Goodspeed Startet 29.Juli.2015 Del på Facebook Startet 29.Juli.2015 Jeg har gitt opp å klare å holde kalesjen helt fri for måkedritt gjennom sesongen og heller bare børste av og skylle med rent vann de gangene jeg er i båten siden det er litt tidkrevende å skulle få den helt ren hver gang med saltvann/spytt, rolig skrubb, skyll, brett og stapp osv. Men jeg mener å ha lest at man helst ikke skal ha måkedritt liggende for lenge pga magesyren i avføringen kan gi svekke impregneringen/kalesjen og gi dertil etterfølgende lekkasje. Noen som kjenner til om dette er riktig, eller holder det om jeg børster/skyller lett gjennom sesongen, rengjør ved vinteropplag og impregnerer før utsett til våren? Kalesjen er forholdsvis ny, så jeg prøver å unngå å finne ut selv om kalesjen kan ta skade av måkedritten om man ikke rengjør fullstendig ofte. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Ja. Måkemøkk inneholder syre som etser både på billakk og kallesjer. Da jeg hadde flybridge båt med stor landingsplass for måker var det mye møkk på presenningen på fly. Jeg endte til slutt opp med å spenne tynne flaggliner i et kryss over flybridgen. Da turte ikke målene lande. Det funket bra. Noen legger også en mindre pressening over kallesjen om de er lenge borte. Slike selges billig på Biltema feks Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Ok, takk, var det jeg var litt redd for. Vurderer å gå til anskaffelse av en lettpresenning. Vet du om man delvis blir kvitt problemet med syren om man får børstet av mesteparten og skylt det som ligger igjen som en liten flekk med ferskvann (og derigjennom tynner ut det som måtte være av syre)? Jeg kan leve med litt "estetiske" skitne flekker gjennom sesongen, det viktigste for meg er at kalesjen ikke tar fysisk skade av det. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Langtidseffekten på stoffet vet jeg ikke - normalt er det ganske solide stoffer. Jeg skyller av med ferskvann til jeg ikke ser flekken lenger - har ikke opplevd at kallesjen tar skade av det. Såpevask gjør jeg så lite som mulig. Da jeg overtok min 2007 modell Nimbus i juni vaska jeg kallesjen (det er originalkallesjen fra 2007) godt med ferskvann og zalo for å få den ren. Impregnerte den så med Jotuns tekstil impregnering. Det holder overraskende godt. Imregneringen har jo blitt bra testa i år Redigert 29.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Da får det bli ferskvann frem til ordentlig vask og impregnering. senere før opptak og satse på at det holder. Ser for øvrig at kalesjen får seg (nok) en real naturlig ferskvannsoverhaling ute as we speak... Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.