grankenneth Startet 29.Juli.2015 Del på Facebook Startet 29.Juli.2015 Hei alle. Jeg har en 25 fot cabincruiser med VP D3 190hk. Denne er nesten perfekt til båten, men når jeg har litt ekstra vekt i båten har jeg problemer med å legge den i plan. Har trimflaps men mangler et par hestekrefter. Har sett på chip som et reelt alternativ da jeg bare er interresert i en litt sterkere motor og ikke å presse motoren til det ytterste. hva er deres tanker på dette? (regner med at mange er skeptiske :P) På forhånd takk hilsen Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Om denne motoren er identisk utover software som større versjon av D3 burde ikke det være noe problem. Kanskje du kan få et VP verksted til å laste inn "rett" software? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Ville ikke gjort det av to grunner. Den ene er at det ofte er forskjeller på to effektuttak av samme motortype. De kan være større turbo og intercooler, større varmeveksler og vannpumper, andre dyser og diesepumpe osv osv. Den andre er at jeg anser de fleste trimleverandører for relativt useriøse. De har chipper/ bokser til enhver motor på markedet, men kan umulig ha testkjørt alle disse motorene i real-life eller benk og målt alle relevante parametere. Men man risikerer at parametrene blir helt feil, og f.eks avgasstemperatur går i taket med brente ventiler, hull i stempel og i verste fall fullt havari som resultat. På en båt som typisk går med mye hardere belastning over tid enn en bil øker risikoen betraktelig. Det å øke effekten på en elektronisk styrt tubodiesel er relativt enkel og som regel går det ut på å manipulere noen signaler som f.eks å få ECU til å tro det går mindre luft gjennom luftmassemåleren enn det faktisk gjør, eller senke verdien fra ladetrykksensoren. Nettop derfor kan nær sagt ethvert bakgårdsfirma pumpe ut bokser til enhver motor, og i mange tilfeller omtrent før den er på markedet bare de vet hvilket styringssytem og kontakter den har. Eksakt samme boks og program går ofte til en haug med forskjellige motorer, og det sier litt..(selvom mange oppgir litt forskjellig delenumre for å få boksen til å virke unik for din motor). Mange bokser har et pottmeter man kan skru på for å øke effekgraden. Det eneste den skrua gjør er å justere hvor mye signalet manupuleres. Skrur man for mye, så går ECU i nødmodus med feilmelding. På en moderne elektronisk styrt motor er det bare én måte å gjøre dette ordentlig på i mine øyne, og det er full mapping med testkjøring i benk hov alle verdier, trykk og temperaturer overvåkes under alle belastninger. Men de færreste har hverken utstyr eller kompetanse til dette og en trimjobb hadde da fort kostet 15-20 tusen på en bil og sikkert det tredobbelte på en båt om det i det hele tatt er mulig. Ofte burde turbo, kjølere osv også oppgraderes, men da begynner det å bli så omfattende at man heller burde kjøpt en større motor i første omgang. Ta heller å gå ned et hakk på propellstørelse slik at motoren din når opp mot maks anbefalt turtall med tung last. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Vet om flere som har chippet akkurat denne motoren og har hatt hundevis av problemfrie motortimer etter det. (Rinker 260 EC) For ALL del ikke bruk en sånn powerboks, Få et firma til å programmere om ECU'en . Dette koster deg en 4-5 tusen kr og du vil få en motor som går lettere og bruker mindre diesel. Redigert 29.Juli.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grankenneth Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Takk for svar så langt. Har du (bergetun) noen eksempler på verksteder som kan utføre dette? Vil gjøre det ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Jeg regner med at du vet at alle garantier og reklamasjonsrettigheter forsvinner ved chipping? Det er ikke noe problem for et verksted å se om motoren er trimmet når ny software er lastet inn Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Jeg har ingenting med disse å gjøre annet enn at jeg vet de er flink på ecu omprogrammering. www.ultimo.no Redigert 29.Juli.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Kommer litt an på om det er første eller andre generasjon D3, men antar det er første generasjon. Disse har iallefall peiling http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) D3 190 er 1 gen og det høyeste effektuttaket som ble levert. Har bl.a tørr turbo som jeg tviler på er glad i mer belastning i en båt. Gen 2 var en helt ny motor fra blokka og opp hvor alt er forskjellig. VP lanserte den nesten i stillhet i 2009/10 pga alle problemene med 1.gen i båt. Førstnevnte hadde da vært på markedet i relativt få år. Helt annet kjølesystem, vannkjølt turbo, annen elektronikk og sensorer osv. Ble levert i 170-200 og 220 hk. Redigert 29.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
grankenneth Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Foreløpig konklusjon ser ut som jeg forventet at det ville være mange gode argumenter for å ikke chippe. Jeg har sendt mail til både norsk motorkompani og ultimo og venter på svar fra dem, så takk for tips. Ser an muligheter som bytte av propell fra F4 til F3, eventuelt luftfilter eller lignende. Noen tanker? Hvis båten hadde planet bare litt lettere hadde jeg blitt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Hvliket turtall oppnår du ved fulle tanker og passe med last og personer ombord? Hvis svaret er mer enn 100 rpm under det øvre anbefalte maksturtallet hadde jeg gått ned en størrelse. Motoren vil gå lettere og ha et bedre liv så sant du ikke ligger og banker på turtassperra. Alt for mange båter går rundt med for tung propell når alt av utstyr, pikk-pakk og folk er flyttet ombord... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
grankenneth Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Hvliket turtall oppnår du ved fulle tanker og passe med last og personer ombord? Hvis svaret er mer enn 100 rpm under det øvre anbefalte maksturtallet hadde jeg gått ned en størrelse. Motoren vil gå lettere og ha et bedre liv så sant du ikke ligger og banker på turtassperra. Alt for mange båter går rundt med for tung propell når alt av utstyr, pikk-pakk og folk er flyttet ombord... Sitér dette innlegget Link to post
grankenneth Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Husker ikke helt hvor høyt turtall jeg får, men skal skjekke det ut. Takk for tipset ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Synest det er tekke nok ut av denne motoren. Gløym det om du vil ha den ei stund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.