larole Startet 29.Juli.2015 Del på Facebook Startet 29.Juli.2015 Hei, utrolig nok er det ikke helt klart for meg hvordan dette gjøres ved hjelp av pumpe. Er det noen som enkelt kan forklare det? Hva som må være åpent etc.... mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 La meg spørre igjen.... - må tanken noen ganger være temmelig full for at pumpen skal 'ta'? Det kjennes liksom ut som om ingenting skjer. Jeg åpner vanninntaket, og pumer på en pumpe lokalisert på benken helt akter. Hvor skal elendigheten komme ut egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Om det er en manuell pumpe så kan det ta en del pump før noe skjer ja. Om det tar veldig lang tid så kan enveisventilen(e) være dårlige slik at du ikke får ut noe. For å få ut noe må ventilen på slangen ut være åpen og luftingen på tanken må være ok (septik ut betyr at luft må inn). Går ut fra at det kommer ut under vannlinja i nærheten av pumpa. Følg slangene fra pumpa så finner du både utløpet og ventilen. Vanninntak til dassen har ingen innvirkning på dette. Sikker på at det er rett pumpe, og ikke en manuell lensepumpe? Har selv 3 man pumper i nærheten av hverandre som er helt like. Den ene er septik ut, de 2 andre er lensepumper. Men følger du slangene så bør du få svar på det meste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Her tror jeg du selv vil være best til å finne ut av hvordan det funker i DIN båt :) I prinsippet er septikopplegg bygget så her: 1:Skroggjennomføring og stengeventil for vann inn til toalettet. 2: toalett. 3: slange mellom toalett og tank. 4: slange ut fra toalett og en pumpe, elektrisk eller manuell, en plass på denne slangen. 5: stengeventil og skroggjennomføring for septik ut. Denne er i 99,9 % av tilfellene under vannlinjen og helst under båten ( ikke på siden ) Denne stengeventilen må være åpen for å tømme tanken. På tanken er det også en slange med mindre dimensjon som er lufting av tanken som ender opp i skrogsiden over vannlinjen. For å hindre under og overtrykk i tanken. Har du dekkstømming mulighet ved landsugepumpe, så kan utett o-ring pakning på lokket være en årsak til at pumpen ikke klarer å suge. (Dette såfremt den slangen er koblet inn på primær tømmeslange) Så: 1: kontroller at stengeventilen for tømming er åpen. 2: sjekk eventuell dekkstømming er skrudd til og tett. 3: sjekk at pumpen er i orden. 4: du har en propp som stenger for tømming og du har en drittjobb foran deg.... :) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 OK, da sjekker jeg luftingen. Alt er splitter nytt så det er lite trolig at noe er ødelagt. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Mao stengeventilen for skroggjennomføring septik ut er positivt åpen? Om dette er helt nytt , så er det da kanskje dekkstømming også? Da ville jeg også sjekket den først. Du vil høre susing ved lokket, om det er utett og pumpa går. Det er manuell pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Ja, jeg tror da virkelig at det er manuell pumpe. Men når du sier det...jeg har vært mer opptatt av å åpne for vann inn i toalett, enn vann ut av septik. Da er det vel en kran/spake i nærheten av septiktanken... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 -følg slangene. Stengekranen bør normal være lett tilgjengelig. El pumpe har isåfall en strømbryter merket waste/septik. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Jeg sleit med det samme på ny båt. Måtte kjøre pumpa ganske lenge før den pumpa annet en luft. Sjekk at stengekran for skeptik ut er åpen. En annen ting, sørg for at får inn nok vann, når du spyler. Så tror jeg det flyter lettere. Du vil etterhvert høre pumpa tar, og se skiten gå ut. Kjør pumpe til du hører den er ferdig tømt. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Takk, @Sørlandet2; er dette samme båt som jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Takk, @Sørlandet2; er dette samme båt som jeg har?Jeg har en Uttern D77. Men regner med det er samme system.Du har en tank. Fra den har du ei elektrisk pumpe/kvern, slange ut I bunnen via en stengekran. Ble litt prøv og feiling for meg å. Ble bra. Men etterlyser å litt bruksanvisnig/tips på bruk av toalett. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Det var en spake jeg ikke hadde sett. Ved septiktanken. Lukket for utsugning ved miljøstasjon, eller åpen for tømming i sjø. Ingen pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.