R.O Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Det presiseres D6 flere ganger, antar det er samme på D4..? Venter spent på bilde/nøyaktig stedsangivelse, greit å ligge i forkant med små utbedringer som kan forhindre større problemer. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 (redigert) Ja, det er sådan jeg forstår det. red: Det skulle være del 3582803 det drejer sig om. Redigert 10.April.2020 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.April.2020 Link til dette innlegget Svart 10.April.2020 Dette er lekkoljerøret fra injektorene, ikke hovedretur. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Hei, jeg vet ikke om dette har vært nevnt tidligere, men jeg vil oppfordre til å sjekke den korte slangen som sitter mellom sjøvannsfilteret og dieselkjøleren på eldre Volvo Penta D4. Vet ikke om D6 har en tilsvarende løsning. Jeg har en 2008 modell D4-300 med drev, og oppdaget ved service nylig at denne slangen var helt myk og svampete med tegn til lekkasje. Slangen sitter relativt skjult bak dieselfilteret på motoren på D4, men er greit tilgjengelig for inspeksjon ved filterbytte. Mistenker at det fort kan bli ubehagelig mye vann i motorrommet hvis denne slangen skulle revne eller sprekke under drift i marsjfart... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Dette skjer pga. diesellekkasje fra dieselkjøleren. Nokså vanlig feil. Jeg ble anbefalt å bytte selve dieselkjøleren i forrige båt med D6 for å unngå hele problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Mange liker jo også å tenke på denne slangen som "ny" men den er faktisk 17 år gammel på en 2008 modell motor... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Olepo skrev for 3 timer siden: Mistenker at det fort kan bli ubehagelig mye vann i motorrommet hvis denne slangen skulle revne eller sprekke under drift i marsjfart... Stemmer, det skjedde med vennepar sin båt. Masse vann i motorommet. Men han hadde lensepumpe elektrisk, som skulle ta unna. Denne virket ikke helt. Heldigvis hadde han manuell lensepumpe, men denne var det hull i slangen på så virket heller ikke helt. Han fikk byttet underveis på turen etter et par-tre dagers havneligge, og sørget for fiks av begge lensepumper også! Så tredobbel læring for han! Jeg byttet begge oljekjølere og slanger på mine D6 2007-modell for ca 4 år siden. Så verdt å sjekke disse slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni arnearmoa skrev for 3 timer siden: Dette skjer pga. diesellekkasje fra dieselkjøleren. Nokså vanlig feil. Takk for tips. Har du noe mer info om hvor dieselkjøleren begynner å lekke? Kunne ikke se eller kjenne diesellukt når jeg demonterte slangen, men den var klinete av frostvæske etter konservering, så litt vanskelig å si.. Chiefengineer skrev for 1 time siden: Mange liker jo også å tenke på denne slangen som "ny" men den er faktisk 17 år gammel på en 2008 modell motor... Det er et veldig godt poeng, @Chiefengineer. Akkurat det slo meg faktisk her om dagen, man går fortsatt og tenker at man har en "relativt ny" motor - det har man jo ikke lenger.. Viktig med inspeksjon og preventivt vedlikehold, og behovet blir ikke mindre etter hvert som årene går. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Jeg overhalte diesel kjøler i vinter på min D6. Slangen hadde litt indikasjon på diesel svetting. Skiftet O-ringene og gjorde den rein. Det er 2 stk O-ringer i den. Merkelig design på hele kjøleren, uten låseringer. Det er bare å kakke innmaten ut av huset. De gamle O-ringene var paddeflate. Størrelsen på de er 50,8 x 3,50, NBR70 Jeg kjøpte silikonslange som jeg tilpasset lengden på. Den skal tåle diesel. Passet helt perfekt. https://www.do88.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&AvanceradSokning=N&artnr=&varum=&artgrp=&Sprak_Suffix=NO&term=BR25G45-51 Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Takk for et godt tips, @svendis. Kanskje jeg bør prøve å få skiftet disse o-ringene i kjøleren. Silikonslange er nok heller ikke dumt, ser ut til at man får 4-5 stk. for prisen av en original fra VP.. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 2.Juni Link til dette innlegget Svart 2.Juni Hei @ Svendis. Hvilken årsmodell på motor? svendis skrev for 11 timer siden: Jeg overhalte diesel kjøler i vinter på min D6. Slangen hadde litt indikasjon på diesel svetting. Skiftet O-ringene og gjorde den rein. Det er 2 stk O-ringer i den. Merkelig design på hele kjøleren, uten låseringer. Det er bare å kakke innmaten ut av huset. De gamle O-ringene var paddeflate. Størrelsen på de er 50,8 x 3,50, NBR70 Jeg kjøpte silikonslange som jeg tilpasset lengden på. Den skal tåle diesel. Passet helt perfekt. https://www.do88.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=gor_sokning&AvanceradSokning=N&artnr=&varum=&artgrp=&Sprak_Suffix=NO&term=BR25G45-51 Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Den er 05-06 mod D6 350 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.