Tropic1 Startet 28.Juli.2015 Del på Facebook Startet 28.Juli.2015 Opplever at det dras septik inn i skyllevannet på mitt jabsco compact el.toalett. Ser av tegningen at det er en tettning på akselen inn mot plata som skiller skyllevannside og doskål/septik side. Denne er selfølgelig ikke med i service kittet som selges... Er dette verdt å skru opp og prøve og fikse tro? Eller er det enkleste å hive hele toalettet og kjøpe nytt ? Det er fra 2001 tror jeg...men det fungerer bra bortsett fra overnevnte problem.. Det ser enkelt ut å skifte jokerventilen. Kan denne ha en medvirkende årsak til dette, tenker hvis den er gammel og hard...? At det må et høyere trykk til enn normalt for at den skal åpne.. Noen som har erfaringer her ? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Opplever at det dras septik inn i skyllevannet på mitt jabsco compact el.toalett. Ser av tegningen at det er en tettning på akselen inn mot plata som skiller skyllevannside og doskål/septik side. Denne er selfølgelig ikke med i service kittet som selges... Er dette verdt å skru opp og prøve og fikse tro? Eller er det enkleste å hive hele toalettet og kjøpe nytt ? Det er fra 2001 tror jeg...men det fungerer bra bortsett fra overnevnte problem.. Det ser enkelt ut å skifte jokerventilen. Kan denne ha en medvirkende årsak til dette, tenker hvis den er gammel og hard...? At det må et høyere trykk til enn normalt for at den skal åpne.. Noen som har erfaringer her ? Jokerventilen blir vel hard med tiden og lukker ikke ordentlig. Jeg ville byttet denne først. PS. Hvis du søker etter Jabsco på YouTube så har de noen veldig bra servicevideoer. Anbefales! Redigert 28.Juli.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk:) tenkte i de banene jeg også. Bestilte en ny på nett her om dagen. Men får det ikke helt til å rime at det er hele årsaken til problemene. Skal skifte den når jeg er hjemme fra syden til neste uke så får vi se. Det er jo enkel sak å begynne med.. Skal sjekke youtube Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Tropic1, gi beskjed hvordan det går. Jeg har samme problem som deg, kommet i år. Videoene diaX referer til er suverene, når det gjelder å bytte deler. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Jeg byttet jokerventilen 2 ganger i år! Og det er veldig enkelt. 2 skruer dra av ut med ventil og inn med ventil sett på plass 2 skruer og vips :) brukte videoene jeg også første gangen :) Redigert 28.Juli.2015 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 På min dass (elektrisk TMC) har jeg klaffeventil og ikke joker-type. Der grodde det stadig til slik at ventilen ikke virket. Så jeg fjernet den like så godt. Slangen ut fra dassen går i en bue opp, 20cm over "vannspeilet" i dassen, og så ned til tanken som er plassert godt lavere en dassen. Og det funker utmerket, uten lukt fra tanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tropic1 Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 MaSa, hva er årsaken til at du skiftet jokerventilen ? Jori, jeg skal gi tilbakemelding om hvordan det går. Men blir ikke gjort noe før litt ut i neste uke. Var litt leveringstid, og tilegg skal jeg reise bort 1 uke. Har også sendt en mail til lasashop om de klarer å skaffe del nr.19 på tegningen her. Kan se ut som det er akseltettning, og den kan jo bli slitt..denne delen er ikke med i det vanlige service kittet. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Årsaken var at det hele tiden kom litt septikkshit tilbake i wc skåla etter at man trakk ned. Tok ut eksisterende jokerventil, rengjorde den og la den i bløt. Satt den på plass og wc var bra i 2-3 dager. Så da kjøpte jeg ny ventil og monterte den, siden har den holdt tett. Den gamle ventilen var blitt hard og hadde ett lite gap så den var ikke tett. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Tropic1 Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Med skyllevannet? Eller seg det tilbake ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Pass også på at tankluftinga er i ordne, så du unngår overtrykk og tilbakeslag av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.Desember.2020 Del på Facebook Svart 16.Desember.2020 Tropic1 skrev On 28.7.2015 at 22.25: MaSa, hva er årsaken til at du skiftet jokerventilen ? Jori, jeg skal gi tilbakemelding om hvordan det går. Men blir ikke gjort noe før litt ut i neste uke. Var litt leveringstid, og tilegg skal jeg reise bort 1 uke. Har også sendt en mail til lasashop om de klarer å skaffe del nr.19 på tegningen her. Kan se ut som det er akseltettning, og den kan jo bli slitt..denne delen er ikke med i det vanlige service kittet. Hei! Ble det ordnings på dette? Har samme problem ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.Desember.2020 Del på Facebook Svart 16.Desember.2020 Ser det er nevnt over og, men sjekk lufting. Jeg hadde samme problem og da var luftingen tett. Fikset luftingen samt ett service kitt så ble det så godt som nytt! :) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 16.Desember.2020 Del på Facebook Svart 16.Desember.2020 Har rør rett under skuta. Tenker det er selvluftende ;) fant pakningssett som inneholder shaft seal. Ikke i Norge. Men Australia! Så det blir ei dyr tettning :) veldig rart at ikke noen norske butikker bryr seg med å tilby dette... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Desember.2020 Del på Facebook Svart 16.Desember.2020 Seatronic har hvertfall sett med joker og simmering til Jabsco quiet flush. Ser ut som det kan være samme kverna, men denne har separat spylepumpe. Skulle ikke forundre meg om simmeringen på aksel er lik. Stod MTP 2988 91 på min, sier ikke meg noe, men burde gå an å få tak i hos en industrileverandør også. Vanligvis er de vel merket med innermål, yttermål og tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Desember.2020 Del på Facebook Svart 17.Desember.2020 Gullfisk skrev for 18 timer siden: Seatronic har hvertfall sett med joker og simmering til Jabsco quiet flush. Ser ut som det kan være samme kverna, men denne har separat spylepumpe. Skulle ikke forundre meg om simmeringen på aksel er lik. Stod MTP 2988 91 på min, sier ikke meg noe, men burde gå an å få tak i hos en industrileverandør også. Vanligvis er de vel merket med innermål, yttermål og tykkelse. Simmeringer er ganske standard sånnsett ja. Skal ta meg mål av hvordan den i settet er når den kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.