erlend-fs Startet 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2015 Hei! Nytt medlem her! Vi er et par, som er på utkikk etter en båt for å bo i. I utgangspunktet er vi på seilbåt (evt. motorseiler for å få litt mer rom og lys). Budsjett: 200-300k Har forstått at sandwichkonstruksjon er en fordel for å unngå kondens og varmetap på vinteren (?). Setter stor pris på andres erfaringer! Hva fungerer, hva fungerer ikke? Dieselvarmer eller fyre på strøm? Seilbåt eller motorseiler? Er det mulig å holde et tredekk i god stand, om man bor på båten vinterstid? (bør man da ha pressenning over båten?) Tips til konkrete båttyper mottas med stor takk! Tonje og Erlend Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Det finnes flere tråder om dette temaet på forumet. Her er en ganske "fersk" tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Søk på temaet bo I båt. Da får du flere alternativ. Når det gjelder fyring så er det veldig avhengig av strømprisene der du kommer til å ligge. Jeg har jo motorbåt. 44 fot. For meg er det litt sånn tja...ang om det lønner seg å fyre med diesel eller strøm. Dieselbrennere er bedre til å tørke opp fuktighet. Men med en luftfukter så tror jeg du kan holde en båt tørr med elektrisk fyring og. Sørg for at det er sirkulasjon på lufta I hele båten. Så unngår du fuktige klær. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg prøver å samle generelle råd og tips på Båtwiki: Kjøp av båt Bo i båt Hvor tenker dere å ligge med båten? Angående tredekk, jeg brukte båten min gjennom store deler av vinteren i fjor, teakdekket fliset noe opp i løpet av vinteren. Ikke mulig å se noen skader nå på sommeren, men jeg tenker at levetiden på teakdekket nok blir en del redusert med vinterbruk. Sandwichkonstruksjon gir sikkert litt mer naturlig isolasjon enn et tynt glassfiberlag, men du kan uansett ikke basere deg på dette vinterstid, det er ganske viktig å legge ekstra isolasjon på innsiden av skroget, ikke bare for å spare på varmen men også for å unngå kondens. Skrogisolering er også viktig (kanskje særlig viktig) på baksiden av klesskap og stuerom, i sovekabiner, stikkøye, forpigg, etc. Det er også relativt vanlig å slenge isolasjonsmatter på toppen av dekk, bobleplast over vinduer er også nevnt, men slikt må jo nødvendigvis (?) fjernes før man tar båten i bruk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Syns dere overdriver. Har aldri dekket til båten, og de fleste jeg har bodd i er i enkeltlaminat. Det er bare å fyre så går det meste. Kjøp så stor båt som mulig er mitt råd. Og selvfølgelig seilbåt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Enkeltlaminat, sikkert, men jeg antar du har noe slags form for skrogisolasjon på innsiden? Et tynt lag med skum i allefall? Dersom innelufta holder komforttemperatur og komfortfuktighet og skroget ligger på nullpunktet, så er dugg uunngåelig, og dersom man har enkeltlaminat uten noe slags form for isolasjon og det er masse minus på utsiden, så oppnår man neppe en innvending skrogtemperatur betydelig over nullpunktet. Jeg har ikke bodd i båt selv, men jeg har oppholdt meg mye i båt vinterstid. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker mye av fuktighetsproblemer fra første båt, men der hadde vi ikke fungerende varme, så da var det tykke klær og soveposer som gjalds. Tror aldri jeg var i båten i mer enn ei langhelg vinterstid uansett. Andre båt var stort sett dekket av et tynt lag med isolasjon på innsiden - og man merket meget godt at det manglet isolasjon enkelte steder. Stikkøya var ikke isolert, og her er veggene synlig fuktskadet. Man skulle ikke tro at glassfiber kan bli fuktskadet, men det er flekker av soppvekst, og jeg har så langt ikke greid å vaske vekk alt. Når jeg oppholdt meg i båten senhøst så regnet det omtrent i stikkøya (vinterstid hadde vi denne båten på land). Irriterende, da det var min favorittkøye i båten. (jeg rakk aldri å gjøre noe med det før jeg kjøpte tredje båt). Tredje båt, vi var på toukers ferie nå i jula og kjørte dieselvarmeren tilnærmet konstant, avfukter så snart vi hadde koblet til landstrømskabel, og tørrbolle-greier inne i skap. Båten har relativt tykt skrog, laminat av epoksy og treverk, så det er jo litt mer isolasjon enn glassfiberlaminat. Skroget er stort sett dekket av et tynt lag med isolerende materiale på innsiden - men ikke overalt. Kondens var et stort problem på de flatene som ikke var dekt - glassvinduer (som nok bør byttes ut med isolerglass - men det prosjektet utsettes nok noen år), men også inne i skap og hyller - noe som førte til fuktskader bl.a. på klær, bøker og papirkart. Akterkabinen er stort sett uten isolasjon (og dårlig oppvarmet), her fikk vi dugg rett på dørken og på skroget, og en gang opplevde vi faktisk at puta var frosset fast i skroget! Redigert 28.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Det var jo ikke rett på skroget. Enten skai, eller 1mm tynn teak. Den med mest kondens er den jeg har nå, katamaran med store vinduer. Og her er skroget sandwich med balsakjerne. Men der er det ingen store problem selv om jeg ofte bare fyrer med strøm. Dine problemer skyldes sannsynligvis for tett båt. Alle luker skal ha en glipe på 1 mm. Uansett utetemperatur. Dette gjelder også klesskap. Eneste sted med for høy fukt er stuerom under køya og delvis under salong nedi skroget. Pga for dårlig luftsirkulasjon. