Jump to content

Bør jeg kjøpe min første seilbåt nå eller vente til våren?


Elseline

Recommended Posts

 

 

Hvis man ikke skifter termostaten til høyere temperatur, kan man kjøre motoren ferskvannskjølt uten at det er så "farlig", og likevel ha glede av fordelene med tokrets kjølesystem, det var egentlig derfor jeg nevnte dette. ;-)

;-)

 

Et apropos til sistnevnte, på min nye renoverte Yanmar 2GM20F (originalt ferskvannskjølt) var det av en eller annen grunn satt inn føler for termostaten til en saltvannskjølt motor. Dette gjorde at lydalarmen for temperatur gikk ved 65 graders kjølevann, noe som inntraff ved knapt 4 knops fart. Det tok litt tid før vi fant ut av dette. Turen fra Tønsberg til Arendal i 3,5 knops fart for motor (vi var ikke seilkyndige den gangen) tok sin tid, kan du si. Bytte til riktig føler gjorde underverker, kan du si...

 

Dette var vel et sidesprang i forhold til trådstarters spørsmål. Beklager!

Link to post
Share on other sites

Som de fleste her sier, kjøp den båten du syns er fin uavhengig av tidspunkt. Vi kjøpte vår første båt etter relativt kort leting midt i august og følte vi fikk 1 måned lengre sommer. Hvis du ikke får sett båten under bør det legges inn en klausul om selger garanterer skadefritt undervannsskrog som sjekkes ved første opptak eller noe lignende.

 

For å oppklare mulig helt elementær motorteknikk; alle motore har saltvannskjøling, men på en moderne motor kjøler saltvannet "ferskvann" (egentlig kjølevæske) i en radiator. I en saltvannskjølt motor går det saltvann rett i kjøleblokken. Jeg vil ikke være så ubetinget negativ til saltvannskjøling alene, men det bør gjenspeiles i prisen at en saltvannskjølt motor ant er så gammel at det er en risiko forbundet med andre ting uansett. Et verksted kan forøvrig gi en tilstandsrapport på motor, det kan du jo spørre selger om (hvis han ikke har).

 

Osloområdet er jo stort så det bør dukke opp noe!

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her, men sjekk uansett ut hva vinteropplag koster. Det kan fort bli noen kroner i Oslo-området.

 

Hvis "Oslo-området" betyr relativt sentralt i Oslo og du ikke har føring mot eksisterende båtforening, så meld deg inn i Frognerkilen. Tror du skal langt ut fjorden eller ha gode bekjente for å finne rimeligere vinteropplag. Også båtplass er billig, men det er vel 7-8 års venteliste før du får ansenitet nok til det.

Link to post
Share on other sites

Frognerkilen har 8 til 10 års ventetid?. Da bør det være billig...

Uansett så håper og tror jeg båtplass ordner seg på midlertidig basis etterhvert.

Til vinteropplag så vurderer jeg boblehavn og det ser ut til å være mulig uten å koste skjorta. På KNS er det oppgitt til godt i underkant av 10. En venn påstod jeg måtte regne med 40000 for vinteropplag. Jeg håper det ikke stemmer.... Men kanskje det er noe jeg ikke forstår?

Link to post
Share on other sites

Frognerkilen har 8 til 10 års ventetid?. Da bør det være billig...

Uansett så håper og tror jeg båtplass ordner seg på midlertidig basis etterhvert.

Til vinteropplag så vurderer jeg boblehavn og det ser ut til å være mulig uten å koste skjorta. På KNS er det oppgitt til godt i underkant av 10. En venn påstod jeg måtte regne med 40000 for vinteropplag. Jeg håper det ikke stemmer.... Men kanskje det er noe jeg ikke forstår?

