Jump to content

kalesjetråd rakner, quick fix og long fix?


Styvehavn

Recommended Posts

Kalesjen i båten jeg kjøpte (Rana 630 ts 86 mod) ser hel og grei ut på tross av at den sannsynligvis er veldig gammel. Men etter kort tids bruk har tråden begynt å rakne flere steder, og det kommer inn vann gjennom hullene. Jeg har tenkt til å bruke vinteren på en varig løsning, men vil gjerne bruke båten noen helger til. Har noen tips til hva jeg kan gjøre på kort sikt?

Jeg har brukt duct tape oppå for å prøve å stoppe lekkasjen, og under for å hindre videre rakning. Tapen sitter ikke særlig godt dessverre.

 

Det er mye som skal gjøres med båten fremover, og budsjettet er lavt. Vil det være verdt å prøve å sy nye sømmer i kalesjen, enten selv eller av noen proffe?

Link to post
Share on other sites

Du KAN prøve samme type tape som dei brukar på segl (hugser ikkje handelsnamnet nett no, er ikkje seglar), eg er ute i samme ærend sjøl.

Ei heller kjedelig løysing eg har vurdert, er å lime & leggje på strykelappar. EG har også ei løen kalesje som eg er uviss på kva eg vil gjere med. Må ha ny på sikt

Link to post
Share on other sites

Kjøp litt kalesjetråd (fåes hos din lokale kalesjemaker) og sy sammen for hånd. Kalesjetråd er en bomull omspunnen fibertråd som trutner ved regn. Så får du kalesjemakeren til å gå over sømmene til vinteren. Imprigner gjerne, så mulig kalesjen din blir tett. Ikke bruk klorin eller jordslag fjerner på kalesjen, da dette ødelegger sømmene ( de går i oppløsning)

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe tråd på seasea.no hvis du ikke får tak i ellers.

 

Det er ikke noe problem å sy for hånd noen desimeter med bruk av vanlig synål hvis det ikke er for tykt stoff og skjøter. Du kan også bruke en tang for å hjelpe med å dra nåla ut og skyve inn. Blir ikke så pent men samme det kanskje?

 

Aller billigste "krise"- løsning er å bruke vanlig sytråd og impregnere etterpå. Så varer det så lenge det varer. Har gjort det på min kallesje og funker ok.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...