er så utrolig tålmodige. Vi biter i oss at løshunder snuser på grillmaten vår , driter på svaberget eller rister seg tørre når vi spiser. Vi godtar høy musikk til langt på morraskvisten , jollekjøring hele dagen og fantasipriser i gjestehavnene. Vi godtar at noen må lade batteriene i timesvis. Ja vi godtar tom at noen sier ...ser du ikke at det er fullt her når vi legger oss fender til fender i uthavnen.

 

Det hele topper seg hvis det kommer uhøflige toll eller polti som leter med lys og lykte etter noen som kan bøtelegges eller muligheten til å beslaglegge en kartong vin. De forstår at de må jobbe hardt for å beholde de meget behagelige arbeidsoppgavene sine ute i skjærgården i fellesferien.

Link to post
Share on other sites

Vel. God folkeskikk er vel å holde seg i ro når man har hatt en ankerdram eller to for mye. Da står man ikke på brygga og skriker instruksjoner til den som bakker inn i båsen. Det er ingenting som er mer forstyrrende enn folk som "har heila vede" som vi sier her.

Var ute for å komme til gjestehavn, siktet meg inn på en bås og idet jeg bakker inn kommer en gutt løpende og forteller at den brygga var reservert for merkebåt-treff. Jeg hadde ikke problem med det og gikk ut og la meg opp til å bakke inn i bås på motsatt side (jeg hadde hele tiden stålkontroll og alt gikk rolig for seg). Der stod det en kar som ropte og pekte om hvoran jeg skulle manøvrere. I tillegg stod kona og ropte til madamen ombord om å kaste trossa til henne. Jeg bakket og prøvde og overse de på brygga. Madamen kastet ikke trossa fordi hun kunne jo se at vi ikke var i posisjon til å kaste noe trosse ennå. Etter vi var fortøyd, begynte hun på brygga å bli ufin fordi madamen ikke hadde kastet trossa på oppfordring. Fyren spurte meg om kona kom fra østeuropa siden hun ikke forstod noenting. Etter en prat med kona, som hadde fått en overhøvling av disse to, mens jeg tok endelig fortøying gav jeg dem tydelig beskjed om å oppføre seg. Da fikk jeg motspørsmål om det var første gang på sjøen, for de hadde 40 år bak seg på sjøen og visste bedre enn oss.

Da burde de vel visst bedre enn å styre å sjefe med 2 i promille...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Folkeskikk er så mangt. Her for noen helger siden hadde jeg fortøyd i ei en populær uthavn. Og som vanlig flyter det av søppel ikke bare fra havet men også fra lokale fritidsbåter. Siggarettsneiper på bakken , engangsgriller som er presset inn under noen furuer , fulle bæreposer gjemt under noen steiner og søppel i bergsprekker. Andre fyrer bål uten å rydde etter seg. Restene av uforbrendt tre og aske skal fjernes og bålplassen kamufleres med barnåler og lignende. Det er elementær kunnskap for båtfolk med lang erfaring i friluftsliv . Eller er det det?

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel ikke stort fordi vi gamle erfarne båtfolk er så utrolig tålmodige. Vi biter i oss at løshunder snuser på grillmaten vår , driter på svaberget eller rister seg tørre når vi spiser. Vi godtar høy musikk til langt på morraskvisten , jollekjøring hele dagen og fantasipriser i gjestehavnene. Vi godtar at noen må lade batteriene i timesvis. Ja vi godtar tom at noen sier ...ser du ikke at det er fullt her når vi legger oss fender til fender i uthavnen.

 

Det hele topper seg hvis det kommer uhøflige toll eller polti som leter med lys og lykte etter noen som kan bøtelegges eller muligheten til å beslaglegge en kartong vin. De forstår at de må jobbe hardt for å beholde de meget behagelige arbeidsoppgavene sine ute i skjærgården i fellesferien.

 

Du har ike gjort deg noen tanker om å finne en annen form for avvikling av ferien enn det forferdelige livet du nå må gjennomhver dag i din ferie somd et nå er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har ike gjort deg noen tanker om å finne en annen form for avvikling av ferien enn det forferdelige livet du nå må gjennomhver dag i din ferie somd et nå er?

Mener du at det er vi som rydder etter oss, har kontroll på hundene, spiller musikk med ørepropper, tar med søppel hjem, rydder bålplassen og ikke ber folk reise et annet sted fordi de mener uthavnen er full som bør avvikle båtlivet ?

 

Friluftsliv er muligens pensum i skolen nå for tiden men neppe når du var skolegutt , Mouche? Her burde du ta noen timer etteropplæring.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...