Jump to content

Bør jeg kjøpe min første seilbåt nå eller vente til våren?


Elseline

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe seilbåt for første gang. Brukt. Jeg er ute etter en båt i størrelse 28 til 32 fot som er lettseilt og som kan håndteres av en person. Jeg har funnet noen få kandidater men vil utvalget kunne være bedre til våren slik at jeg bør vente?

(Jeg holder til i Oslo.)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etter noe jeg slipper å skru for mye på. Helst vil jeg ha en av nyere dato slik at det er noen år til mye må skiftes og byttes. I utgangspunktet vurderte jeg "svensker" fra 80-tallet men lett hoderegning gjør meg litt utrygg i forhold til behov for utbedringer. Har også sett på en Hanse 315 fra 2006 som dekker alle behov slik den fremstår, men som kanskje er i dyreste laget for min lommebok.... Jeg tar gjerne i mot råd!

Link to post
Share on other sites

10 år gammel båt gir deg uansett noe å skru på.. Helt avhengig av forrige eier(e). Finn wow båten og kjøp den. En kompis var førstemann på en seilbåt, syntes den var toppers, men tenkte for lenge, og 3 timer senere var den solgt (grisebillig)..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende at tallet på de som ønsker å selge øker betydelig når opplag nærmer seg etter denne sommeren... ;-)

 

Kk

Det er riktig, men ikke la det styre kjøpet. Wow båten finner man når som helst.

 

Og båtopplag koster ikke all verden..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det kan fort koste det samme å kjøpe gammel båt med behov for oppgradering, en nyere som trenger litt stell.

Finner du båten du har lyst på nå, får du testet den litt nå og har vinteren til å få båten klar til neste sesong.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etter noe jeg slipper å skru for mye på. Helst vil jeg ha en av nyere dato slik at det er noen år til mye må skiftes og byttes. I utgangspunktet vurderte jeg "svensker" fra 80-tallet men lett hoderegning gjør meg litt utrygg i forhold til behov for utbedringer. 

Jeg kjøpte en Comfort 34 etter mye tenking og grubling. I utgangspunktet tenkte jeg båten som et prosjekt og har vært innstilt på å jobbe mye med båten. Begynner å nærme meg "innflyttingsfest" etter å ha pusset opp alt innvendig, samt bygget om for å få en mer moderne båt. Mitt råd ang gamle svensker...det kan fort bli mye....veldig mye arbeid. Men fordelen er jo at en kjenner båten inn og ut til slutt. 

Jeg kjøpte på høsten og hadde ikke tatt med i betraktningen høststormene. men har du en god plass å ankre opp, er det kjøpers marked til høsten og helt klart enklere å gjøre et kupp.

Link to post
Share on other sites

Kort og langt svar, det er båten som velger deg.. Feks, du finn båten du virkelig åpner øyene, du prøvekjøre/ser å tester alt, følelser/ambinasjoner strømmer rett inn i hodet. Problemer med å sove om natten, fordi du tenker på båten. 

Du føler deg trygg i hennes armer, av båter i båthavnen skiller den båten seg ut ! 

 

Den følelsen kan være og er skummel! Da impulsivheten slår fullstendig inn, samt presset fra marked/selger! Kan si gratulere, du har truffet punktet, men det er nå du burde se etter alle mørkesidene hennes.. 

 

Gode båtkjøper gjør du året rundt, vinter, vår, sommer og høsten, bare du treffer spikeren i hodet! 

 

Ps. Er litt overstyrt av følelser :)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etter noe jeg slipper å skru for mye på. Helst vil jeg ha en av nyere dato slik at det er noen år til mye må skiftes og byttes. I utgangspunktet vurderte jeg "svensker" fra 80-tallet men lett hoderegning gjør meg litt utrygg i forhold til behov for utbedringer. Har også sett på en Hanse 315 fra 2006 som dekker alle behov slik den fremstår, men som kanskje er i dyreste laget for min lommebok.... Jeg tar gjerne i mot råd!

 

Det er ikke automatikk i at en eldre båt krever mer skruing enn en nyere. Seilbåter er ikke biler og kan holde seg svært godt i lang tid om de bare får godt stell. Personlig vil jeg mye heller kjøpt en velholdt seilbåt fra 80-tallet enn en 9 år gammel båt eid av en slaur. Båtene har ikke blitt mer solide med årene - snarere tvert imot.

Link to post
Share on other sites

Kjøp når du finner den båten som gir deg godfølelsen og til den prisen du mener er riktig/gunstig. Hvis du ikke vil skru og/eller ikke er forberedt på litt ubehagelige opplevelser både av praktisk og økonomisk art så er rådet mitt å ikke kjøpe noen båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det er jo ikke til å komme vekk fra at svenske storheter fra kambrium-silur-tiden fortsatt kan være fine i plasten, men det er og blir bedre plass i en nyere båt. motor, vil du ha en på 10 eller 20 år? autopilot og elektronikk? 10 eller 20 år? seil og løpende rigg får vi forutsette at er bytta uansett, og det kan jo alt det andre være for den saks skyld også. det er kanskje sånn at eldre svensker blir bedre tatt vare på enn yngre fra de bayerske skoger, eller kanskje ikke. her må man jo se an den enkelte båt uansett.

Link to post
Share on other sites

Min svenske fra 1976 er dønn fin, bruk og vedlikehold har vel langt mer å si enn alder som nevnt tidligere. Og selv om noe er nytt så er det ingen garanti for at det skal fungere.. Det er bare å komme og se på min overprisa vifteovn som lever sitt eget liv! Eller oljetrykksgiveren til min nye motor som plutselig begynte å dryppe. Lykke til:D

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, var det svar til meg?

