kfh74 Startet 2.August.2015 Del på Facebook Startet 2.August.2015 Etter at jeg fant en Yamaha 4 hk på den lokale gjenbruksstasjonen, og fått bekreftet at den går, lurer jeg på hva som er forskjellen på min 5 hk Yamaha. Grunnen til at jeg tok den med meg hjem er jo at de ser helt like ut. Etter å ha fiklet med 4hk og lest meg litt opp på den tror jeg bestemt at dette er identiske motorer. Fra Boat.no Fra baatplassen.no (denne diskusjonen døde litt ut) Nå har jeg pusset på forgasseren til 4 hk og lurer på om Blå/grønne "cappen" vi ser på bildet er det som er forskjellen på de to motorene? Skal sjekke ut 5 hk senere i dag og se selv (den står på båt), men kanskje det er noen sjeler her på forumet som vet dette? Sitér dette innlegget Link to post
kfh74 Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Tja, da har jeg sett litt på de to motorene og forgasserene, de er slik jeg kan se identiske (utenpå). Det eneste jeg ser som er forskjellig på motorene er propellstørrelse. Lurer fremdeles på hva som skjuler seg bak den grønne "cappen"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Vil tro at det kun er en boring som gjemmer seg bak den blendingen. Uten å si det sikkert. Vanligvis skal kanaler lages i godset på gasseren, så da blir det boret opp for så å blendes (i ditt tilfelle tror jeg det går en kanal inn der dysen merket 52 er montert, for så å skifte retning til den kanalen bak blendingen. Ville sjekket om dysene er de samme på disse motorene, da spesielt hoveddysa som vanligvis står rett ned i flottørkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Vet ikke om dette gjelder yamaha, men på noen av 4-hesterne er den ene klaffen på reedventilen limt "igjen". Åpne denne så skal det være ca 5hk. Det høres ut som en liten effekt økning men er jo hele 25%..... Sitér dette innlegget Link to post
kfh74 Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 (redigert) Vil tro at det kun er en boring som gjemmer seg bak den blendingen. Uten å si det sikkert. Vanligvis skal kanaler lages i godset på gasseren, så da blir det boret opp for så å blendes (i ditt tilfelle tror jeg det går en kanal inn der dysen merket 52 er montert, for så å skifte retning til den kanalen bak blendingen. Ville sjekket om dysene er de samme på disse motorene, da spesielt hoveddysa som vanligvis står rett ned i flottørkammeret. Det er noen små hull på innsiden (der spjeldet er) der denne blendingen er/kommer ut. Redigert 3.August.2015 av kfh74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kfh74 Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Vet ikke om dette gjelder yamaha, men på noen av 4-hesterne er den ene klaffen på reedventilen limt "igjen". Åpne denne så skal det være ca 5hk. Det høres ut som en liten effekt økning men er jo hele 25%..... Ah, det må sjekkes ut! Det er tre klaffer på begge disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlendingene Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Ser denne tråden er gammel men prøver likevel. Jeg har også yamaha 4hk(99mod) og ønsker 5 hk ut av den. Er det noen enkel løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.