Jump to content

Hva har skjedd med denne motoren? 4 hk Yamaha


kfh74

Recommended Posts

Da var motoren kommet i dunken:bilde

 

Motoren ser jo meget pen ut på utsiden, var det rart jeg gjorde store øyner på gjenfinningen?

bilde

 

Andre siden:

bilde

 

Måtte dra snora 20-30 ganger før jeg fikk litt liv. :)

 

Den går, men ikke på tomgang. Går både forover og bakover. Den liker også å ha choken på 1/2 ved ved halv fart. Ved fullt pådrag klarer den seg uten chok. må alltid starte med chok, selv etter at den er varm. Kjølingen er jeg heller ikke imponert over, impeller eller rett og slett mer gørr som jeg ikke fikk renset, jeg delte jo ikke blokka i to.

 

Men hva med tomgang, noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre? Min første tanke var å sjekke forgasseren igjen.

Link to post
Share on other sites

Prøver å lese meg opp på problemet.

 

Ser at andre viser til at termostaten kan være årsak til at motor trenger mere choke (termostaten var rimelig angrepet av irr, var dog bevegelig, stram, når jeg pusset og satte den på plass igjen)?

 

Sakset fra at annet forum:

"Termostaten var ødelagt og var låst i åpen stilling. For mye  
kjøling gav kald motor, kald motor trenger mer bensin (choke, primer). Derfor  
sporet dette meg inn på bensintilførselen. En ny termostat løste alt!"

 

Mitt problem er jo dårlig kjøling, virker det andre veien også?

 

Hva med falsk luft?

 

Video av motor slik den fungerer, aktiv bruk av choke og meget ømfintlig på gass, samt dårlig kjølestråle:

https://vimeo.com/135040690

Link to post
Share on other sites

Eg vill fåreslå og begynne med og rense forgasseren en gang til og bruk kompressor/blåse pistol i allle opninger/ hull i forgasseren, villle også ha sjekket om det er sil i den interne tanken på motoren!.
Angående kjølingen vile eg tatt av undervanshuset og sjekket eventuet byttet termostaten, stake eller bruke trykkkluft i kjle kanalene for og prøve og få ut litt drit, 
Hjelper ikkje dette heller ville eg tatt ut termostaten, og kontrolert denne i en kokende panne og se om den opner skikkelig, Ingen problem og kjøre uten termostat heller.

Link to post
Share on other sites

å rense dysen(e) i forgasser kan være knotete til tider. Jeg slet med en moped en gang og da måtte jeg splitte en ledning og bruke 1 leder(tråd) fra ledningen til å stake opp en dyse med.

Skal gå greit nå (dette blir andre gang på kort tid). Jeg brukte stoppenål, passet akkurat:)

Link to post
Share on other sites

Det er en tomgangsdyse på denne. Skru den forsiktig helt inn og en og en halv omdreining ut.
Den får ikke nok bensin på tomgang. Derfor må du ha litt choke på for å få den til å gå.
Kjøler dårlig? Hvordan? Blir den varm, eller er bare kontrollstrålen svak?
Disse er vel slik at det ikke blir noe fart på kontrollstrålen før motoren er varm og termostaten åpner.
Slutt med å demontere unødvendig. Du trenger ikke å rense kjølekanalene. De blir vasket hele tiden av kjølevannet.
Fiks bensinproblemet, enten ved å justere blandingen på tomgang, eller rengjør forgasseren mer nøye om det er problemet.
Sett den i stampen og kjør den varm. Du skal klare å holde handa på alle flater på motoren. Blir den så varm at du ikke klarer det, så har du et problem med kjølingen.
Sjekk at du ikke har rare lyder i motoren på grunn av defekte lager.
Finn ut av dette før du legger penger i deler til den.
Før du setter den på båt og bruker den så bør du bytte impelleren uansett,for du vet jo ikke noe om tilstanden på den.