 

Kanskje jeg formulerer meg dårlig. Jeg sier jo ikke at eldre er bedre enn nyere, noe det opplagt ikke er, men at det ikke er noen garanti for at noe "nytt" skal fungere knirkefritt. Slik jeg forstå det på TS var det ikke aktuelt med en 2015 model med garantier, men noe fra 80-, 90- eller 2000-tallet.

 

Med min tenkte jeg på i forhold til plastpest osv, er det ikke det folk har noia for når det kommer til eldre båter

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sett på båten som en håndfull uavhengige systemer som koster mye å utbedre, da har det ikke noe å si hvilket år båten er fra originalt så lenge systemene tilfredsstiller kravene. Her er noen forslag:

 

Skrog - deal breakers: tvilsomme kjølbolter, teakdekk eldre enn 10 år, tegn til plastpest, slark i ror

 

Motor - deal breakers: saltvannskjølt, går varm på fullt pådrag, tvilsomt vedlikehold, uvanlig merke/type

 

Elektriske - deal breakers: Eldre enn X år, ikke automatsikringer, selvgjort

 

Rigg - ikke rust på vant og kritiske steder stående rigg. Seil er hele og ser ut som de kan brukes noen år

Link to post
Share on other sites

Takk for råd. Foreløpig synes jeg det har kommet lite for salg i mitt segment så håper det kommer flere aktuelle båter fremover...

Magnuje: Mener du at man bør skjære klar av saltvannskjølt motor? Jeg trodde det var ganske vanlig? Forsøkt å finne ut om f eks Yanmar er saltvannskjølt og det ser ofte slik ut (saltvannsfilter etc)

Link to post
Share on other sites

ikke vent til neste år. Prisene på båt stiger til neste år så jeg er bare glad jeg kjøpte båten min i år. :yesnod:

Tja tjo. Mange av båtene jeg fulgte det året jeg brukte på å kjøpe drømmebåten, sank jevnt og trutt ut over sesongen. Noen sank med flere titusener. Ser at noen og dukket opp igjen på vårparten i år, så kjøpers marked er det absolutt.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd. Foreløpig synes jeg det har kommet lite for salg i mitt segment så håper det kommer flere aktuelle båter fremover...

Magnuje: Mener du at man bør skjære klar av saltvannskjølt motor? Jeg trodde det var ganske vanlig? Forsøkt å finne ut om f eks Yanmar er saltvannskjølt og det ser ofte slik ut (saltvannsfilter etc)

Unngå gammel saltvannskjølt motor (og de fleste slike er gamle...). Unngå også gammel saltvannskjølt med ettermontert ferskvannskjøling, da dette gir en høyere temperatur på kjølevæsken enn motoren er bygget for.

 

Se etter båt med byttet motor, nyere motorer er stort sett ferskvannskjølte. Alternativt eldre motor som er originalt ferskvannskjølt.

 

Bytte motor selv er dyrt. Jeg måtte det, og det kostet 100 000 inkludert installasjon. Men så fungerer den også.

 

Lykke til med båtkjøp! Bruk dette forumet for alt det er verdt, det gjorde jeg, og lærte enormt mye av det.

Link to post
Share on other sites

Unngå også gammel saltvannskjølt med ettermontert ferskvannskjøling, da dette gir en høyere temperatur på kjølevæsken enn motoren er bygget for.

 

 

Motorens arbeidstemperatur reguleres av termostaten.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Motorens arbeidstemperatur reguleres av termostaten.

 

Min gamle sjøvannskjølte motor hadde en termostat som regulerte arbeidstemperaturen til 65 grader. Hadde en termostat klart å holde arbeidstemperaturen på det nivået ved montering av varmeveksler? Jeg er ikke motorekspert selv, men har lest noe om dette som tyder på at ombygging av sjøvannskjølt til fersvannskjølt ikke er optimalt. Sjøvannskjølte og ferskvannskjølte motorer er bygget for ulik arbeidstemperatur.

 

Jeg ville nå uansett gått for en motor som var originalt ferskvannskjølt, og på gammel båt helst byttet til nyere av kurant merke (Yanmar, VP, Vetus).

Link to post
Share on other sites

Kritisk maxtemperatur ved sjøvannskjøling er ca 70 grader, over den temperaturen krystalliseres salt i kjølekanalene. Derfor går saltvannskjølte motorer på lavere temperatur, selv om motoren i seg selv hadde hatt det bedre med litt høyere arbeidstemperatur.

 

Ved ombygging til ferskvannskjøling kan man skifte ut termostaten til en som gir 80 grader på kjølevæseken, men da er det det en viss risiko for at gamle saltavleiringer i kjølesystemet løsner og det er ikke bra. Det bør man ikke gjøre, uten at man er sikker på at kjølekanalen er rene. Har en motor vært ombygd for flere år siden, er vel denne faren sannsynligvis over. Her er heller ikke jeg ekspert. Poenget er at det er termostaten som avgjør temperaturen, og man kan godt bygge om uten å bytte termostat, så lenge varmeveksleren man monterer, kjøler godt nok.

 

Så vi er enige om at det er fornuftig å være kritisk til ombygde gamle saltvannskjølte motorer. Hvis man ikke skifter termostaten til høyere temperatur, kan man kjøre motoren ferskvannskjølt uten at det er så "farlig", og likevel ha glede av fordelene med tokrets kjølesystem, det var egentlig derfor jeg nevnte dette. ;-)

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...