Jump to content

Har noen erfaring med Mercury kontrollboks som ikke girer forover?

Mastiff

Recommended Posts

Da jeg skulle ut og sette teiner i dag etter at båten hadde ligget stille i to og en halv uke, kom jeg plutselig ikke videre. Jeg hadde bakket litt for å finne riktig dybde for den første teina og kunne ikke få Optimaxen til å gire forover. Det hadde gått helt greit da jeg la ut fra land. Først klarte jeg akkurat å gire hvis jeg holdt igjen knappen som skal frikoble gassen (så man kan ruse motoren i fri) med fingrene, men etter et par ganger gikk ikke det heller, og knappen tvang seg inn uansett om jeg holdt alt jeg klarte. Dermed kunne jeg bare ruse motoren. Revers fungerte helt greit, men det er klitt kjipt å rygge rundt halve Skjernøya, så jeg vippet av dekselet på motoren. Så presset jeg girmekanismen litt forover (den gikk glatt en centimeter eller så), og da kunne jeg gire som normalt (og ikke mot norrrmalt... :giggle:). Jeg brukte den teknikken for å få satt resten av teinene og komme meg inn til hytta igjen. Jeg kan altså sette motoren i fri og så gire forover igjen uten problemer. Men hvis jeg har vært innom revers, må jeg skyve mekanismen under motordekselet en centimeter eller så fram for å gire forover. Jeg ringte en mekaniker jeg kjenner, og han var ganske sikker på at det var en feil i kontrollboksen, og ikke noe med motoren. Men er det noen som har opplevd noe lignende og vet hva som kan gjøres for å rette på det? Kan det være at den bare må justeres litt? Jeg har ikke rørt den siden jeg køpte båten for drøyt to år siden. Kontrollboksen er original Mercury, av den typen som står flatt på dashbordet. Hvis jeg ikke tar feil, er det denne her:

bilde

Optimax 75, 90 115 har en svakhet med en foring som gearoverføringaksel ned til undervanshuset går igjennom blir full av saltavleiringer. Denne foring sitter delvis under motorblokk. Søk på treg kontrollboks her på forumet, det har vært oppe før.

Ta av gear kabel og se om kontrollboks fungerer fint. Spray samtidig smøremiddel på foringen der hvor gear overføring går gjennom deksel og ned til undervannshuset. Prøv å move gearoverføringaksel. Dette gjorde susen på min første gang. Måtte 2 år senere levere den på verksted for ordentlig rengjøring.

Takk! Og oi... Men ville det da fungert at jeg skjøv overføringsakselen (det er vel den jeg dytter på) en centimeter fram, så jeg kunne gire som normalt? Og jeg har aldri hatt problemer med at kontrollboksen var treg, den har alltid gått helt fint og jevnt.I tillegg er den som smør å sette i revers.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...