Jump to content

Seilbåt: fartsdifferanse trad. vs rullestorseil (uten spiler)?


New Attitude

Recommended Posts

Er enig med Krimart. Har fremdeles til gode å se en "rullestorseilbåt" som er i stand til å seile kryss på en skapelig måte. På andre legg vil neppe fartsforskjellen være særlig stor på en vanlig turbåt, men etter min mening ødelegges kryssegenskapene med rullestorseil.

Link to post
Share on other sites

Litt uklart om dette er hentet fra en Elvstrømreklame... Og uansett er det jo en sammenligning av vidt forskjellige båter og resultater korrigert for lystall. At man ikke ser rullestor på regattabåter sier vel det meste.

 

(PS Sun Flyer: vi seilte nær hverandre ved Filtvedt for en drøy uke siden, prøvde å hilse, men vet ikke om du kjente meg igjen?) 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Der må jeg si meg enig med sunflyer. Hvis man ikke får rullestorseil til å stå er det feil designet eller utblåst.

 

Men i Norge går det jo sport å få tak i det billigste seilet som er å oppdrive uansett hvordan det ser ut.

Original rullestorseil til bavaria uten spiler er bare søppel, min påstand. Det er laget i dårlig dacron. Jeg har sagt det før, med unntak av økt vekt i riggen er den største bakdelen at seilet blir fortere gammelt da det ikke blir støttet opp av profilerte spiler. Dette merkes først i toppen at det begynner å lukke akkurat som båter med tradisjonelt seil og masthead rigg gjør. Seilet fortjener derfor litt stabil duk.

 

Jeg har vært med å seilt bavaria 42cr med rullestorseil og vi fulgte 6 stk x-35 i 6 timer under regatta. Seilene var i membran og sto helt perfekt.

 

Oppgradert rullestorseil til bavaria er helt ok og fungerer bra.

Link to post
Share on other sites

I denne tråden er det vel storseil utan spiler som blir diskutert.  Dei segla det er snakk om her har spiler, og det står det følgjande om dei den nemde artikkelen:

 

«Parmann forteller at merkostnaden på Genesis storseil og genua er på ca 80.000,­ i forhold til Hightech seil.»

 

Snakker om dyre seil då, men uansett er det jo interessant at utviklinga går vidare.  Utfrå artikkelen klarer eg ikkje sjå kor vidt det er korrigert for rullemast i lystalet til den aktuelle båten. Om det er korrigert for rullemast, betyr i grunnen artikkelen lite.

Link to post
Share on other sites

Tråd starter har noe så sjeldent som en dufour 40 med rullemast. Det er en rask båt i utgangspunktet. Gammelt lys tall på ca 1,30 (jeg skjønner ikke de nye tallene). Det polardiagrammet sier sannsynligvis at fra ca 5m/s skal du seile i 7 knop med 30 grader til den relative vinden. (Har hatt en båt med det lys tallet selv). Ikke faen om et dårlig storseil gjør at båten går 5,5 knop i stedet. Ferdig snakka! Hvis han kjøper et skikkelig rulleseil med spiler , går antagelig båten omtrent like bra som en racingutstyrt båt som mangler 100 kg på ripa.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

(PS Sun Flyer: vi seilte nær hverandre ved Filtvedt for en drøy uke siden, prøvde å hilse, men vet ikke om du kjente meg igjen?)

 

Jepp, kjente deg igjen. Du må ikke seile så fort forbi at jeg ikke rekker å hilse :). Å holde fremdrift i en overlastet turkatamaran på lettvindskryss er en litt frustrerende konsentrasjonsøvelse...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har seilt med begge deler og den største forskjellen er etter min mening på kryss. De rulleseil jeg har seilt med  (selden) har vært vanskelig å få noe særlig form på, gjerne med en liten irriterende fold i akterliket. I praksis betyr det at du ikke kan ta så mye høyde på kryss, og du tape en god del VMG. Spesielt ille blir det når man må reve fordi man mister strekket i masteliket og seilet blir posete. (på lik linje med et revet rulleforseil). 

Jeg har to storseil til min båt (ikke rulle), de har ganske likt areal og forskjellen på disse to er hovedsaklig høyde på kryss og hvor lett det er å trimme ut kreftene når det begynner å blåse mye. Hvis du aldri krysser vil du ant ikke oppleve så mye forskjell, men hvis du kjøper et godt seil som holder formen vil du kanskje oppleve at du faktisk kan krysse også på tur. Et godt og formstabilt storseil vil gi deg mye større vindspekter enn et rulleseil eller et rimelig seil som strekker seg og blir for dypt når det blåser mye og du egentlig ønsker å flate det ut.

 

Og så kommer alle de dårlige erfaringene jeg hører om rulleseil som ikke vil inn... Noen tenker kanskje at rulleseil er mye tryggere fordi det er så enkelt å håndtere ved å rulle inn når det blir litt mye vind, men de gangene vi har fått kuling kastet over oss er jeg glad det bare er å dumpe seilet ned i lazyjacks. Å dumpe et storseil med vertikale spiler når det er kuling og rullen kiler seg? Tror ikke det nei...

