Jump to content

Chipping av Volvo Penta D3 190hk


grankenneth

Recommended Posts

Hei alle. 

 

Jeg har en 25 fot cabincruiser med VP D3 190hk. Denne er nesten perfekt til båten, men når jeg har litt ekstra vekt i båten har jeg problemer med å legge den i plan. Har trimflaps men mangler et par hestekrefter.

 

Har sett på chip som et reelt alternativ da jeg bare er interresert i en litt sterkere motor og ikke å presse motoren til det ytterste.

 

hva er deres tanker på dette? (regner med at mange er skeptiske :P)

 

På forhånd takk hilsen Kenneth

Link to post

Ville ikke gjort det av to grunner.

Den ene er at det ofte er forskjeller på to effektuttak av samme motortype. De kan være større turbo og intercooler, større varmeveksler og vannpumper, andre dyser og diesepumpe osv osv.

 

Den andre er at jeg anser de fleste trimleverandører for relativt useriøse. De har chipper/ bokser til enhver motor på markedet, men kan umulig ha testkjørt alle disse motorene i real-life eller benk og målt alle relevante parametere.

Men man risikerer at parametrene blir helt feil, og f.eks avgasstemperatur går i taket med brente ventiler, hull i stempel og i verste fall fullt havari som resultat.

På en båt som typisk går med mye hardere belastning over tid enn en bil øker risikoen betraktelig.

 

Det å øke effekten på en elektronisk styrt tubodiesel er relativt enkel og som regel går det ut på å manipulere noen signaler som f.eks å få ECU til å tro det går mindre luft gjennom luftmassemåleren enn det faktisk gjør, eller senke verdien fra ladetrykksensoren.

 

Nettop derfor kan nær sagt ethvert bakgårdsfirma pumpe ut bokser til enhver motor, og i mange tilfeller omtrent før den er på markedet bare de vet hvilket styringssytem og kontakter den har. Eksakt samme boks og program går ofte til en haug med forskjellige motorer, og det sier litt..(selvom mange oppgir litt forskjellig delenumre for å få boksen til å virke unik for din motor).

 

Mange bokser har et pottmeter man kan skru på for å øke effekgraden. Det eneste den skrua gjør er å justere hvor mye signalet manupuleres.

Skrur man for mye, så går ECU i nødmodus med feilmelding.

 

På en moderne elektronisk styrt motor er det bare én måte å gjøre dette ordentlig på i mine øyne, og det er full mapping med testkjøring i benk hov alle verdier, trykk og temperaturer overvåkes under alle belastninger. Men de færreste har hverken utstyr eller kompetanse til dette og en trimjobb hadde da fort kostet 15-20 tusen på en bil og sikkert det tredobbelte på en båt om det i det hele tatt er mulig.

Ofte burde turbo, kjølere osv også oppgraderes, men da begynner det å bli så omfattende at man heller burde kjøpt en større motor i første omgang.

 

Ta heller å gå ned et hakk på propellstørelse slik at motoren din når opp mot maks anbefalt turtall med tung last.

Mvh. SAP

Link to post

Kommer litt an på om det er første eller andre generasjon D3, men antar det er første generasjon.

 

Disse har iallefall peiling http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

D3 190 er 1 gen og det høyeste effektuttaket som ble levert. Har bl.a tørr turbo som jeg tviler på er glad i mer belastning i en båt.

Gen 2 var en helt ny motor fra blokka og opp hvor alt er forskjellig. VP lanserte den nesten i stillhet i 2009/10 pga alle problemene med 1.gen i båt. Førstnevnte hadde da vært på markedet i relativt få år.

 

Helt annet kjølesystem, vannkjølt turbo, annen elektronikk og sensorer osv.

Ble levert i 170-200 og 220 hk.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Foreløpig konklusjon ser ut som jeg forventet at det ville være mange gode argumenter for å ikke chippe. Jeg har sendt mail til både norsk motorkompani og ultimo og venter på svar fra dem, så takk for tips. Ser an muligheter som bytte av propell fra F4 til F3, eventuelt luftfilter eller lignende. Noen tanker? Hvis båten hadde planet bare litt lettere hadde jeg blitt fornøyd.

Link to post

Hvliket turtall oppnår du ved fulle tanker og passe med last og personer ombord?

Hvis svaret er mer enn 100 rpm under det øvre anbefalte maksturtallet hadde jeg gått ned en størrelse.

Motoren vil gå lettere og ha et bedre liv så sant du ikke ligger og banker på turtassperra.

 

Alt for mange båter går rundt med for tung propell når alt av utstyr, pikk-pakk og folk er flyttet ombord...

Mvh. SAP

Link to post

Hvliket turtall oppnår du ved fulle tanker og passe med last og personer ombord?

Hvis svaret er mer enn 100 rpm under det øvre anbefalte maksturtallet hadde jeg gått ned en størrelse.

Motoren vil gå lettere og ha et bedre liv så sant du ikke ligger og banker på turtassperra.

 

Alt for mange båter går rundt med for tung propell når alt av utstyr, pikk-pakk og folk er flyttet ombord...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...