Komodo Svart 3.September.2015 Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Hvis du er en skikkelig genier så gjør du som vi gjorde i ungdommen når vi begynte med dykking, nemlig støpe lodd selv. Og ja, svømmeføtter må du ha. For å renske litt groe trenger du ikke våtmarker. Bruker du sokker får du mer utfordring med at beina flyter opp, ankellodd blir viktigere, og du må ha større svømmeføtter. Det hele blir til slutt mer pes å bruke (så sant du ikke har lår som Koss). Det er ikke alt man kan lese seg opp på på et forum, noe må man erfare selv. Ting er individuelt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 3.September.2015 Link til dette innlegget Svart 3.September.2015 Nå har jeg også vært på XXL. Prøvde først en våtdrakt som jeg syntes så passe ut. Jeg jobbet veldig med å få den halvveis på fikk knærne og skrittet på riktig plass etter mye om og men - jeg vet jo at våtdrakter skal være litt trange ... så så jeg på etiketten, "S" er vel ikke helt min størrelse nei... :-) Neste forsøk var XL. Den passet, jeg greide å få den helt på uten hjelp. Vel, den var faktisk bittelitt romslig, bl.a. bittelitt for lang i armene - det er mulig at L hadde vært bedre for meg. Men jeg svettet jo som en gris mens jeg prøvde draktene, hadde ikke lyst til å prøve L også, og det er ikke særlig hygienisk å henge dem tilbake ;-) Jeg er generelt skeptisk til sterkt nedsatte varer - det eneste jeg forestiller meg er at varen har vært grovt overpriset - og kanskje den oppgitte prisen er normalprisen, mens den høye prisen er helt eller delvis oppdiktet. Når jeg nå ser gjennom gammel mailkorrespondanse ser jeg at jeg har diskutert priser på 2-3000 kroner for en 7mm våtdrakt fra O'Neill fra XXL i november 2014. Nå fantes riktignok disse draktene ikke på lager, og kroneprisen har fallt noe siden da. Den drakten jeg har kjøpt er tynnere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
birkulf Svart 4.September.2015 Link til dette innlegget Svart 4.September.2015 Noe av det viktigste med våtdrakt er at den har god passform - den må sitte tett og godt på DIN kropp. Viktig å tenke på når man kjøper våtdrakt til barn også. Ser mange barn der drakta bare henger utenpå kroppen, det holder ikke på varmen i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2015 Noe av det viktigste med våtdrakt er at den har god passform - den må sitte tett og godt på DIN kropp. Viktig å tenke på når man kjøper våtdrakt til barn også. Ser mange barn der drakta bare henger utenpå kroppen, det holder ikke på varmen i det hele tatt. Jeg er heldigvis velsignet med en sexylubben kropp. Det du ikke får i høyden det får du i bredden, liksom. ;-) Det gir noen praktiske utfordringer ved klesvalg, men akkurat ved valg av våtdrakt var det greit - den som passet i lengden strakk seg såpass i bredden at jeg fikk den på meg og glidelåsen gikk igjen. Når den er på sitter den som spraylakka på. Fleksibiliteten i materialet er bra, så det er ikke ukomfortabelt. Lurer på om jeg ikke skal begynne å gå i våtdrakt i hverdagen. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 4.September.2015 Link til dette innlegget Svart 4.September.2015 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
glalaks Svart 5.September.2015 Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Europris hadde heldrakt til 100kr nå;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Popeye70 Svart 5.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2015 Europris sine heldrakter er sikkert veldig gode sett i forhold til prisen, men de er vel 2 mm og det påstås at de er romslige og dermed tillater at vann flyter rundt inni drakten. Da foretrekker jeg min 5/4 mm som sitter som et pølseskinn og har (relativt) gode sømmer. Men takk for info - kanskje noen andre hopper på tilbudet. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lady B Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Europris sine heldrakter er sikkert veldig gode sett i forhold til prisen, men de er vel 2 mm og det påstås at de er romslige og dermed tillater at vann flyter rundt inni drakten. Da foretrekker jeg min 5/4 mm som sitter som et pølseskinn og har (relativt) gode sømmer. Men takk for info - kanskje noen andre hopper på tilbudet. :-) Hensikten med våtdrakter er såvidt jeg vet at vann SKAL flyte inne i drakten. Vannet kommer inn i drakten, blir oppvarmet av kroppsvarmen og drakten isolerer slik at vannet ikke blir for fort kaldt igjen. Det er derfor det er kaldt med det sammen en går ut i vannet. Hvis man forventer å holde seg tørr, må man kjøpe tørrdrakt. Og da blir prisen en helt annen... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 LadyB, vanngjennomstrømming vil du unngå, da bytter du ut det varme vannet. Jo tettere våtdrakten er jo varmere er den. Vannet bør komme inn ved ankler, armer og hals. Ikke gjennom sømmer eller drakten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 (redigert) Teori: Jo tettere drakten sitter, jo mindre sirkulasjon blir det (fordi vannet ikke får flyte like fritt inni drakten). Jo mindre vann det blir på innsiden av drakten, jo kortere varighet blir "kuldesjokket" når man hopper utti iskaldt vann. Jo større drakt, jo mer overflate, og dermed mer varmetap. Man må imidlertid kompromisse litt når man kjøper drakt; drakten må ikke være så stram at den begrenser blodsirkulasjonen eller bevegelsesfriheten, og en trang drakt er vanskelig å få på seg. Min kunnskap om våtdrakter er ellers oppsummert på båtwiki :-) Redigert 8.September.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
