Jump to content

Overhaling av PRM 160 girkasse

TJ-Staalbaat

Recommended Posts

Hei Baatplassen

Jeg har en Beach Craft 29 fots stålbåt som har en FordSABB 2712E dieselmotor med et PRM 160 gir. Jeg tror giret begynner å bli temmelig slitent, og jeg har en mistanke om at en overhaling nok blir nødvendig.

Dette er symptomene som gjør meg mistenksom

- Lekker olje, fyller man opp til full på peilepinne, blir det fort mye olje i bunn av motorrommet.

- Da den var på slipp i fjor sommer, så var propellen veldig tung å turne, den skal være mye lettere, den skal vel i praksis løpe med ?

- Båten kommer ikke opp i sin "vanlige" marsjfart som er ca 8.5 knop  ved ca 2250 rpm ( eller toppfart ca 10 knop ved ca 2500-2600 rpm som er maks for motoren)

Dog er det som er rart, at giret bråker ikke, og det gjør det det det skal, forover og bakover uten noe tull, og marsjer greit i 6-6.5 knop.

Det er et par gode forhandlere for Newage PRM gir i Norge, men de er begge på Vestlandet. Jeg skulle meget gjerne hørt fra andre båteiere, som kanskje har hatt samme erfaringer med denne type gir, og/eller som har enten gjort overhaling selv, eller har fått sendt det til noen som er gode på overhaling på Østlandet,

Hvis noen også har indikasjon på hva det koster å få det overhalt, er jeg også veldig takknemmelig for det.

Jeg vet at et nytt gir, som nå het er PRM 260 (altså arvtageren til PRM 160) koster rundt 23.500 pluss mva

Jeg skal ta båten opp på land i vinter for en litt grundig gjennomgang av motor, gir, og propellanlegg  og samtidig ta en skikkelig opppussing av maskinrom med rengjøring og maling.  Men vil nå forsøke å finne ut hvor jeg kan få fiksa giret, og evt hva jeg kan forvente av kostnader på det.

Går tregt: Vær oppmerksom på at det også kan være propellageret som kniper. Eks. og cutlesslager har gått med redusert kjøling.

Personlig kjenner jeg kun til Halaas og Mohn i Kristiansund som overhaler og har deler. De gamle girene er ikke helt gode når det gjelder deletilgang. Newage laget mange varianter, og har selv ikke helt styr på hva de leverte til de forskjellige girene. Har erfaring fra omgiring av et gir for noen år siden.

Hvor mange timer har giret gått? De burde glatt holde 20 000 timer. Så hvis du har en lekkasje, finn ut hvor lekkasjen er, kanskje er det bare en pakning eller plugg som trengs å fornyes.

Jeg hadde lekkasje på mitt PRM 140 gir. Skiftet tetningsringer på inn og utgående aksel og det ble tett og fint. Fort gjort, og koster ikke stort. Mener jeg kjøpte nye tetninger fra Euro Marine i Stavanger, samtidig som jeg kjøpte ny demperplate. De har litt av hvert til gamle Forder, vel verdt en telefon....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mange takk for tips, kan være det er mindre problem enn jeg trodde da kanskje, vel - når båten går på land i vinter, så går motor og alt ut, og da vil det fort avsløre seg mht cutlesslager osv, har for øvrig tenkt å bytte den gamle grease-smurte talg-tetningsboksen med en ny oljesmurt en fra Sleipner, og så få på en fleksibel kobling (vurderer og en sånn ledda sak som jeg har sett)

Er gamle greier dette, fra 1985 - men jeg har tenkt å prøve å holde det i gang og i stand så lenge det går. 

Greia er at det er ikke noe støy, og giret fungerer helt fint - kobler pent inn og ut  så kan kanskje bare fære noe enkle greier ?

Dette med Cutlasslager osv, det er jo et slags "vannsmurt" lager, hvordan kan dette bli tregt/slitt  ?,

Flott forum dette !, utrolig greit med tips og råd, ingen kan alt, men alle kan noe - og fordele kunnskap på denne måten er veldig fint !

Cutless:  Vannhullene tetter seg, får for lite vanngjennomstrømming og gummien sveller som følge av overoppheting. Ganske vanlig av de "uforklarlige feilene".

Bytt heller til Volvo kondom eller mekanisk tetning enn vanlig pakkboks med ringer og tjafs.

Regn med at du muligens må skifte propellaksling.

Takk for nye tips ! :-) - antagelig så har det grodd og kosa seg inne i det cutlasslageret da tenker jeg . Fordi motoren får turtallet opp ganske høyt, og når en kobler inn giret så orker den ikke opp til mer enn 2200 eller noe sånt.  Dette var et godt tips - 

Hvorfor må jeg evt skifte propellaksling ?  Det er i dag en Ø35 mm aksling og den ser helt fin ut også tar den og propell ut i vinter også

Hva er volvo kondom for noe ?, og hvordan mekanisk tetning tenker du ?

Jeg har hørt at de fleste med sånn oljesmurt pakkboks og ringer osv sjelden har lekkasje problemer jeg ?  interessant å vite noe mer om det emnet. Skal ha noe som gir lite problemer og mekking inn.

Hvis lager og tetning har gått og gnudd på akslingen kan du ha fått så mye spor at akslingen er kass. Men det ser du.

Søk opp 'Hulda' på forumet, så får du byggeprosessen, og der ser du muligens en del av det du lurer på.

Søker du litt på aksletetninger her på forumet, vil du finne mye informasjon.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...