Jump to content

Oljetrykkmåler


Far Out

Recommended Posts

Skib O'hoi,

 

Jeg var ute og tøffet med gamle Far Out i forgårs. Etter at motoren (Perkins 4.108) var blitt varm, mens vi kjørte i bedagelig tempo oppdaget jeg at oljetrykket var på vei fra det vanlige intervallet mellom 2 og 4 bar ned mot null. Jeg økte da turtallet for å se om det hjalp. Det gjorde det, men så sank den igjen og jeg måtte øke mer... Så prøvde jeg motsatt taktikk og reduserte turtallet til tomgang. Da økte trykket også til normalt nivå. Jeg synes dette er merkelig, og noen har sagt til meg at det sikkert er oljetrykksinstrumentet/-giveren (fra en Yanmar motor, énpolet 8-bar, et år gammelt) som svikter. Jeg har derfor to spørsmål;

 

(i) hva er galt - motor eller instrumentering, og

 

(ii) hvor får man kjøpt "billig" kvalitetsinstrument (f.eks VDO) - jeg tror jeg har sett at noen har handlet på tysk postordre...?

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Heisann Far Out

Prøv å få lånt en mekanisk oljetrykksgiver (verksted) og sett rett i blokka i stendenfor den du har. På den måten får du sjekket om det er giveren det er noe galt med. Neste skritt er å sjekke det elektriske. Gå over alle kabler, dårlig kontakt etc. Hvis alt virker normalt blir det å sjekke oljetrykksmåleren. Altså elemenasjonsmetoden... Lykke til!

 

mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å dra til et motorverksted å låne deg et externt instrument med trykkgiver, da vil du finne ut om det er motoren som leverer for lite trykk eller om det er instrumentet som viser for lite. Det er helt umulig å tippe på hva som er feil når man ikke har samenlignbare data. Lykke til.

PS. Ikke kjør med oljetrykk under 0,5 bar ! da vil motoren din gå i stykker, husk motoroja har i tilegg til å smøre også til oppgave å rense og å kjøle.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket ledningene og koblingene i begge ender ??

Spesielt i instrumentpanelet, her har jeg opplevd div. av din variant grunnet dårlig kontakt/jording....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fikk låne manometer på La-Sa i Oslo. Motoren leverte stabilt og fint trykk, mens viseren på oljetrykksinstrumentet i båten sank mot null. Fikk det til å virke noen sekunder ved å dunke i giveren...

 

Takker igjen for gode råd.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...