Jump to content

Aluminiumsbåter og syrefaste beslag/skruer - hvorfor går det bra?

hakonrk

Recommended Posts

Aluminiumsbåter som Buster, Linder, Silver, osv. leveres fra produsenten med syrefaste beslag og skruer, så jeg antar dette er ment å ha lang levetid under normale forhold. Hvorfor går det egentlig bra? De syrefaste skruene må jo komme i kontakt med aluminiumet, og hvis båten går i sjøen er det ikke til å unngå at kontaktpunktene utsettes for saltvann, selv om beslagene er over vannlinjen. Finnes det varianter av syrefast stål som ligger rett i nærheten av aluminium i spenningsrekka, og derfor ikke resulterer i korrosjon?

Nei, det gjør det ikke. Aluminium og stål ligger uansett langt fra hverandre. Saken er hvor stort areal aluminium som er til stede for å fòre det syrefaste med elektroner. Til slutt går det ikke bra, kun et tidsspørsmål. Men det kan gått gå 30 år.

Det var skuffende, jeg trodde aluminiumsbåter skulle ha omtrent ubegrenset levetid så lenge man ikke gjør noe veldig dumt, eller er uheldig med krypstrøm. Hvis skruer plutselig kan begynne å løsne over hele båten etter X antall år, så hadde jeg følt meg tryggere på en gammel glassfiberbåt enn en aluminiumsbåt. Det er nok usannsynlig at jeg ville beholde båten så lenge at dette blir et reellt problem, men jeg liker likevel ikke følelsen av at ting bare går i oppløsning uten at jeg kan gjøre noe med det, og uten at jeg vet hvor lang tid det vil ta.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Båten jeg er mest interessert i er Linder Arkip 460, og der er såvidt jeg vet det meste helsveiset aluminium, så da bør det vel holde en stund.

Jeg søkte litt på finn, men fant ingen små alu-båter eldre enn 1990, og faktisk veldig få båter fra 90-tallet også. Buster påstår de har laget slike siden 1955, så det burde jo finnes noen på bruktmarkedet dersom de har overlevd. 70- og 80-talls glassfiberbåter er jo et vanlig syn, og mange holder seg godt.

Det var faktisk denne tråden som skremte meg, og fikk meg til å søke mer på temaet. Likte dårlig at det ikke var noen god forklaring på det som hadde skjedd. Det er mye bra med aluminiumsbåter (lette/stive båter med lite vedlikeholdsbehov), men dette gjorde meg veldig usikker.

å avvise aluminiumsbåt generelt på grunnlag av èn modell fra èn produsent blir nå litt i overkant. Det er nå plenty med aluminiumsbåter rundt om som er rikeslig gamle til å skille hva som er kvalitetsprodukter og ikkje. Ja det er lite brukte gamle alubåter å finne på markedet men det er nok fordi de ikkje er til salgs rett og slett fordi det er så forbaska sytalause båter og bruksverdien langt overstiger salgsverdien. 

å avvise aluminiumsbåt generelt på grunnlag av èn modell fra èn produsent blir nå litt i overkant. Det er nå plenty med aluminiumsbåter rundt om som er rikeslig gamle til å skille hva som er kvalitetsprodukter og ikkje. Ja det er lite brukte gamle alubåter å finne på markedet men det er nok fordi de ikkje er til salgs rett og slett fordi det er så forbaska sytalause båter og bruksverdien langt overstiger salgsverdien. 

Har ikke avvist aluminiumsbåter, jeg kommer nok fremdeles til å gå for en slik båt, men jeg tenker ikke lenger at aluminium = bekymringsfritt båhold, slik produsentene hevder. Linder er vel et anerkjent merke som angivelig bruker høykvalitets aluminium (prisen er i alle fall høy nok), så jeg antok at dersom slik tæring kan skje en nesten ny Linder-båt, så kan det skje alle aluminiumsbåter.

