Zerf Startet 9.Juli.2015 Del på Facebook Startet 9.Juli.2015 Jeg kjøpte denne båten brukt for 2 år siden, og først etter et halvt år oppdaget jeg bobler i bunnsmørningen med underliggende korrosjon i aluminiumen, se link: http://oletv.org/LF410/ Forrige eier lot båten ligge ute på vannet en høst/vinter. Dette kan man gjøre ifølge leverandøren, men da må båten enten bunnsmøres (stoff uten kobber!) eller den må vaskes/skrubbes jevnlig. Denne båten var uten bunnstoff, og ble derfor sterkt angrepet etter å ha ligget ute, av groe, rur & skjell. Forrige eier fjernet da dette med vann & en isskrape(!) + pusset skroget med sandpapir. Metallet ble blank & fint, men med en mørkere gråtone der det hadde hadde vært rur & skjell. Deretter ble det lagt på et bunnstoff, 2-komponent beregnet for alu.båter. Og så ble båten videresolgt til meg, og jeg oppdaget til min store forskrekkelse korrosjonsproblemene først et halvt år etterpå. Jeg kontaktet alubåtfabrikken Linder i Sverige & de ga meg følgende oppskrift for utbedring: 1. Slipe vekk all bunnsmørning2. Vaske skroget med sprit3. 1 lag primer4. Sparkle igjen hullene med 2-komponent epoxy5. 3-4 lag til med primer6. 1-2 lag toppstrøk/bunnsmørning beregnet for alubåter Denne prosessen er jeg i full gang med, i et forsøk på å redde "stumpene". Men merkelig nok har jeg aldri kommet til bunns i hva som var årsaken til disse skadene,har fått følgende forslag fra ulike hold: A. Båten ble smurt med kobberholdig bunnstoff - avkreftet av forrige eierB. Båten la ute ved siden av andre båten med landstrøm, med galvanisk vandring som følge.C. Båten ble ikke skikkelig rengjort (full av rur, groe & skjell) etter å ha ligget i vannet en god stund. Kun vann ble brukt til vasken. Kanskje tilogmed rur, groe & skjell har inneholdt tungmetaller, som ble liggende igjen i/på skroget etter den enkle rengjøringen, før påføring av bunnsmørning? Og deretter har det oppstått en korrosjonsprosess under den nypåførte bunnsmørningen. Korrosjonsmønsteret som vises på bildet korresponderer med et typisk rur & skjell "angrep". Jeg har mest tro på teori C), men hører gjerne om noen andre har opplevd/hørt om lignende korrosjonsskader på alu.båt, og hva som forårsaket dette - med enkle ord ..... Hva har skjedd her? - beklager en litt lang tekst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Jeg har også mest tiltro til teori C. Om du skal få en galvanisk reaksjon via elektrolyse, så må det være en krets til stede. Altså båten må ta del i en elektrisk krets. Hvordan det skal gå for seg bare fordi det ligger en annen båt i havnen med elektrisk feil, er ikke tilstrekkelig. Slike hypoteser kan betraktes som tull, om det ikke fremkommer noe mer vettug dokumentasjon. Dette med rur som inneholder tungmetaller er også bare sludder. Det som er faktum er følgende: Aluminium har et oksidskikt som er meget diffusjonstett, derfor er aluminium korrsjonstregt i en rekke miljøer. Aluminium har et oksidskikt som mekanisk sett er meget svakt. Altså det går lett 'hull' ved mekanisk påvirkning. Aluminium ligger lavt i spenningsrekken, og vil opptre anodisk overfor nesten alle andre metaller. Aluminium er svakt når det gjelder groptæring og spenningskorrosjon. Så da er det nesten bare å ta for seg. Eksempelvis er det et faktum at et oksidskikt trenger tilgang på oksygen for å kunne vedlikeholde seg selv. Om en del av oksidskiktet forsvinner, vil overflate med oksid bli katodisk overfor overflate der oksidskiktet er redusert. Så kommer vi til rur og for så vidt annen groe. Rur limer seg på en hver overflate og fjerner oksygenet. Oksidskiktet blir redusert. Det er ca. 8 % av i sjøvann, og skiktet er avhengig av denne oksygentilgangen. I kanten på ruren vil det derfor være et område (tenk mikrokosmos) som vil være en anode mot resten av båten. Her kan man få en tæring som går på korngrensene innover i aluminiumen. Og inn under groen. Når denne prosessen først har startet, så er den vanskelig å stoppe. Rett og slett fordi det hele tiden danner seg områder med lav pH som løser aluminiumen. Nå har du en teori som nesten er vitenskapelig. Og som støtter seg til punktene 1, 2 og 4. Oksidskikt danner seg forholdsvis hurtig på de fleste metaller, og i særdeleshet aluminium. I løpet av noen få minutter er det noen atomplan tykt. I og med at det i tillegg er svakt, så er gir det også dårlig feste for maling. Derfor undrer det meg om produsenten ikke spesifiserer hvilken primer som skal brukes. Tar du en vanlig jernprimer, vil den dette av. Du må bruke en primer spesielt egnet for aluminium (etsprimer tror jeg det heter). Ellers så er det bare å følge anvisningene fra båtprodusenten. Og, ingen maling her helt tett, har jeg blitt fortalt. Men flere lag primer vil bli tettere... Den malingen som forrige eier har påført har gjort vondt verre. Sannsynligvis har den tettet oksygentilgangen for allerede aktive korrosjonspartier og derved hindret utviklingen av beskyttende oksidskikt. Altså har han i absolutt god tro og beste mening muligens gjort vondt verre. Sitér dette innlegget Link to post
Zerf Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 (redigert) Takk for fyldig og god argumentasjon, dette har du tydligvis greie på :-) Du er førstemann som har greid å komme med en overbevisende, nærmest vitenskapelig argumentasjonsrekke! Jeg tror også at rur mest sannsynligvis er hovedsynderen her, dens frynsete ytterkant gjenspeiler seg i "fotavtrykket" til enkelte av korrosjonsgropene vist i mine egne bilder - http://oletv.org/LF410/ Jeg har i utgangspunktet liten erfaring med båt, og forestillte meg i min naivitet at alubåter var å regne som vedlikeholdsfrie. Har nå dessverre lært at dette er en sannhet med modifikasjoner og at det kanskje kun evt. gjelder ved bruk i ferskvann. For vi står da tilbake med at saltvann & rurgroing er en av alu.båtens fiender, og ved et ubehandlet skrog er det et tidsspørsmål før danning av lokal anode områder. Et banalt & trist faktum. Finnes det da overhodet ingen proaktive/preventive tiltak for å unngå dette? Straks ruren har satt seg er jo den skadelige reaksjonen igang. Er da produsenters anbefaling med "jevnlig skrubb & vask", tilstrekkelig for å gi allerede angrepet metall sjans til igjen å danne sitt beskyttende oksidesjikt? Eller står man egentlig tilbake med kun en løsning, for båter som ligger ute over lengre tid i saltvann, å påføre et bekyttende sjikt, som ruren kan "bite i" uten å forringe aluens oksidsjikt? Videre:Det ble ikke oppgitt hvilke primer jeg skulle bruke. Hittil har jeg brukt Biltemas produktserie "Marine Systems". Som primer ble det altså "Epoxi Primer", på deklarasjonen står det at denne også kan brukes på aluminium;http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-2000023393/ Som filler/sparkel til hull/groper ble jeg anbefalt å bruke "International Watertight" eller lignende(?). Jeg har valgt å bruke en filler i samme serien som over (også spesifisert som "kan brukes på alu");http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Epoksysparkel-2000032989/ Jeg har altså hittils fullført tom. pkt.4 i min liste. Så sliping (med alu.oksid papir) av sparkel & 3-4 ytterligere lag med primer gjenstår, men jeg mangler produkt for det sluttførende toppstrøket (x2), er usikker på å bruke dette produktet i igjen samme serien, da det står at den skal "brukes over vannlinjen";http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan-2000019506/ Er det noen som har tips til et produkt, gi en lyd! Og