jotto Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Tommelfingerregelen for en hel-drakt er: hvis den er LETT å få på seg, så er den for stor. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Hvis du er en skikkelig genier så gjør du som vi gjorde i ungdommen når vi begynte med dykking, nemlig støpe lodd selv. Og ja, svømmeføtter må du ha. For å renske litt groe trenger du ikke våtmarker. Bruker du sokker får du mer utfordring med at beina flyter opp, ankellodd blir viktigere, og du må ha større svømmeføtter. Det hele blir til slutt mer pes å bruke (så sant du ikke har lår som Koss). Det er ikke alt man kan lese seg opp på på et forum, noe må man erfare selv. Ting er individuelt. Bare ikke gjør som meg og ta feil av 1kg og 2kg lodd. Særlig ikke om man skal fridykke alene. Har vel aldri jobbet så hardt i hele mitt liv for å holde hodet over vannet og få tak i ripa på en båt :-) Men hadde riktignok et ordentlig dykkerbelte så jeg kunne lett løse det ut men siden det ikke var mitt ville jeg helst ikke slippe det til bunns..så da velger man å nesten drukne i stedet. Ung og kanskje litt dum :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 du ville ikke vært førstemann som druknet for å unngå tap av blybelte... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 14.August.2016 Link til dette innlegget Svart 14.August.2016 H2H - billig Europris halvdrakt vs O'Neill Psychofreak 4.5/3.5 våtdrakt Begge draktene sitter fint, later til å passe perfekt i størrelse. Det er fortsatt sommer, august, fortsatt fullt mulig å bade i badetøy (resten av besetningen gjorde dét), men badetemperaturene er ikke noe å juble for. I går svømte jeg en kilometer med heldrakten. Det var ikke kaldt i det hele tatt å plumpe i vannet, utover at føttene var ubeskyttet. Jeg svømte så svetten sprutet, nærmest, det var varmt! Jeg har (men brukte ikke) både hette, tøfler og hansker, så med denne kan badesesongen antageligvis utvides til langt etter at den jevne båtbruker har satt båt sin til vinteropplag. Hvilket antageligvis er en god idé nå da jeg har prolaps, svømming er en fin treningsform som ikke belaster ryggen noe særlig. Det føltes litt tungt å svømme i starten, det er tross alt en tykk drakt. Den presset noe ubehagelig mot skrittet i begynnelsen, men jeg greide å justere det ved å trekke drakten litt bedre opp langs leggene og lårene slik at det ble bedre plass. Det er mye oppdrift i drakten, ikke noe problem å ta seg en pause i svømmingen og fortsatt holde hodet høyt hevet over vannskorpa. I dag tenkte jeg at det ville være alt for varmt med heldrakten, men jeg tenkte også at jeg ville begynne å fryse dersom jeg svømte for langt med bare badetøy, så jeg prøvde igjen den forrige våtdrakten min fra Europris. Dette er jo en halvdrakt, men allikevel ... skikkelig kuldesjokk ikke bare langs leggen og armene, men også resten av kroppen i det jeg plumpet utti. Nåja, jeg tenkte at det kan jo hende det blir varmere mens jeg svømmer ... men nei, mens jeg svømte følte jeg hvordan kaldt vann sirkulerte inni drakten - jeg tror omtrent like godt jeg kunne svømt rundt i bare badebukse. Jeg mener å huske at jeg har forsøkt å dykke i drakten tidligere og da har merket oppdrift - men det var lite oppdrift å merke mens jeg svømte, nå da det har vært mye kloakkutslipp i Oslofjorden i de siste ukene ønsket jeg jo helst å ha ansiktet godt over vannskorpa, da var jeg nødt til å trø i vannet. Tre runder rundt båten greide jeg før jeg måtte opp pga gnag på overarmen der hvor ermene til våtdrakten sluttet. Det gjorde vondt i en halvtime etter svømmingen. I det jeg kom meg opp igjen - i går følte jeg at varmt vann rant ut av drakten, i dag følte jeg at kaldt vann rant ut av drakten. Det er selvfølgelig noe mer arbeid å komme seg inn i heldrakten enn halvdrakten, men ikke værre enn at jeg kan greie det uten hjelp, til tross for prolapsen (jeg har gitt opp å få på meg sokker uten hjelp, går barbent i skoene til daglig). Glidelåsen ville ikke gå opp enkelt på halvdrakten, jeg ville sikkert greid det selv, men fikk hjelp av fruen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.