Jump to content

Fine steder/havner mot Sverige/Strømstad fra Tænsberg

Poopadoop

Recommended Posts

Hei

Vi er en guttegjeng på 4-6 stk. som planlegger en fin langtur. Drivstoffbudsjettet hittil på kr5000 gir oss cirka 400nm å kose oss med i en marsjfart på 20-30 knop. Vi kommer selvfølgelig til å kjøre i dorgefart en del og og kose oss og nyte båtlivet. Båten er en ganske sjøsterk 23 foter som vi kjører bølger uten problemer, og alle er båtvante.

Vi lurte på om dere har noen anbefalinger til steder vi bør stoppe 1 eller 2 netter. Vi drar fra Tønsberg mot svenskekysten/Strømstad, og ønsker å dra videre derfra evt oppleve noen fine (ut)havner der. Vi håper å kose oss ihvertfall en ukes tid.

Takk for svar, vi kommer til å legge ut bilder av vår første ordentlige langtur her og :)

Guest Avmønstret#

Er en nydelig og stor lagune på innsiden av Koster og Kosterfjorden. Ligger ved Saltø og Tjarnø (noen svenske bokstaver og tegn inni der en plass). Nydelig å ligge på svai midt i der. Mener jeg har sett noen ligge mot fjell inni der og men tror det fort kan bli utsatt for svell. En veldig fin plass om en vil sole seg, ha fred og ro, ligge på stranda og slappe av. Tror ikke jeg hadde giddet i dårlig vær. Lange og fine strender, nydelig utsikt mot havet, stort og åpent så det er stille og fredelig og god plass. Ene holmen inni der er for nudister så det er jo også en mulighet. 

http://kart.gulesider.no/m/TMsS3

Og så er det Fredagshølet på Hvaler da, fin plass og sikkert litt mer mulighet for festligheter. Har skjønt at det er halvlitere å få i Papperhavn i år (ligger rett ved) så det er jo bra.

http://kart.gulesider.no/m/Z652K

Engelsviken er, i mine øyne, litt sånn passe, men har restaurant/øl og ikke minst en veldig fin strand om en går over øya og gjennom campingen til Sandbukta. 

Skjærhalden er veldig trivelig. Mange skjenkesteder og alt en trenger og ikke minst relativt kort vei på beina til Prestesand, som også har en liten restaurant på stranda. Får fulle sydenfølelse når jeg er der i fint vær. Prestesand er en fantastisk fin strand. Nydelig sand, rent og klart vann osv. 

På andre/din side av fjorden syns jeg jo Hvasser/Krukehavn er idyllisk, også der et par skjenkesteder, butikk og det meste man trenger men sikkert ikke veldig partyfaktor. Veldig trivelig den butikken som er der og god fiskebutikk om dere vil kokkelere litt selv. Også gode muligheter for standliv hvis dere har jolle eller kan ligge på svai rett nord for Krukehavn ved Lilleskagen, evt ved den svære stranda på nordenden av Sandø. 

Vi er ikke ute etter å ha full party denne turen, det har vi hatt og kommer vi til å ha nok av. Vi tenker koselig og rolig langtur med et par pils, ikke noe mer. Skal vi ha party så trenger vi jo ikke dra fra rølpebyen vår...

Skal undersøke førsteposten litt, takk for svar!

Redigert av Poopadoop (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...