Jump to content

Beneteau Antares 680, 140ATL Spruter vann og høyt forbruk


Kristian_D

Recommended Posts

Hei 


Har akkurat kjøpt meg en Antares 680 med Suzuki 140ATL. 


Var ute å testet litt i dag med rpm, fart og trim for å spørre om noen tips fra mer erfarne båteiere.


 


Opplever at båten kastet opp mye vann bak under fart, under testkjøringen mente forhandleren at dette var svingeren montert bak som forårsaket dette. 


Kan motoren være montert i feil høyde? må trimme helt ut neste 80% før den begynner å suge luft. Er dette normalt? 


Se bilde hvordan motoren er montert. 


 


Noen data jeg noterte under testturen. 


 


5900 rpm 30kn 65% trim 42 l/h


6000 rpm 31kn 78% trim 


 


5000 rpm 23kn 28,5 l/h 68% trim, kunne trimme mer ut uten å dra luft, men ingen lesbar fartsøkning. 


Fart målt med GPS


 


Er ikke så ulike tallene i testen http://www.hobbyboat...au/test680a.pdfkun noe høyere forbruk på 140hk en 115hk hvorfor velge 140hk? 


Føler at det eneste jeg sitter igjen med er et høyere forbruk.


 


Dette er de eneste forskjellen motorene jeg klarer å finne.


DF140A 6000rpm = 140hk, Full Throttle range er 5600-6200 rpm


DF115A 5500rpm = 115hk, Full Throttle range er 5000-6000 rpm


 


 


Propell som står på er 3x14x19 original, kan det være lønnsomt å bytte ? mer utnyttelse av 140hk motoren? 


 


https://baatplassen.n...41/img_2343.jpg


https://baatplassen.n...41/img_2344.jpg


Link to post

Ser ikke ut som motoren er montert helt ned på akterspeilet men litt vanskelig å si ut i fra bildet?

Den er montert i midtre hull (hull 3) men i den testen du linker til er motoren montert i hull 2.

Nå husker jeg ikke i farten om hull 2 er over eller under hull 3.

 

Motoren bør nok være noen cm over akterspeilet for optimale fartsegenskaper.

Noen hevder at disse båtene skal ha motoren helt ned på akterspeilet pga. den vesle kjølen under båten litt lengre fram..

Men det blir klart mere vannsprut pga. det.

Egentlig en litt merkelig båtkonstruksjon, da det også fort blir problemer om man skal sette ut båten fra båthenger og kjølen hekter seg fast i rullene.

 

DF140 har ikke noe særlig mere moment enn DF115 siden de har samme sylindervolum.

Men den skal jobbe i et litt høyere turtallsområde, 5600-6200 rpm. Optimalt er vel rundt 6000 rpm på full gass.

Så det skal brukes samme propell. Toppfarten blir neppe mere enn 1-2 knop høyere enn DF115.

 

Et vanlig på disse motorene problem er at gasswiren ikke er optimalt justert, slik at man ikke får fullt gassutslag på motoren.

Man må justere på det korte staget som går fra gassarmen til spjeldhuset også.

Men hvor mye det har å si toppfarten har jeg ikke helt oversikt over.

Tror det er lite å hente på stålpropell på en slik båt med moderat fartspotensiale.

Husk også at DF140 ikke er en sterk 140 hk (i motsetning til f.eks. DF115 og DF150 som er sterke motorer i sin klasse).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men en fordel med stålpropell er at motor som regel kan flyttes et hull opp i forhold til alu.

 

Her er en tråd om emnet https://baatplassen.no/i/topic/90999-propell-på-suzuki-115-hk-på-antares-680/

 

Redigert: ser at du allerede har spurt der også  :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her en liten video eller to

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei og takk for svar Teerex

 

Ut ifra det jeg kan se er det ikke mulig å montere motoren noe lavere en hva den er nå. Hadde vært interessant å prøvd å hevet den for å se om det ble noe forskjell.

Men det er vel lettere sagt en gjort når man ikke har tilhenger eller tilgang på løfteutstyr :(  

 

Vurdere å kjøpe inn passende Stålpropell og få hevet motoren samtidig som neste service som ikke er mange gangtimer unna. 

Toppfart er ikke så interessant, ønsker heller fin marsj fart i 4500-5000 rpm . Vi er for det meste lett lastet med 2 personer i båten. 

23,5kn på 4800rpm burde jo ikke være umulig med 140hk når de klarte det i testen med 115hk?

 

Noen erfaringer eller forslag på hvilken propell jeg burde velge?  3 eller 4 blades  19-21" ? merke? 

Link to post

Hei ☺

vi har just fått en ny Antares 780 med 150 tgx. Har bare fått kjørt 10 timer men føler å at jeg gjerne skulle hatt litt lavere marsjfart.. toppfart ferie lastet 29 knop. Men er vanskelig å marsje på lavere en 23-24 knop.. får å en del sprut å motoren slipper rundt 65% trim. Pratet litt med forhandler å han sa at disse båtene hadde høy marsjfart pga. Trinkjølen den har.. ellers kjempefornøyd ?