tilslutt igjen takk til Hulda for en fyldig & god tilbakemelding. Man lærer så lenge man lever, og jeg er på ingen måte utlært ! Rehabiliteringen av denne båten blir for meg et eksperiment, og resultatet av behandlingen jeg nå er midt oppe i vil vise seg i ettertid .....PS: Båten taes ut & inn av naust hvergang ved bruk, den vil altså ikke ligge ute i (salt)-vann i/over lengre tid. Redigert 10.Juli.2015 av Zerf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Eg hadde kontakta Jotun eller International & bedt om produktveiledning Utan å gå inn på kva som er skjedd her, så minner dette mykje om ein del problem eg har sett på andre alu-båter der ein ikkje har nytta rett type (syre-)grunning. Dette ilag med oksydasjon (og i ditt tilfelle småskader der det satt ru) og om mogeleg andre ugunstige omstendigheiter som for lang tid mellom dei påførte lagane med stoff, har ført til at det kan sleppe. Sjølv om du sparkler sårane i alu, er du ikkje garantert at du får dette tett. Aluminium er ikkje vedlikehaldsfritt, du kan jo forhøre deg med fks personer med Land Rover om korleis dei oppleve det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Landrover er galvanisk reaksjon mellom stål og aluminium, ikke relevant i denne sammenhengen. Maling skal jeg ikke begi meg inn på. Har ikke peiling på det. Ellers enig, det materialet som er fullstendig vedlikeholdsfritt lages det ikke båt av. Sitér dette innlegget Link to post
blakken Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Hei! Jeg har nøyaktig samme båt med samme type korrosjon, bare hos meg er båten angrepet fra innsiden. Vet at den har vært oppbevart på land, i naust siden den var ny. Kan se ut som den har blitt liggende med vann i da angrepet er lokalt bak i dørken. Snakket med forhandler om saken og de var visst kjent med problemet. De anbefalte også å grunne og bunnsmøre båten hvis den skulle ligge ute. Hjelper ikke mot korrosjon innvendig... Må være elendig materialkvalitet på Linderbåtene Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 (redigert) Jeg er heller ikke spesialist på aluminium. Mitt felt er våtkorrosjon i alminnelighet og samme på rustfrie stål i særdeleshet. Men fra studiene husker jeg at det er laget et utall forskjellige aluminiumslegeringer med forskjellige egenskaper. Fra anodemateriale til duraluminium for bruk i fly. Noen er sveisbare, andre ikke. Noen blir kalt sjøvannsbestandige, osv. Slik sett kan man ikke si at et materiale er elendig. Men man kan hevde muligheten for at en produsent har valgt en uegnet legering for formålet, eks. 'bruk i vann'. Kan hende at legeringen er lett formbar, godt sveisbar, rimelig i innkjøp etc. For en del legeringer tar omgående herding ved bearbeiding, sprekker om man forsøker å sveise etc., vil derfor passe dårlig om man skal valse- og knekke plater til ønsket fasong, for så å sveise dem sammen. Men som rammet båteier, så forstår jeg naturligvis kommentaren 'elendig materiale'. Hva man kanskje burde gjøre, var å henvende seg til produsenten og be om å få tilsendt materialspec. Deretter sjekke egenskapene for denne spec.'en. Da vil man også kunne utlede hvordan man best skal kunne ivareta båtene, som burde være en investering til langvarig nytte. En aluminiumsbåt burde kunne holde i årtier uten korrosjonsskader slik jeg ser det. Redigert 10.Juli.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Landrover er galvanisk reaksjon mellom stål og aluminium, ikke relevant i denne sammenhengen. Så feil tar du Relevansen er Her er det snakk om skade på aluminium (!!) & kva den drar med seg av morsomheiter innunder lakk&coating. Kva som er orsaka til den oppblomstringa TS opplever på sitt aluskrog, er nøyaktig det vi freister å spekulere i. Ikkje dra inn irrelevant galvanisk spenning i problematikken Eg er særs samd i at skutas produsent bør kontanktes for å eventuelt få ei faglig utgreiing om korleis ein best utbetrer desse skadane i skrog. Ikkje minst kan dei formidle kva alu legering som er nytta i deira båtar Sitér dette innlegget Link to post