Link to post
Share on other sites

Fjern gummideler fra forgasseren og kok den i en gryte med vann, litt salo og en god dose citronsyre (krydderhylla i matbutikken). Det løser opp og fjerner gammel bensin. Dysene vil se nye ut, og forgasseren vil bli matt om den ikke er det fra før. Skru gjerne ut dysene og ha de løstt i gryta. Kok til du er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Fjern gummideler fra forgasseren og kok den i en gryte med vann, litt salo og en god dose citronsyre (krydderhylla i matbutikken). Det løser opp og fjerner gammel bensin. Dysene vil se nye ut, og forgasseren vil bli matt om den ikke er det fra før. Skru gjerne ut dysene og ha de løstt i gryta. Kok til du er fornøyd.

 

Ah! Kokt forgasser smaker bra. :smiley:

 

Neida. det er som du sier en fin måte å få ut gørr og salt fra de små kanalene.

Det funker også bra å legge den i 7% eddik en stund. Ikke la den ligge over natta! La den ligge en stund, skyll godt ed vann og inspiser. Avslutt behandlingen når det ser bra ut.

Syre og aluminium er en dårlig kombinasjon, så hold koketiden eller behandlingstiden om du vil, til et minimum. Små lufthull kan bli større i diameter av slik behandling og da får du den ikke til å fungere bra i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Fjern gummideler fra forgasseren og kok den i en gryte med vann, litt salo og en god dose citronsyre (krydderhylla i matbutikken). Det løser opp og fjerner gammel bensin. Dysene vil se nye ut, og forgasseren vil bli matt om den ikke er det fra før. Skru gjerne ut dysene og ha de løstt i gryta. Kok til du er fornøyd.

 

OK, Kokt forgasser til lunsj:)

 

Kjapt spm. hardplastdeler som er i choken (den med en fjær) og feste til chokhendel, vil de overleve en kokeprosess? Hendelen får jeg nok av, men den som er fjærbelastet blir verre! (til info, selve plastdekselet er tatt av) ;)

Link to post
Share on other sites

Ah! Kokt forgasser smaker bra. :smiley:

 

Neida. det er som du sier en fin måte å få ut gørr og salt fra de små kanalene.

Det funker også bra å legge den i 7% eddik en stund. Ikke la den ligge over natta! La den ligge en stund, skyll godt ed vann og inspiser. Avslutt behandlingen når det ser bra ut.

Syre og aluminium er en dårlig kombinasjon, så hold koketiden eller behandlingstiden om du vil, til et minimum. Små lufthull kan bli større i diameter av slik behandling og da får du den ikke til å fungere bra i ettertid.

 

Hva tenker du er minimumtid på koking?

 

Blir koking nå først, men det skader vel ikke å kjøre eddikkur i etter koking om det skulle vise seg at det fremdeles er irr?

Link to post
Share on other sites

Jeg syes det er mye som tyder på at denne motoren har hatt seg en dukkert i saltvann, blitt fylt med olje for å berge den og etter dette har den ikke blitt startet igjen. I så fall har vel selger lurt deg og du bør ha en god sak. Gugget som tyter frem over alt er uten tvil en blanding av olje og (salt)vann.

 

Ja, jeg og lurte på om den hadde fått seg en dukkert, men det er jo knapt en rustflekk på den og det elektroniske fungerer jo.

 

Får nok aldri vite helt sikkert hva som skjedde med denne. Det jeg kan gjøre er jo å snakke med den ansatte på gjennvinningen, han hadde sett karen som leverte den. Uansett tror jeg ikke at den som leverte den vil bli glad for at jeg har fått liv i den, eller kanskje, folk er ulike slik...

Link to post
Share on other sites

Uansett tror jeg ikke at den som leverte den vil bli glad for at jeg har fått liv i den, eller kanskje, folk er ulike slik...