Leste den andre tråden, som det står i på Linder sine hjemmesider er denne båten beregnet på ferskvann, og er ikke produsert i sjøvannsbestandig aluminium (5000- legering) men trolig i en 2000-legering som er det vanligste for flyskrog.

sitat fra http://linder.se/produkter/roddbatar/410-fishing:"en lätt roddbåt med klinkbyggd form för insjöar. Smidig, lätt att lasta på biltak och förflytta sig mellan olika sjöar. Utrymme för mindre utombordare alternativt elmotor. Ett skonsamt båtval för miljön. Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium"

Redigert av Krimart (see edit history)

Leste den andre tråden, som det står i på Linder sine hjemmesider er denne båten beregnet på ferskvann, og er ikke produsert i sjøvannsbestandig aluminium (5000- legering) men trolig i en 2000-legering som er det vanligste for flyskrog.

sitat fra http://linder.se/produkter/roddbatar/410-fishing:"en lätt roddbåt med klinkbyggd form för insjöar. Smidig, lätt att lasta på biltak och förflytta sig mellan olika sjöar. Utrymme för mindre utombordare alternativt elmotor. Ett skonsamt båtval för miljön. Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium"

Hvis denne typen aluminium ikke egner seg til saltvann, så er nok ikke Arkip 460 egnet heller, selv om Linder tror noe annet. Kopiert fra http://linder.se/produkter/planade-batar/460-arkip:

"Lämpar sig bra till en mängd fritidsaktiviteter samt fiske i hav och insjö."

"Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium. "

Jeg kan jo sende en email til Linder og spørre litt om dette.

Akkurat det tror jeg du skal gjøre. Det har lite for seg at vi bedriver synsing når vi ikke har peiling på hvilke kvaliteter eller produksjonsmetoder som blir benyttet. Eller antall forskjellige kvaliteter Linder bruker, hvor og hvorfor. Men det Linder bør fremskaffe et hvilken type materialer og metoder de benytter i akkurat den båten du ser på. 'Flyaluminium' og den slags betegnelser er rent vås. Jeg kan eksempelvis ikke huske å ha sett et helsveiset flyskrog. Og hva er 'hav'? Botniska Viken har en helt annen saltgehalt enn Bunnefjorden (syd for Oslo).

Og det er for så vidt ikke noe problem å lage en sveiset båt av aluminium. Alubat og en rekke andre gjør det med stor suksess. De bruker en aluminium som har omtrent 1/3 av 'styrken' (E-modul) til stål. Eksempelvis er bunnen av Hulda 5 mm stål. Skulle den vært sveiset i aluminium, ville materialtykkelsen blitt et sted mellom 13- og 15 mm.

For dem som ønsker å foreta litt egenutvikling innen aluminium, så kan boken "Metallurgy & Materials Science", I J Polemar, ISBN 0 340 63207 0 anbefales. Her blir forhold ganske greit forklart, uten at man må ha doktorgrad i avansert matematikk for å forstå innholdet. Hadde den som pensum en gang i forrige årtusen, har glemt mesteparten. Og akter å la tingenes tilstand forbli som de er. Når det gjelder min egen husk.

Redigert av Hulda (see edit history)

Riktig aluminium er "sutalaust". Vår båt er riktignok større en det du ser på. Vi har 34 fot norskprodusert av eit båtbyggeri i nord. Utvendig er det minimalt med skruer, bare håndvinsj på daviter og lukekarmer, noe svart og noe syrefast. Hvorvidt det påvirker levetida på skroget med skruevalg veit eg ikkje. Passe på zink så går det sikkert fint. Eg monterte 12kg(4stk á 3kg) og hadde 7.6kg rest etter 3 år.

Fann nettop den berømte skiftenøkkelen i kjølen. Ikkje min, og heller ikkje forrige eier sin. Der skulle det vert tæret hull i følge mytene. Skroget var skadefritt både der og ellers, rustfargen bak spantet etter skiftenøkkelen gikk bort med litt gnikking med håndrensserviett.