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Dine problemer skyldes sannsynligvis for tett båt. Nei, nei. Med dieselvarmer får man inn mye uteluft, vi har som sagt kjørt luftavfukter, og den nye båten er stor og har godt med både luft og lufting. Vel, i juleferien var vi jo fem personer ombord og lagde også mat på gassen, det blir selvfølgelig en del fukt av det. Under matlaging på de kaldeste vinterdagene hjelper det uansett ikke med "litt" lufting, selv med luka helt åpen rekker det å kondensere på vinduene, ettersom dampen fra matlagingen og gassfyringen stiger opp og passerer vinduene før det rekker frem til luka. Med forrige båt, som jo var på land under den kaldeste perioden av vinteren, var problemene størst på dager med regn og lav temperatur. Da er luftfuktigheten ute høy, og lufting hjelper ikke så veldig. Akkurat i akterkahytten hvor vi har hatt mest problemer har vi lite med varme. Når vi har relativt god luftsirkulasjon mellom akterkaytten og resten av båten blir det jo omtrent samme absolutte luftfuktighet, når temperaturen så er en god del lavere blir den relative luftfuktigheten høyere. Det er uansett en avsporing - dette er egentlig ikke annet enn ren fysikk og duggpunkt. Følger man formelen på wikisiden og anslår komforttemperatur til å være 22 grader (personlig ville jeg vært fornøyd med 19 grader) og komfortfuktighet til å være 60%, så blir duggpunktet 13.8C. Dvs, dersom innsiden av skroget er under 13C, så vil det bli dugg der - og temperaturen på innsiden av skroget inne i klesskap og i vår akterkabin vil rett som det er være betydelig lavere enn 13C dersom det er mange minus ute og man ikke har noen som helst form for isolasjon på innsiden av skroget. (senker man innetemperaturen til 19C og beholder samme relative luftfuktighet, faller duggpunktet ned til ca 11C) Redigert 28.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
erlend-fs Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Takk for tips og erfaringer! Dette mer kondens er et stort og viktig tema. Bra å høre erfaringer og meninger! Vi er begge studenter, og har derfor et snevert budsjett (dvs. omtrent null i formue, og må derfor låne penger til båten). Vi får lånt penger, så det er greit, men vi har ikke råd til å sitte på båten lenger enn de årene vi tenker å bo der, og er derfor helt avhengig av å få igjen mest mulig for den. Vet dere om noen båter, som både står seg godt i pris, og som kunne egnet seg godt til å bo i for et par? (pris ca: 2-3K) Kriteriene er altså: - en koselig båt et par kan bo i året rundt - en båt man kan seile med - en båt man kan få igjen pengene for etter 2-5 år Tips mottas med stor takk! Mvh Erlend Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Dette mer kondens er et stort og viktig tema. Bra å høre erfaringer og meninger! (...) Vi er begge studenter, og har derfor et snevert budsjett (dvs. omtrent null i formue, og må derfor låne penger til båten). Angående litt isolering på innsiden av skrog, det er ikke den helt store kostnaden å fikse dette selv. Tror jeg. Jeg har ikke fått ut fingeren selv (å isolere hele akterkabinen utgår, men jeg tenker å legge litt tepper der vinterstid, isolering av skap og hyller er relativt langt oppe på prioriteringslista mi), men jeg antar den rene pengekostnaden er marginal (sammenlignet med prisen for en relativt god båt), og at det heller ikke er så veldig mye arbeid å få det limt opp. Men det beste er selvfølgelig om båten allerede er isolert. Det jeg mener med "isolering på innsiden av skrog" er et tynt lag (kanskje 3-5 mm) med noe slags isolerende materiale, man får kjøpt slikt franærmest enhver båtutstyrsbutikk. Noen titalls centimeter med isolasjon er selvfølgelig bra ut fra et ENØK-perspektiv, men det er lite aktuelt i en liten båt. Redigert 29.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Skal dere oppholde dere i Oslo-gryta? Jeg har et lite forslag ... lån min båt #2 mens dere vurderer hvilken båt som skal kjøpe. Dere vil få nyttige erfaringer da, og dere vil føle på kroppen hvilke behov dere har ifbm bobåt, dette vil redusere risikoen for å kjøpe en båt dere i ettertid finner ut at dere ikke liker. http://www.smørøyet.net/ (den er for tiden utlånt, men er snart ledig igjen). Båten er langt fra optimal som bobåt, men det har bodd folk i den i månedsvis, men spanjolen som bodde der dengangda kommenterte at det var litt hardt i november :-) Båten ligger for tiden på Kambo, Moss kommune. Det er en relativt fin havn, de har dusj og vaskemaskin, fem minutters gange til togstasjon, men det er litt dyrt å pendle med toget derfra til Oslo, det mangler landstrøm på plassen, og de har ikke noe tilbud vinterstid. Redigert 29.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
erlend-fs Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Tobixen, tusen takk for hyggelig tilbud om å få låne din båt! Utrolig snilt! Vi har nå avtalt kjøp av båt: En velholdt Scanmar 345 Vi håper dette er en båt som passer oss bra, og gleder oss masse til båtlivet! Igjen, takk for gode tips og innspill! Tonje og Erlend Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.