Link to post
Share on other sites

Ventetid på Frognerkilen gjelder bare plass i vannet, vinteropplag har det ikke vært venteliste på (behov for lang ansenitet). Diskusjonen om boblehavn eller ikke er evig lang, men det virker som om det er generell enighet om at eldre båter har godt av å tørke mens nyere båter tåler å ligge i vann. Imidlertid ligger båter i Middelhavet i vannet hele året - både gamle og nye... Og hva som er "eldre" er jo ikke godt å si, men det henger sammen med kvalitet på laminatet og produksjonsteknikk.

 

Men bare medlemsskap i Frognerkilen er så billig at det burde barna få i dåps/navnedagsgave!

 

Du kommer langt med 10' for en båt opp til 35 fot, selv i boblehavn, men husk at du må regne 3-4' ekstra for løft og en helg på land på våren for stoffing. Har du båten på land stoffer du før du setter ut. Men så er det fantastisk å bruke båten tidlig i sesongen (påske f.eks), og da er det boblehavn som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan reise til Leangbukta i Asker koster boblehavn 5.300,- for vinteren for min 38-foter som er 4 meter bred. Formelen for vinteren 2014-2015 var denne:

 

Båt inntil 12m LOA:
Bredde <3,33m kr. 4.600,
Bredde >3,33m kr. 5.300,
 

I tillegg kommer løft for puss på våren. Der kan du enten betale for løft (rundt 3-4.000,- tipper jeg) og gjøre jobben selv, eller sette bort hele jobben. Eksempel: Amundsen Slipp i Nærsnes tok 220,- pr. fot (pluss MVA) for løft, spyl, stoffing, polering av skrogsider og sjøsetting i 2014.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Til vinteropplag så vurderer jeg boblehavn og det ser ut til å være mulig uten å koste skjorta. På KNS er det oppgitt til godt i underkant av 10. En venn påstod jeg måtte regne med 40000 for vinteropplag. Jeg håper det ikke stemmer.... Men kanskje det er noe jeg ikke forstår?

 

40.000 for vinteropplag høres usannsynlig dyrt ut. Kanskje hvis båten står i en oppvarmet bygning, og han regner med kranløft, kostnader ved å ta ned riggen, leie av krybbe, osv. Jeg har tidligere hatt båten hos Kavringen på Nesodden: http://www.kavringen.no/opplagskjema.html

Som du ser fra dette skjemaet tar de 1300 kr per breddemeter for vinterhavn, så du skal ha ganske stor båt for å nå 40.000. :)

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... En venn påstod jeg måtte regne med 40000 for vinteropplag. Jeg håper det ikke stemmer.... Men kanskje det er noe jeg ikke forstår?

 

For 40.000,- får båten din stå innendørs og varmt, og kanskje det også inkluderer høst- og vårservice på motoren..? Noen tilbyr også innvendig rengjøring i løpet av vinteren. Du kan med andre ord få akkurat det du er villig til å betale for.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med potensielle kjøp, er at du først og fremst bør følge egen mavefølelse, med kriisk oppmerksomhet på de tingene du ikke føler deg trygg på selv. Er du lite motorkyndig og ikke liker å skru, må du legge inn motorservice etc. i løpende kostnader. Det samme gjelder langsiktig løsning for opplag/bryggeplass.

 

Det blir på den annen side, litt unaturlig å betale en formue hver vinter for en båt man kjøpte veldig billig, av hensyn til egen økonomi. Men alt er relativt og henger sammen med hvor mye man kan og ønsker å gjøre selv. Denne avveiningen vil også avgjøre båtvalget (eller bør være gjennomtenkt før kjøp). Det er ikke lurt å kjøpe seg en eldre båt med udetonerte kostnadsbomber i form av motorskifte, gamle utblåste seil , gammelt teakdekk, vinduer som lekker ofte, sliten rigg, etc. etc. -hvis man ønsker seg et enkelt båtliv.  Generelt er det også ganske dyrt å betale andre for å fikse alt uten egeninnsats, og i  såfall ville det nok være et godt råd å sikte seg inn på noe skikkelig velholdt, helt fra start.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...