Jump to content

Hva har skjedd med denne motoren? 4 hk Yamaha

kfh74

Recommended Posts

Yamaha 4 hk.

Motoren skulle kastes, men da jeg akkurat har kjøpt tilsvarende motor ( dog 5 hk) og trengte noen deler, fikk jeg denne. Å se på var den meget pen, ingen hakk på propell eller lignende. Ikke tilgriset av olje. For å si det slik, den var penere å se på enn den jeg nettopp kjøpte. På den måtte jeg forøvrig rense forgasser (for første gang), etter dette fungerte den fint, rense dyser og det var det. var litt stolt da:)

Dette er, etter hva jeg har funnet ut, en 2000 modell. Monterte den opp og ville ta noen drag på startsnora, satt bom fast. Sjekket om gir fungerte på propell, det gjorde det, så det kunne ikke være det at girkoplingen hadde løsnet. Tok ut tennplugg og jeg kunne da dra startsnora fritt, ut fra tennplugghullet kom det en grønn guffe/olje, luktet ikke totakstolje, men godt mulig det var det. Oljen var tykk. Kan dette ha vært vinterlagringsolje, om det er noe som heter det?

1438211707.jpg

Oljen er ikke spesielt ren:

ble_pumpet_ut_av_tennplugghull.jpg

Som man kan se på første bilde, åpnet jeg og dekselet bak på blokka...der så det slik ut!

deksel_av.jpg

Hva er det hvite vi ser her? Og er dette "kammeret" til avkjøling av motor?

Åpnet bensintanken, det var en liten skvett igjen, og luktet. Luktet nesten som parafin/whitespirit? Koplet tanken fra og renset med vanlig bensin.

Videre var det forgassertid. Det var et annet syn enn den jeg nettopp hadde åpnet på 5 hk'en. Slik så det ut.

Skader ikke å prøve å rense denne tenkte jeg, men hva er det egentlig jeg ser på dette bildet, hva er den hvite "gørra", det første jeg tenkte var at denne har vært under vann, men så tenkte jeg at kanskje tidligere eier har brukt den interne tanken som oljetank og den eksterne som vanlig ublandet bensintank? Kanskje derfor det luktet parafin på den interne tanken? Eller er det bensinavleiring?

1438211755.jpg

Uansett, i kveld har jeg pusset og gnikket på forgasseren. Slet veldig med å få opp ene dysa, da den rett og slett satt fast i guffa som nå var blitt seig og grøtete etter heftig bruk av WD-40.

dyse:

dyse.jpg

Flottør virker nå å kunne bevege seg fritt, men det er heftig korrosjon, særlig i "bunnpanna" på forgasseren...må vel bety at den har vært under vann? Eller  er det dette som er bensinavleiringer?

Noen som kanskje har noen tanker om hva som har skjedd med denne motoren og om den kan reddes. Uansett er det lærerikt og plukke en motor fra hverandre. Og delemotor har jeg jo fått uansett.

Tar imot tips om rengjøring om dere tror denne lar seg redde:)

Så var dagslyset her og motor/forgasser ser ikke bedre ut for å si det slik. Forgasseren har ligget i en tynn oljeløsning over natta. Bruker q-tips og tannkost på metallet nå. Ser flere anbefaler bruk av eddikk på å rense forgassere. Noen som kan bekrefte dette?

Googlet litt angående den hvite "gørra", er antagelig må det være bensin som har sittet i motoren over flere år som har korrigert med metallet. Flere som beskriver det som nesten organisk av utseende, det var nettopp det jeg tenkte, "dette er jo sopp"!! :)

Akkurat nå er jeg mest opptatt å få svar på hva jeg ser på bilde nr. 3 (pluggen sitter på venstre side av dette dekselet som jeg har tatt av)?

Du skulla ha hatt eit utralyd eller utrasonisk bad til den gassaren der :thumbsup:

Ikkje godt å sei kva den smørja er, det må nesten forrige eigar kaste ljos over. Lite aner vi kva dei har lurt nedpå dei ulike tankane osv

Gammal bensin som står i gassarar KAN gje den slags avleiring. Er det vatn vert det ofte meir grønnaktig på messingdeler

Stå på

Du skulla ha hatt eit utralyd eller utrasonisk bad til den gassaren der :thumbsup:

Ikkje godt å sei kva den smørja er, det må nesten forrige eigar kaste ljos over. Lite aner vi kva dei har lurt nedpå dei ulike tankane osv

Gammal bensin som står i gassarar KAN gje den slags avleiring. Er det vatn vert det ofte meir grønnaktig på messingdeler

Stå på

Motoren sto på gjennvinningsplassen, så tidligere info fra tidligere eier er nok utelukket, desverre.

