Saganda Startet 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2015 Vi har normalt 85 grader på motoren under alle turtall, men hvis jeg øker til over 3000 rpm stiger det til 91 grader og veksler mellom 85 og 91i perioder. Er det normalt? Har gir, ikke drev. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Jeg har kjørt endel D4/6 og har aldri sett temp over 85 på instrumentet på noen av de uansett belastning. Kan impelleren din begynne å bli litt sliten? Se i så fall på kjølevannet som kommer ut og kjenn gjerne på slangen inn på eksosbendet ved marsjfart der tempen begynner å stige. Er den godt varm så drar varmeveksleren ut det meste av kjølekapasiteten av det kalde sjøvannet, noe som kan tyde på for liten gjennomstrøming pga en restriksjon, gåen impeller eller gjengrodd veksler. Det hadde vært nyttig med litt mer info: Hvor gammel motor/ gangtimer. Kjørt i ferskvann og konservert med frostvæske om vinteren etc? Har varmeveksler noen gang blitt inspirert? Hvor gammel impeller? Har den blitt tørrkjørt osv. Er derimot vannet inn på eksosbendet rimelig kaldt ved marsjfart hadde jeg sett på ferskvannskretsen; termostat og evt vannpumpa. Redigert 29.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dante Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hei, Har to D4-260 med akslinger. Jeg marsjer på 3200 rpm over flere timer av gangen - da ligger temp rock steady på 85 grader. Hadde temp steget over dette ville jeg ihvertfall sjekket sjøvannsfilter og impeller. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 D6 her. Har aldri hatt over 85 grader på mine motorer, selv ikke da jeg kjørte Mandal - bergen i ett strekk (10 timer) forrige helg. Impeller, sjøvannsfilter er første man sjekker. Deretter ville jeg tatt en systemrens av varmeveksler. (Iallefall om motor er over 5 år og dette ikke har blitt gjort før) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Ikke normalt - det tyder på dårlig kjøling. Noen tips Sjekk om sjøvannsinntaket er grodd Sjekk sjøvannsfilteret Om disse er OK - sjekk impeller Om impeller er OK må antakelig varmeveksleren renses med systemrens.Det skal gjøres hvert 5. år Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Min D4-300 ligger alltid stabilt på 85 grader etter at den har oppnådd driftstemperatur. Kan nok være greit med en kontroll av inntak, sjøvannsfilter, impeller og evt. varmeveksler som flere nevner her . Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 2xD6/435, alltid 100% stabilt på 85 grader. Aldri sett avvik fra dette under varm kjøring uansett belastning. Rensing av kjølere utført iht. anbefaling/intervall og det var påkrevd viste inspeksjonen før/etter. Forstår det sånn at VP har lagt inn et "luretriks" i programmeringen av temperaturindikatoren slik at all temperatur på +/- ca. 2-3 grader i forhold til 85 grader vil vise 85 grader uansett. Dette kan nok enkelte VP-spesialister her inne mer om enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) Forstår det sånn at VP har lagt inn et "luretriks" i programmeringen av temperaturindikatoren slik at all temperatur på +/- ca. 2-3 grader i forhold til 85 grader vil vise 85 grader uansett. Dette kan nok enkelte VP-spesialister her inne mer om enn meg.Det du skriver er vanlig på nyere biler og endel båtmotorer. Det er en bevisst programmering for å få en nål som alltid står der den skal og gi et godt inntrykk til underbevisstheten vår. Har lagt merke til at VP gjør det på samme måten med de nyere motorene. En mekanisk termostat greier aldri å holde temperaturen eksakt når belastningen varierer. Det går noen grader hit og dit pga treghet i varmespredningen og selve termostaten. VW begynte med dette på 90-tallet. Alltid på streken 90 grader så sant man ikke trillet ned en lang bakke i mange minusgrader. Men sitter man og leser verdiene med diagnoseapparat ser man det kan svinge fra ca 82-93 grader uten at nåla rører seg fra 90. Cumminsen min viser aktuelle grader digitalt. Den ligger på 78 normalt, men jeg kan se fra 77-79 ved endring i belastningen og en sjelden gang 80 når jeg gir på for å blåse ut litt før den går tilbake til 78. Redigert 29.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tnorderu Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Hei, Jeg hadde samme symptom på min D4-260 for to år siden, se post. Tok en enkel rens av sjøvannsdelen av kjølesystemet med Systemrens som fikset det. Antar at det var kjølere som begynte å bli litt tette slik at kjølingen ble dårligere. Tror ikke dette er et symptom man skal ta lett på med D4/D6. Det har vært en del posting om rens av kjølere på D4/D6 her på batplassen den siste tiden. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Mine varmevekslere begynte å lekke sjøvann inn i motorrommet på grunn av delvis tette varmevekslere . Selv da viste ikke temperaturen noe over 85 grader (på EVC displayet) Etter jeg tok systemrens så forsvant lekkasjen, så det bygger seg en del trykk i endelokket. Spesielt på den siden som sjøvannet "snur" (Endelokket mot intercooler) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Hadde tilsvarende problem med min D4-225 for et par år siden når eg la den over 3000 rpm i noen minutter for å fjerne evt sot, steg til 91 grader. Ved marsjturtall på 3500 viste den 85 grader. Etter at den hadde vært på slipp og all rur,og groe var fjernet, forsvant problemet. Anbefaler å skru av ribbedekselet over kjølevannsinntaket på drevet og sjekke om det er skjell inni. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Anbefaler å skru av ribbedekselet over kjølevannsinntaket på drevet og sjekke om det er skjell inni. Trådstarter har aksel, og ikke drev. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Saganda Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Takker for mange gode tips her, skal sjekke alt nå. Litt usikker på hvordan ta en rens, både på sjøvannsiden og på ferskvannsiden. Kan jeg bare fylle rensemiddel(hva slags) på kjølesystemet og la det sirkulere der et par dager, og på sjøvannsiden, kan jeg gjøre som når jeg konserverer, og la det stå i motoren over natta? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Hadde samme problem på en KAD300. Den ligger også normalt på ca 85-88 grader men begynte å bevege seg opp mot 95 grader og helt til alarmen gikk. Prøvde alt men fant ikke feilen før jeg tok den på land. Det var skjell (2 små) i vanninntaket på drevet. Fikk fjernet disse og alt var ok. Før dette så prøvde jeg også alt mulig mens båten var på sjøen. Systemrens, sjekk av termostater, kontroll av varmeveksler, etc. Men det var skjellene i vanninntaket på drevet som var synderen. Så nå vet jeg hvor jeg skal sjekke aller først neste gang jeg opplever slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 (redigert) Saganda : Du må lage deg en "sløyfe" som sirkulerer systemrens på skjøvannssiden i et døgn eller 2. Jeg gjorde følgende på mine motorer. Sikkert ikke den mest optimale metoden, men funket som en drøm på mine motorer og er vel samme metode man bruker for å vinterkonservere motorene 1. Steng inntakventilen på sjøvannsuget. 2. Ta av inntakslangen fra ventilen og sett den i en bøtte med ferskvann. (Det er slange som går til impeller/pumpehuset) 3. Start motorene. Sørg for at bøtten ALDRI går tom for ferskvann. 4. La dette surre å gå litt slik at du får flushet ut ALT sjøvann. ' 5. Steng bunnventilen på sjøvann UT og sett slangen oppi bøtta sammen med den andre slangen. 6. Bland ferskvann og systemrens i bøtta i henhold til instruksjonene og la motorene gå i noen minutter før du slår den av. 7. La motorene stå i ro 5-6 med systemrens. 8. Start motoren og la den gå litt. 9. Gjenta steg 7 og 8 ett par ganger. Om nødvendig, bytt vann og systemrens. Bare husk at sjøvannspumpen tømmer en bøtte med vann VELDIG fort, så ha stor nok bøtte og sørg for at den ikke går tom for vann/systemrens. Redigert 31.Juli.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Saganda : Du må lage deg en "sløyfe" som sirkulerer systemrens på skjøvannssiden i et døgn eller 2. Jeg gjorde følgende på mine motorer. Sikkert ikke den mest optimale metoden, men funket som en drøm på mine motorer og er vel samme metode man bruker for å vinterkonservere motorene 1. Steng inntakventilen på sjøvannsuget. 2. Ta av inntakslangen fra ventilen og sett den i en bøtte med ferskvann. (Det er slange som går til impeller/pumpehuset) 3. Start motorene. Sørg for at bøtten ALDRI går tom for ferskvann. 4. La dette surre å gå litt slik at du får flushet ut ALT sjøvann. ' 5. Steng bunnventilen på sjøvann UT og sett slangen oppi bøtta sammen med den andre slangen. 6. Bland ferskvann og systemrens i bøtta i henhold til instruksjonene og la motorene gå i noen minutter før du slår den av. 7. La motorene stå i ro 5-6 med systemrens. 8. Start motoren og la den gå litt. 9. Gjenta steg 7 og 8 ett par ganger. Om nødvendig, bytt vann og systemrens. Bare husk at sjøvannspumpen tømmer en bøtte med vann VELDIG fort, så ha stor nok bøtte og sørg for at den ikke går tom for vann/systemrens. Ville nok sikret meg litt bedre at blandingen virkelig gjør effekt enn hva man gjør med å "skvette" en miks gjennom rørene. Fyll opp systemet skikkelig og la alle vekslerne stå oppfylt med systemrens gjennom virkningsprosessen, evt. sirkuler med pumpe: https://baatplassen.no/i/topic/32015-tr%C3%B8bbel-med-volvo-penta-d-serie/page-197 Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 (redigert) Står ingen plass at man tar en skvett systemrens i min post, men sørg for at ferskvannet på sløyfen har rett blanding av systemrens og vann. Man tar IKKE en skvett av systemrens. Hos meg gikk det vel 3 flasker pr motor om jeg husker riktig. Redigert 31.Juli.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Står ingen plass at man tar en skvett systemrens i min post, men sørg for at ferskvannet på sløyfen har rett blanding av systemrens og vann. Man tar IKKE en skvett av systemrens. Hos meg gikk det vel 3 flasker pr motor om jeg husker riktig. Poenget er at systemet skal fylles opp og stå med blandingen oppfylt. Man får ikke ønsket effekt med bare å skylle miksen gjennom systemet og så ut gjennom eksosen. Systemet bør stå OPPFYLT med miksen minst et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Chiefengieneer : Les innlegget mitt en gang til, for jeg har heller ikke skrevet at man skal skylle ut miksen :) .. La den stå i 5-6 timer, så start motorene for å sirkulere, la stå 5-6 timer osv. Hele tiden imens ut/inn slange står i bøtta. Har man sirkulasjonspumpe så slipper man selvfølgelig å starte motorene for å få sirkulasjon Sitér dette innlegget Link to post
Saganda Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Hei. Fortsetter her jeg. Har nå fått demontert og renset kjøleren, det var noe gjenngrodd der, men sliter fortsatt med det samme problemet. Noen gode ideer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Har du forsøkt å bytte impeller? Båtmagasinet nr 5 2016 har en artikkel om gradvis tempøkning for D4/D6. De målte temp på forskjellige steder, før de demonterte varmeveksler og oljekjøler. Dessverre kommer konklusjon på årsaken til problemet i neste nummer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Årsaken er at varmevekslerne gror igjen. De må åpnes og renses. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.