Zerf Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Til de som følger denne linken / har interesse vedrørende dette emnet: På Linder sine nettsider står det; "En lätt roddbåt med klinkbyggd form för insjöar" Kommentar: Så alubåter av denne type/fabrikat er kanskje ikke overhodet beregnet for saltvann, og med hva det måtte medføre av risiko for følgeskader? Videre om typen aluminium som brukes; "Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium" Kilde: http://linder.se/produkter/roddbatar/410-fishing På hovedsiden står følgende om korrosjon: "Det påstås ofta att aluminium inte rostar, korroderar. Det är inte riktigt sant. Vad som däremot är sant är att det inte rostar inom ett intervall som är vanliga miljöer. Mellan ph-värde 4 och 9 bildar materialet en skyddande oxidfilm om ca 10 nanometer. I mera exotiska miljöer som är sura eller starkt basiska så används legeringar med mangan eller magnesium som gör aluminiumet ytterligare korrosionsbeständigt" Vedrørende vedlikehold av alubåter sies det videre: "Med en aluminiumbåt adderar vi ytterligare fördelar. Styrka och lätthet, och - underhållsfrihet. Skroven rengör du med vatten och svamp. Möjligen lite såpa. Något mera behöver du inte göra" Kilde: http://linder.se/linder/en-filosofi-flera-uttryck/aluminium I en båtbutikk idag kjøpte jeg Hempels Alusafe (et kobberfritt og selvpolerende bunnstoff) som blir lagt på i to strøk helt tilslutt ....... Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Har tenkt meir over dette........ Og eg undrar også på om din båt kan ha vore utsett for svært sure eller basiske miljø (tildels lokalt der rua sat) som igjen har medført a; penetrering av oksydasjon & b; subsekvent korrodering av alu. Det KAN tenkes at dei styggaste sårane må blåses & syregrunnes før ein fylle i skaden med eit egna stoff (sparkel, epoxy, alu.... eg nevner i fleng) Derav min tidligare avsporing mot Alukarroseri på bil Ville vore interesant om LINDER faktisk bekrefta at deira produkt IKKJE er egna for bruk i anna enn ferskvatn. Lukke til Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2015 Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Ut fra det står i på Linder sine hjemmesider virker det som at denne båten er beregnet på ferskvann, og er ikke produsert i sjøvannsbestandig aluminium (5000- legering) men trolig i en 2000-legering som er det vanligste for flyskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Zerf Svart 7.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 For de som har interesse for temaet, fulgte jeg fabrikkens instruksjoner, med dette som utgangspunkt: http://oletv.org/LF410/ Dette var altså prosedyren: http://oletv.org/RH410/ På spørsmål til fabrikken om disse båtene kun er beregnet for ferskvann, og ikke sjøvann, fikk jeg dette svaret: "Våra båtar säljs till både sötvatten och saltvatten, vid saltvatten så rekommenderas det att man lägger en primer och bottenfärg eller att man monterar en anod som skyddar skrovet mot eventuella strömmar i vattnet eller andra metaller, men har man en korrekt primer så ger även detta ett skydd mot andra metaller eller elektricitet samtidigt som man slipper beväxning" Så da får tiden vise om dette vil holde over tid ....... Sitér dette innlegget Link to post
Zerf Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Link nr.2 i mitt svar over ble korrupt, den skal være: http://www.oletv.org/RH410/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.