Heilt klart kvit guffe det her!

Så motoren kan ha skjært seg eller?

Nei, ikke nødvendigvis. Det kan virke som denne motoren har stått i årevis, tror det tar litt tid før ting ser ut slik som på bildene dine. Da kan nok gjerne både det ene og det andre sitte bom fast.

Jeg ville skrudd fra hverandre så mye som mulig, av med toppen, sjekket sylinder, ringer, ventiler, stag, pakninger og alt sammen. Du er jo godt i gang med forgasseren. Hvis du leter litt på nett kan det hende du finner litteratur/verkstedhåndbøker med detaljer om hva du må sjekke og tekniske data som moment på bolter du skal bruke når du setter ting sammen igjen.

Kan godt være motoren lar seg berge men litt arbeid blir det nok.

Lykke til og oppdater gjerne tråden med flere bilder hvis du fortsetter jobben :-)

Redigert av Fjord725SE (see edit history)

Hvis motoren går rundt bare du fikk ut tennpluggen, har den ikke skjært seg. Da var det vel bare fordi det var olje (eller annen gugge) i kammeret som ikke lar seg komprimere, også får du ikke dratt. Jeg hadde vurdert å skylle sylinderen med diesel eller tynn olje et par ganger, og ha i litt olje til slutt. Kjenn etter hvordan du synes den går og hør etter gnissende lyder. Virker den nogenlunde, så hadde jeg gjort rein forgasser og montert. Og sjekke om impeller er hel og om det er vann i girolja. Deretter se etter gnist på pluggen, og hvis så er, helle på bensin og se om det blir liv. Blir det det, så er det vel lurt å gå over kontaktflatene til zinkanoder og sjekke kjølevannstrålen før du setter den på sjøen. Så er det bare å justere gasser å dure på. Lykke til.

Ikke demonter noe som er i orden. Det var åpenbart mmye olje i sylinderen og den lar seg ikke komprimere. Derfor fikk du ikke dradd den rundt med snora.
Det er en totakter, så det er ingen ventiler som kan sette seg fast. Glem det.
Den hvite gørra i forgasseren er salt, Åpenbart av saltvann som har kommet inn der. Det er faktisk mulig at denne motoren har vært druknet i saltvann og at eieren har fylt sylinderen med olje for å redde den. Kansje har den overlevd, men det er mye sannsynlig at lagrene i den er opprustet.

Det er ikke mulig å bruke den interne tanken til ojetank og ha ren bensin på den eksterne. Det SKAL blandes olje i bensinen. bruk 2% god outboard olje.
Rengjor forgasseren og tank og sett sammen. Gi den ny bensin med 2% olje og forsøk på start. Husk å sette den i en tønne med vann så du ikke brenner opp vannpumpa.

Det du ser innefor lokket du skrudde av er kjølekanalene med litt saltavleiringer. Ikke noe farlig og helt vanlig.

Ikke demonter noe som er i orden. Det var åpenbart mmye olje i sylinderen og den lar seg ikke komprimere. Derfor fikk du ikke dradd den rundt med snora.

Det er en totakter, så det er ingen ventiler som kan sette seg fast. Glem det.

Den hvite gørra i forgasseren er salt, Åpenbart av saltvann som har kommet inn der. Det er faktisk mulig at denne motoren har vært druknet i saltvann og at eieren har fylt sylinderen med olje for å redde den. Kansje har den overlevd, men det er mye sannsynlig at lagrene i den er opprustet.

Det er ikke mulig å bruke den interne tanken til ojetank og ha ren bensin på den eksterne. Det SKAL blandes olje i bensinen. bruk 2% god outboard olje.

Rengjor forgasseren og tank og sett sammen. Gi den ny bensin med 2% olje og forsøk på start. Husk å sette den i en tønne med vann så du ikke brenner opp vannpumpa.

Det du ser innefor lokket du skrudde av er kjølekanalene med litt saltavleiringer. Ikke noe farlig og helt vanlig.

Jepp, tanken slo meg at dette var rett og slett for tungt å komprimere.

Flott at ingen ventiler kan sette seg fast:)

At det skal blandes var jeg klar over, var bare en tanke som slo meg at noen hadde bommet totalt og dratt olje gjennom forgasser, men det er kanskje umulig (for tykt).

Litt bekymret for hvordan det ser ut videre i vannsystemet...