Link to post
Share on other sites

Jeg har to storseil til min båt (ikke rulle), de har ganske likt areal og forskjellen på disse to er hovedsaklig høyde på kryss og hvor lett det er å trimme ut kreftene når det begynner å blåse mye. Hvis du aldri krysser vil du ant ikke oppleve så mye forskjell, men hvis du kjøper et godt seil som holder formen vil du kanskje oppleve at du faktisk kan krysse også på tur. Et godt og formstabilt storseil vil gi deg mye større vindspekter enn et rulleseil eller et rimelig seil som strekker seg og blir for dypt når det blåser mye og du egentlig ønsker å flate det ut.

 

Og så kommer alle de dårlige erfaringene jeg hører om rulleseil som ikke vil inn... Noen tenker kanskje at rulleseil er mye tryggere fordi det er så enkelt å håndtere ved å rulle inn når det blir litt mye vind, men de gangene vi har fått kuling kastet over oss er jeg glad det bare er å dumpe seilet ned i lazyjacks. Å dumpe et storseil med vertikale spiler når det er kuling og rullen kiler seg? Tror ikke det nei...

Det fulgte med et kvalitetsseil med fullengde vertikale spiler, men da vi til tross for nøye etterfølging av seilmakers instruksjoner (og en del års erfaring med seilbåt) har fått tre fastkilinger - og da snakker vi inn til havn og tre-fire mann i arbeid for å få det løs - på seks uker, har vi gitt opp etter å ha jobbet ett år med seilet (forrige eier måtte også gi opp seilet). Ikke artig med fastkiling i kuling  :pray:  Misforstå meg rett, men vi er ikke ute etter råd for inn og utrulling av rulleseil - vi har bestemt oss for at det blir uspilet ;-)

 

Tråd starter har noe så sjeldent som en dufour 40 med rullemast. Det er en rask båt i utgangspunktet. Gammelt lys tall på ca 1,30 (jeg skjønner ikke de nye tallene). Det polardiagrammet sier sannsynligvis at fra ca 5m/s skal du seile i 7 knop med 30 grader til den relative vinden. (Har hatt en båt med det lys tallet selv). Ikke faen om et dårlig storseil gjør at båten går 5,5 knop i stedet. Ferdig snakka! Hvis han kjøper et skikkelig rulleseil med spiler , går antagelig båten omtrent like bra som en racingutstyrt båt som mangler 100 kg på ripa.

Båten går meget bra med fullspilet storseil i membran, det er bare det at usikkerheten om det kiler seg eller ikke tar fra oss mye av seilgleden (rederen har lagt ned veto mot spileseil). Vi har nå noen ukers erfaring med uspilet storseil, men da det er rimelig utseilt, har det vært vanskelig for oss å vurdere fartspotensialet opp mot hverandre.  Vi er følgelig i tenkeboksen om bytte av mast, og innspill herfra vil bety en del om vi ser det verdt å ta på oss de kostnadene (men nytt seil i best mulig duk blir det uansett). Inn og utrulling av uspilet storseil er helt uproblematisk, og er supert for vår primære turseiling, men det er det med å ha en rask båt og ikke kunne seile den opp mot sitt potensiale...

 

Masse gode innlegg her, og setter stor pris på info om inngangsspørsmålet :-)

Redigert av New Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Nå var det fartspotensialet trådstarter spurte om, og forsatt er det ubesvart hvordan man går frem for å  trimme et rulleseil. Siden man ikke har cunningham bruker man vel fallet aktivt for å variere strekket i masteliket? Hva med mastebøy? 

 

For min egen del har jeg problemer med å se vitsen med rullestor sammenlignet med et moderne fullspilet storseil med en-line reving og lazyjacks/bag. Påstanden er at det er enklere med rulleseil, men det kan jeg ikke forstå.  

Link to post
Share on other sites

New attityde: er det en sparcraft mast? Noen sier at de tidligere var litt for trange i åpningen og at selden er bedre. Det jeg tenker på er å selge det gode seilet til noen som har en "bedre"/mer moderne rullemast. Har du undersøkt om det finnes tynnere spiler. Eller kan det seilet kappes ned sånn at det ikke trenger fullt så mange? Spør og grav hos noen gode seilmakere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

New attityde: er det en sparcraft mast? Noen sier at de tidligere var litt for trange i åpningen og at selden er bedre. Det jeg tenker på er å selge det gode seilet til noen som har en "bedre"/mer moderne rullemast. Har du undersøkt om det finnes tynnere spiler. Eller kan det seilet kappes ned sånn at det ikke trenger fullt så mange? Spør og grav hos noen gode seilmakere.

Ja, det er en Sparcraftmast, og du har nok rett i at den er trang. Spilene går "relativt" greitt, men bare en ørliten overlapping av akterliket, så er det gjort (!) Har lagt ut forespørsler hos andre anerkjente seilmakere :-)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Jeg har rulleseil fra Breeze/Elvstrøm med vertikale spiler som ikke overlapper. Kjøpt for et par år siden. Sparecraft mast. Har ikke opplevd problemer med verken å få rullet ut eller inn seilet. I følge han hos Elvstrøm er den masta litt trang, derfor ikkeoverlappende spiler. Seilet står mye finere enn det gamle og utblåste seilet uten spiler, så absolutt en forbedring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...