Jump to content

Johnson sailmaster 9,9. mangler kjøling,samt vann i øvre plugg


B8en

Recommended Posts

var ute en liten tur med båten og oppdaget at motoren røk mye.. Stoppet opp og kjente den var usedvanlig varm. La ikke merke til om kontrollstrålen fra kjøring fungerte med en gang, men før jeg stoppet kom det ikke vann herfra.

Tøffet sakte inn i havna, og har demenontert diverse.

 

Impeller virker hel og i orden.

Det var åpent i hull/ slange for kontrollstrålen, så tror ikke det skyldes dette.

Vann i øverste sylinder, oppdaget dette da jeg kom på land.

 

Så mitt spørsmål er om varmkjøringa kan ha ført til sprukket toppakning.

Og hva kan være andre feil siden det ikke kommer kontrollstråle, og impeller ser ut til å virke. Vanninntaket nede ved propell er åpent.

 

Dersom det ikke var kjøling, vill det da kunne ha kommet vann inn i sylinder?

Eller kan dette ha kommet av når jeg demonterte og bært motor? Tenker om vann kan renne inn via andre kanaler.

 

Motoren startet lett og gikk forøvrig helt utmerket hele tiden.

Redigert av B8en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vatn  KAn finne vegen inn i sylinder etter stopp. Rauk pakkninga under gange vil det normalt vere høgare trykk i brennkammer enn i kjølekrets

Er du heldig er det pakkinga, er du uheldig er det varmskjæring med full overhaling som følge

Moror bør, utifrå det du skriv her (Fjerndiagnose er noko herk) splittes for full kontroll

Link to post
Share on other sites

Ok

Har trålet gjennom forumet og sett at det kan være en foring/pakning som står mellom kjølerøret og blokka som kan være defekt slik at vann ikke kommer opp i blokka. Skal se på det, så tenker jeg ta en kompresjonstest før ny pakning vurderes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...