Papirdunken ble brukt for 2 dager siden til test av 5 hk'en så den er klar:)

Dette her er vell strengtatt en 2 takter og har dan ingen ventiler. Det er oljen i sylinerene som har gitt deg en låsing som gjør at du ikkje klarte tørne den rundt. Dra mangen ganger med pluggene ute, gjerne snu den så plugg hull står nedover noen timer så det får drenert skikkelig. Sett sammen forgasserene i gjenn og fyll bensin!.

Dette her er vell strengtatt en 2 takter og har dan ingen ventiler. Det er oljen i sylinerene som har gitt deg en låsing som gjør at du ikkje klarte tørne den rundt. Dra mangen ganger med pluggene ute, gjerne snu den så plugg hull står nedover noen timer så det får drenert skikkelig. Sett sammen forgasserene i gjenn og fyll bensin!.

Jepp, sto med den opp ned i går og drog i snora, så ut som om jeg koste meg litt vel mye med overhalingen:)

Fikk gjort litt mer i dag.

Hva skjuler seg bak dette dekselet?

bilde

Ett nytt deksel, Hva er den runde "knotten" som jeg har satt på toppen her?

bilde

Av med dette dekselet også:

bilde

Her må det vel være kjølekanaler, eksos og vi kan skimte ett stempel!?

Liten video av jeg som vrir stempel, mye rart som tyter ut her:)

https://vimeo.com/134954926

Så til fremsiden, hva er navnet til denne dingsen som ligger bak forgasseren?

bilde

Bakside av denne:

bilde

Har startet med å rengjøre, rengjøre og rengjøre.

Redigert av kfh74 (see edit history)

Takker!

Da må vi bare google reedventil:)

Reedventil = bladventiler som slipper igjennom luft bare en vei. De åpner når stemplet går opp og skaper undertrykk i veivhuset. Når stemplet går ned igjen komprimers luften - bensinblandingen  slik at den blir satt under trykk. Reed-ventilene stenger da for gassblandingen slik at den ike strømmer ut igjennom forgasseren igjen. Når stemplet har kommet så langt ned at eksosporten avdekkes, fyker eksosen ut der og trykket i sylinderen faller til nesten atmosfæretrykk. Når stemplet har beveget seg noen millimetre lenger ned, avdekkes kanalene fra veivhuset og opp til sylinderen og gassen i vevhuset strømmer inn i sylinderen. Stemplet når bunnen og begynner å gå oppover, kanalene fra vevhuset blir blokkert av stemplet og retur-trykkbølgen fra eksosen trykker det meste av luft-bensinblandingen som har strømmet ut eksosen tilbake i sylinderen før stemplet blokkerer eksosporten også. Deretter blir det kompresjon og tenning like før stemplet når topp øvre dødpunkt og forbrenningen starter. Stemplet presses ned og vi får krefter ut av motoren.

Totaktere er dobbeltvirkende pumper for gass, drevet av egen varmeutvikling fra forbrenningen. Enkelt i teori, men vanskelig i praksis å lage en god motor. Det er snakk om millisekunder, trykkbølger og strømninghastigheter for gass.

Noen konstruksjoner mangler til og med reed-ventilene. Da er det stemplet som avdekker og blokkerer en kanal fra forgasseren til veivhuset. Da blir det enda mer komplisert å få timingen av åpning-lukking av porter til å stemme. Slike motorer går gjerne best på veldig høye turtall. Typisk brukbar effektkurve fra 4000-12000 o/min.

Om du fikk med dette så lærte du litt om totaktsmotorer. Ikke noe enkelt tema, så om du ikke fikk det med deg så er det helt normalt. :-)

Ble renere etter hvert.

bilde

Har kjørt gjennom tykk bensinblanding, stengte for eksosporten slik at det fikk skylt seg skikkelig.

Har satt på forgasser, men er litt skeptisk. Fremdelses "fastgrodd" irr som nok kommer til å løsne! Pakningene til forgasser og reedventil var også litt suspekte.

Kjølegangene ble ok rene. Sjekket girolje (som ny),

Skal fylle dunken med vann nå...

Da så.... :rolleyes:

Jepp, denne lå pent plassert i metall-containeren på gjennvinningsstasjonen. Hadde muligens ikke brydd meg om den om det ikke var for åt jeg for bare en uke siden kjøpte meg en Yamaha 5 hk, Denne så prikk lik ut og jeg trengte nytt tanklokk og noen andre småting. Måtte jo teste den først og derfor er vi her nå:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...