Det kan nok bli et sårt punkt ja :giggle: En kamerat kjøpte en daycruiser med innenbords diesel til skampris fordi eieren ikke fikk til motoren. Da han sendte et bilde av kjølvannet i godt driv utover fjorden 45min etter handelen var gjort fikk han til svar; "Din j***a frekke kødd!" :lol:

 

Synes det er flott du har giddet ta tak i Yamahaen din jeg, hadde det vært min motor tidligere hadde jeg blitt glad for at motoren fikk et nytt liv. Så lenge de tas vare på er det varige motorer med få problemer. Det er bare å se hva de går for på finn for tiden, som regel langt høyere pris enn de andre merkene :wink:

Link to post
Share on other sites

Jepp, denne lå pent plassert i metall-containeren på gjennvinningsstasjonen. Hadde muligens ikke brydd meg om den om det ikke var for åt jeg for bare en uke siden kjøpte meg en Yamaha 5 hk, Denne så prikk lik ut og jeg trengte nytt tanklokk og noen andre småting. Måtte jo teste den først og derfor er vi her nå:)

 

jeg fant også en yamaha 4-hester i metallcontaineren  :smiley:   Ikke så fin stand som denne da , manglet deksel og noe småtteri. Men var ikke like full av div guffe heller.  

 

Satte i stampen og den startet på 2. eller 3. draget.  

 

Som deg slet jeg også med å få til tomgangen skikkelig, uansett hvor ren forgasseren tilsynelatende var.   Men en runde i Biltemas 2.5 liters ultralydvasker gjorde susen! 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg fant også en yamaha 4-hester i metallcontaineren  :smiley:   Ikke så fin stand som denne da , manglet deksel og noe småtteri. Men var ikke like full av div guffe heller.  

 

Satte i stampen og den startet på 2. eller 3. draget.  

 

Som deg slet jeg også med å få til tomgangen skikkelig, uansett hvor ren forgasseren tilsynelatende var.   Men en runde i Biltemas 2.5 liters ultralydvasker gjorde susen! 

 

Takk for tipset! :)

Link to post
Share on other sites

Synes du har litt lite vann I stampen din. Fyll på 10-15 cm til, så skal du se at du kanskje ikke har kjøleproblemer likevel!

 

Ellers er jeg enig I at metallnål til dyserens er fyfy, det skal minimalt til før hullet blir større og motoren ikke  går skikkelig lenger. Trykkluft er tingen, da holder dysene seg som de er men blir rene.

 

En skikkelig rens av alle tenkelige hull I forgasseren, så går den nok rent tenker jeg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4 hk Mariner, som ser ut som den er klin lik den du har. Min erfaring er at har du dårlig kjøling, pga defekt impeller f.eks, så går ikke motoren greit. Da er det trøblete å starte og vanskelig med tomgang. Så hvis du ser tegn til dårlig kjøling, kan det være verdt å sjekke impelleren i motorbenet, hvis du ellers mener at innstillingene på forgasseren burde være sånn nogen lunde. Moro at det var liv i den, da. :)

Link to post
Share on other sites

Skal samtidig huske å nevne at så vidt jeg husker, så inntraff ovennevnte symptomer på dårlig kjøling først når strålen var redusert til litt drypping. Så har du i det hele tatt en stråle, så er det likevel sjanse for at du bør fokusere på forgasseren. 

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg enig I at metallnål til dyserens er fyfy, det skal minimalt til før hullet blir større og motoren ikke  går skikkelig lenger. Trykkluft er tingen, da holder dysene seg som de er men blir rene.

 

En skikkelig rens av alle tenkelige hull I forgasseren, så går den nok rent tenker jeg..

 

enig i at nåler osv helst bør holdes unna den myke messingen i dysene. 

 

som jeg nevnte over, ultralydvasker klarte i mitt tilfelle å få opp passasjer jeg ikke klarte å få rene med trykkluft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

som jeg nevnte over, ultralydvasker klarte i mitt tilfelle å få opp passasjer jeg ikke klarte å få rene med trykkluft

& er nok også derfor fks 2hjuls-verkstadane bruker dette.

Det er god økonomi å ha ein slik viss ein skrur ein del. Er sjølv på jakt etter ein STOR ein som er betalelig. Helst med varme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...