Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

• 5 år senere...

Hei, jeg vet ikke om dette har vært nevnt tidligere, men jeg vil oppfordre til å sjekke den korte slangen som sitter mellom sjøvannsfilteret og dieselkjøleren på eldre Volvo Penta D4. Vet ikke om D6 har en tilsvarende løsning.

Jeg har en 2008 modell D4-300 med drev, og oppdaget ved service nylig at denne slangen var helt myk og svampete med tegn til lekkasje. Slangen sitter relativt skjult bak dieselfilteret på motoren på D4, men er greit tilgjengelig for inspeksjon ved filterbytte.

Mistenker at det fort kan bli ubehagelig mye vann i motorrommet hvis denne slangen skulle revne eller sprekke under drift i marsjfart:bekymret:...

IMG_5061.JPG.95fb617eac6bfb6574292d7841228b01.JPGIMG_5060.JPG.8bb28370724d53f52286284370d1352e.JPGIMG_5059.JPG.85b86c2915ceb95d26ddf6ad991dd70d.JPG

Olepo skrev for 3 timer siden:

Mistenker at det fort kan bli ubehagelig mye vann i motorrommet hvis denne slangen skulle revne eller sprekke under drift i marsjfart:bekymret:...

Stemmer,  det skjedde med vennepar sin båt. Masse vann i motorommet. Men han hadde lensepumpe elektrisk, som skulle ta unna. Denne virket ikke helt. Heldigvis hadde han manuell lensepumpe, men denne var det hull i slangen på så virket heller ikke helt. Han fikk byttet underveis på turen etter et par-tre dagers havneligge, og sørget for fiks av begge lensepumper også! Så tredobbel læring for han!

Jeg byttet begge oljekjølere og slanger på mine D6 2007-modell for ca 4 år siden. Så verdt å sjekke disse slangene.

arnearmoa skrev for 3 timer siden:

Dette skjer pga. diesellekkasje fra dieselkjøleren.  Nokså vanlig feil.

Takk for tips. Har du noe mer info om hvor dieselkjøleren begynner å lekke?

Kunne ikke se eller kjenne diesellukt når jeg demonterte slangen, men den var klinete av frostvæske etter konservering, så litt vanskelig å si..

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Mange liker jo også å tenke på denne slangen som "ny" men den er faktisk 17 år gammel på en 2008 modell motor...

Det er et veldig godt poeng, @Chiefengineer.

Akkurat det slo meg faktisk her om dagen, man går fortsatt og tenker at man har en "relativt ny" motor - det har man jo ikke lenger..

Viktig med inspeksjon og preventivt vedlikehold, og behovet blir ikke mindre etter hvert som årene går. 

Jeg overhalte diesel kjøler i vinter på min D6. Slangen hadde litt indikasjon på diesel svetting.
Skiftet O-ringene og gjorde den rein. Det er 2 stk O-ringer i den. Merkelig design på hele kjøleren, uten låseringer. Det er bare å kakke innmaten ut av huset.
De gamle O-ringene var paddeflate. Størrelsen på de er 50,8 x 3,50, NBR70

Jeg kjøpte silikonslange som jeg tilpasset lengden på. Den skal tåle diesel. Passet helt perfekt. https://www.do88.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&AvanceradSokning=N&artnr=&varum=&artgrp=&Sprak_Suffix=NO&term=BR25G45-51

image.png.2c5dedf15fd1085697d42b2f0db84a17.png

image.png.7a61c6a68867213eaeea701a513b672d.png

Hei @ Svendis. Hvilken årsmodell på motor?

svendis skrev for 11 timer siden:

Jeg overhalte diesel kjøler i vinter på min D6. Slangen hadde litt indikasjon på diesel svetting.
Skiftet O-ringene og gjorde den rein. Det er 2 stk O-ringer i den. Merkelig design på hele kjøleren, uten låseringer. Det er bare å kakke innmaten ut av huset.
De gamle O-ringene var paddeflate. Størrelsen på de er 50,8 x 3,50, NBR70

Jeg kjøpte silikonslange som jeg tilpasset lengden på. Den skal tåle diesel. Passet helt perfekt. https://www.do88.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&AvanceradSokning=N&artnr=&varum=&artgrp=&Sprak_Suffix=NO&term=BR25G45-51

image.png.2c5dedf15fd1085697d42b2f0db84a17.png

image.png.7a61c6a68867213eaeea701a513b672d.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...