Link to post

Kan dette være et riktig valg av propell?

 

100420 SOLAS 3451-139-19 SOLAS HR Titan 3 - 13,9 x 19 (SU, R) Propell (Stål) - 3 bl. - m/HUB - Høyre

SOLAS HR Titan 3 - 13,9 x 19 (SU, R)

Propell (Stål) - 3 bl. - m/HUB - Høyre

 

Eller samme med med 21" stigning?

 

Samtidig som motor blir flyttet opp 1 eller 2 hull

Link to post

Hei Gart84

Konklusjon ang type propell og høyde på motor et tatt etter å ha jeg har lest på dette forumet er det mulig å flytte motoren noe ved montering av Stålpropell.

Lest tidligere innlegg: https://baatplassen.no/i/topic/109525-beneteau-antares-680spruter-vann-rundt-motor-i-plan/

Motoren min er montert i hull 3, dette er 1 hull lavere en på denne testen. http://www.hobbyboat.no/beneteau/test680a.pdf

Skjønner ikke helt hva du tenker ang trim over 50% og hvordan høyde motoren skal stå på.
Er jo ikke heldig vis motoren står for lavt og bremser. Etter hva jeg fikk ut av de 2 videoene Teerex la ut.

Skal snakke med forhandleren i dag.

Redigert av Kristian_D (see edit history)
Link to post

Hull 3 kan jo være et hull høyere enn hull 2 som det refereres til i testen.

Spørs jo litt hvordan hullene i akterspeilet er plassert og hvordan man definerer nummereringen.

 

Har sett en slik båt der motor var montert så langt ned som mulig og det var hull 2 ovenfra.

Jeg flyttet den store skiva til innsiden av båten, samt heiste motoren opp et hull. 

Burde kanskje hevet den enda et hull men erfaringen tilsier at det er et kompromiss.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var innom forhandler i dag. På skjema fra Erling Sande skal motor 115hk monteres hull1 og 140hk hull 3. Antares 680 var i tillegg uthevede og merket viktig på oversikten over motormontering på forskjellige båter.

Og leveres med 14x19 propell på begge motorene.

 

Men vis jeg ønsket kunne de prøve å heve den mere og prøve ut annen propell på neste service.

De var glade for tilbakemeldingen og interessert i å finne ut hva som funket best.

Redigert av Kristian_D (see edit history)
Link to post

Var egentlig noe merkelig om 115 og 140 skal ha helt forskjellig montering, faktisk 2 hull forskjell.

Dagens 115 og 140 er jo samme grunnmotor, og ingen stor forskjell på toppfart heller.

Hull 1 går det jo dessuten ikke an å bruke, hvis det er øverste hull. 

Dvs. det kommer an på hvor man borer hullene, såvidt jeg husker er det ikke ferdigborede hull på denne båten.

 

Men vil jo tro at Beneteau selv har god informasjon på hva som er beste monteringshøyde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kjøp deg en stålpropell, jeg kjøpte 14x20" Suzuki stålpropell til min Antares 650 i fjor og det var som å få en helt ny båt. Endelig løfter baugen seg ved trimming og jeg kan ta krappe svinger uten at propellen begynner å spinne. Vant ikke noe særlig på toppfart, men båten har lavere forbruk i marsjfart og holder seg i plan i lavere hastigheter. ikke hvordan skroget på 680 ser ut sammenlignet med 650, men på 650 skal motoren så lavt som mulig.

Link to post

Ja ser ut som hullene er boret lengre opp på akterspeilet på den med 115, så hull 1 på den tilsvarer hull 2 på din når motor er i nederste mulige posisjon vil jeg tro.

Hullet er boret ca på linje med den skruen som holder akterspeilplata.

Så det beste er vel faktisk å måle avstand fra akterspeil opp til motorbraketten som henger over akterspeilet, hvis det skal bli korrekt sammenligning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hull 3 kan jo være et hull høyere enn hull 2 som det refereres til i testen.

Spørs jo litt hvordan hullene i akterspeilet er plassert og hvordan man definerer nummereringen.

 

Har sett en slik båt der motor var montert så langt ned som mulig og det var hull 2 ovenfra.

Jeg flyttet den store skiva til innsiden av båten, samt heiste motoren opp et hull. 

Burde kanskje hevet den enda et hull men erfaringen tilsier at det er et kompromiss.

 

bilde

 

 

Denne plasseringen av hull i akterspeilet ser lik ut som min. Her flyttet du motoren opp til samme posisjon som min er monter  vis jeg forstod deg riktig.? 

Hva var grunnen til det? 

Link to post

Det var fordi den da hang helt ned på akterspeilet og det antok jeg var altfor lavt selv om båten har denne lille kjølen lengre fram.

Det er sjelden at antiventilasjonsplata må være under skrogbunnen, og den er fortsatt litt under selv om den blir hevet et hull.

Vil anta at med stålpropell går de greit å heve iallefall to hull.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eksempel på vanlig motorhøyde på et fartsskrog med stålpropell.

Naturligvis ikke sammenlignbart med Antares 6.80 i utgangspunktet.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...