Jump to content

Skade på teakbord i salongen


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Etter vinteropplaget oppdaget jeg at jeg hadde glemt en fastnøkkel på bordet inne i salongen. Og det kommer jeg nok til å huske en tid fremover, se bildet under. Fastnøkkelen var egentlig ikke rustet, så det er ikke rust som sitter igjen. Bordet var behandlet med olje og ikke lakk. Hva har skjedd, en kjemisk reaksjon? Har planer om å ta ut bordet for "oppshining" en gang, men gruer meg. Det er tredd inn på en støtte fra dørk til tak som må taes ut, men det er en annen sak.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er et soppangrep du har fått pga fuktighet som har ligget under nøkkelen din. Det er div tråder her på forumet som omhandler rens av teak, det morsomste og enkleste var vel rådet om å gå på rimi og kjøpe en flaske sitronsaft til å vaske teaken med. Du kan jo prøve så får vi høre om dette virker.

Har også lest om svak klorin-behandling, søk på forumet så finner du mange råd.

Ellers så ville jeg sagt at skrape og pussepapir er en løsning.

Lykke til og Gratulerer med dagen :flag:

Link to post
Share on other sites

du har fått en "jernvitrolbehandling". Det er garvesyren i treverket som har reagert med metallet... lite og gjøre igrunn...

Og da er det vel gått gjennom hele finerlaget! :headbang:

Ellers, nå er det dagen: Gratulerer med den 17. mai :flag:

 

Lars H. :sleep::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for gode råd, får teste de ut når jeg får tatt bord og søyle ut, - nån gång! Får jo aldri tid, hittil har vi brukt båten hver helg etter sjøsetting. Det var 7. helgen nå i pinse! Får jeg ikke merket bort, kan jeg kansje legge et par skrutrekkere og annet verktøy på bordet neste vinter? Det kan bli en artig dekorasjon under en speilblank lakk! :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å få admiralen til å lage en fin duk som dekker skaden til du har tid til å reparere dette, ellers er rådet om å legge ut fler verktøy neste vinter en flott løsning for å få et mønster.. :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hydrogenperoksid er også et stoff som nevnes til bleking av treverk.

Yepp, skal prøve det også. Det er et ypperlig middel for bleking av gulnet gran/furu i hvert fall. Panelte stuen i 2.etg for mange år siden. Men dørkarmene var trehvite fra før og kraftig gulnet. Og det så ikke bra ut mot nytt lyst treverk. Slipte de derfor ned, men kom ikke til i krokene. Der var hydrogenperoksyden, kjøpt på apoteket ypperlig. Men få den ikke på fingrene, den etser! Jeg gjorde det, og fingertuppen ble på et øyeglikk som om jeg hadde tatt på en glovarm kokeplate!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...