Red : båten er 31 år

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så langt har Linder kun svart at mailen min er videresendt til noen som kan svare på spørsmålet. I mellomtiden fant jeg dette:

http://service.batbranschensriksforbund.se/file.aspx?afile=87c62b9c-e035-492c-98cd-7da23c3ea1c4

Sitat fra side 16:

"Linder använder aluminium med en så kallad 6000-legering som är så formbar att den går att forma efter företagets behov. De båttillverkare som svetsar i aluminium använder oftast någon 5000-legering."

Dette stemmer også med dette:

http://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/28129-noen-aluminiumsguruer-her/

Her siteres en mail fra Linder (svar på spørsmål om Linder 440 Fishing):

"Hejsan, aluminiumen i båten är en härdbar 6000 legering och är inte den bästa legering för svetsning."

Jeg gikk gjennom Wikipedias liste over aluminiumslegeringer, og den eneste i 6000-serien som oppgis å brukes til fly er 6061: https://en.wikipedia.org/wiki/6061_aluminium_alloy

Det står også at 6061 er en av de mest vanlige aluminiumslegeringene, så det virker ganske sannsynlig at Linder bruker denne i båtene sine. Jeg søkte mer på denne legeringen, og fant denne publikasjonen:

Aluminum aloy 6061 galvanic corrosion, pitts grow and passivation in artificial seawater solution,
Aleksandr PIKELNY & David DeFranco 

http://ma.ecsdl.org/content/MA2006-01/6/329.full.pdf

"Immersion tests show no evidence of pits on clean surface of metal, but results in some damage in contacts areas, even with nonconductive materials. Contact to other metals, such as stainless steel, titanium, and other with more noble potential results in severe contact corrosion, which has pitting nature."

Ser også at 6061 er vesentlig mer utsatt for korrosjon enn f.eks. 5083 som brukes i Yamarins båter. Dette var skuffende, for Arkip 460 var båten som dekket mine behov best. Jeg skal ikke konkludere noe før jeg får svar fra Linder, men dersom svaret er at også Arkip 460 bruker 60xx-aluminium, så blir det ikke Linder på meg.

Hva med Alufish, http://www.kappaluminium.no/aluminium_180.html

de bruker sjøvannsbeatandig 5000 -legering

De blir for små. Arkip 460 var den minste båten jeg har sett som hadde alt jeg ønsket meg.

1. Primærbruken til båten er fremkomstmiddel i Oslofjorden, uansett vær.
  2. Båten vil for det meste brukes helt innerst i fjorden, men det hadde vært fint å kunne ta en og annen lengre tur på de fineste sommerdagene, f.eks. til Tjøme (ca. 50 nm). Da bør den ha en marsfart på over 20 knop, og tåle litt sjø.
  3. Vil også kunne bruke båten som plattform for bading og soling for to personer. Dvs. badestige, og det må være mulig å legge inn plate forut, slik at det blir en større plattform å ligge på.

Dette skal være en bruksbåt, så alt unødvendig dill som kun har kosmetisk betydning gir minuspoeng i min bok. F.eks. teaklaminat, lakkert aluminium, glassfiber interiør, etc. Anytec 530 SPF ser ut som min type båt, men synes en såpass enkelt innredet båt burde være langt billigere. Anytec er også i overkant tunge - båt med motor bør helst ikke veie over 600 kg (pga. at jeg skal trekke båten opp til huset med en hagetraktor som veier ca. det samme).

Tja, da kan vel kanskje dette være et alternativ: http://alufiskebåt.no/

Takk for tipset, de hadde jeg faktisk ikke hørt om før. Hvis jeg kjøper båt neste år kan det være en fordel med norsk båt også, siden vi jeg, som nordmann, fått et dramatisk lønnskutt takket være NOK-kollapsen. Jeg er spent på nybåtprisene neste år, spesielt de amerikanske produktene. I løpet av de siste 12 månedene har dollaren blitt nesten 40 prosent dyrere, og det må jo påvirke prisene når norske forhandlere skal kjøpe inn neste års modeller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...