Jump to content

Evenrude 135 DI, bytte ut blærepumpa med elektrisk?


Smiley

Recommended Posts

Jeg har en skjærgårdsjeep med en Evenrude 135 DI. I dørken har jeg en fast tank på 100 liter. Jeg vurderer nå om det kunne være fornuftig/mulig å bytte ut blæra på bensinslangen med en elektrisk pumpe?

 

Bakgrunnen er todelt:

1. jeg føler at disse blærene er forbruksvare, de billige blir stive i gummien og den siste dyre jeg kjøpte har begynt å lekke/trekke luft i den ene enden. Dette medfører at jeg sliter med bensintilførselen ved kjøring over tid på lavt turtall. Jeg må også pumpe opp nytt trykk etter alle stans.

 

2. for å komme til blærepumpa må jeg løsne trykknapper til putene over baksete for å løfte lokket. Det hadde derfor vært langt mer bedagelig om trykk ble laget i det tenning ble satt på. Eventuelt kjøres via egen bryter.

 

Jeg vet ikke helt hvordan disse elektriske fødepumpene fungerer. Er det slik at bensinen strømmer fritt igjennom når pumpa ikke går, eller må denne kjøres så lenge motoren går?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Etter å ha lest litt på utenlandske sider så forstår jeg at kobling av en ekstra bensinpumpe over tenning er lite hesiktsmessig blant annet av sikkerhetshensyn (lekkasje, motorstans etc.) Når det gjelder å koble opp en ekstra pumpe som ren primerpumpe (over f.eks. en fjærbelastet horn-knapp) så har endel gjort dette med godt resultat. Er det noen her som har erfaring med det?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Jeg forstår ikke problemet, Ruden har jo elektrisk bensinpumpe integrert og er systemet ( slanger,koblinger) tette så skal det ikke være nødvendig med å prime bensin systemet.

 

Ta å undersøk at alle slanger og koblinger er tette samt at fuelpumpen på motoren funker, glem ikke tankarmaturet og eventuelt sil som er montert på dette.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post

Joda, jeg har strengt tatt allerede konkludert med at hovedproblemet mitt akkurat nå er lekasje ved enden av blæra, og at motoren suger luft inn her samtidig som at lekasjen gjør at systemet "tømmes" for bensin . Problemet er at jeg synes denne primerblæra virker som det svake punktet i bensinsystemet, og derfor var jeg på utkikk etter alternativ løsning. Elektrisk variant vil kanskje ikke hindre bensinen å returnere til tank i samme grad?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
  • 2 år senere...

Tar opp igjen denne, da "problemet" fortsatt er aktuelt for min del.... Blærer er byttet opptil flere ganger siden sist, men fortsatt må jeg pympe trykk før start selv om båten bare har ligget i en knapp time. Det er nå heller ingen åpenbare lekkasjer som medfører tilbakesig i slangene.

 

Er det ingen andre som opplever utfordringen, og som har funnet en løsning med elektrisk pumpe?

Jeg ser for meg en løsning med en pumpe som kun brukes som primerpumpe (trykknapp) før oppstart, og som deretter slipper bensinen fritt igjennom.

 

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Nå kjenner eg ikke motoren din, er det innsprøytning?

 

Det du forklarer er jo mulig å få til med litt kreativitet, men du må nok ha ei liten el.pumpe og ein tilbakeslagsventil og lage dette utav.

 

Ein meget dårlig tekning, men tente den på iPaden (ikke minst at det blei speilvendt)? Men tenker prinsippet blir noe sånn, då kan du prime elektrisk og flowen går gjennom tilbakeslagsventilen nå pumpe er stoppet..

E7AAD245-430B-4579-ACC3-88A99EA0156E.jpeg.273cdd8f95f103a6a7f154d26f627f40.jpeg

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Går jo an å prøve med kun tilbakeslagsventil først, der hvor blæren sitter i dag.

Då vil jo ikke bensinen «rømme» tilbake til tank etter stans..

 

Koster jo lite å teste det ut..

https://www.ebay.co.uk/itm/6mm-8mm-10mm-12mm-Fuel-Non-Return-Check-Valve-one-way-petrol-diesel-Aluminium-/351032210848

 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Se her ja! Bestiller en sånn tilbakeslagsventil uansett og monterer etter blæra. Så kan jeg jeg ha ideen om en slik bypass løsning med pumpe i bakhånd. Skulle jo være enkelt å få til med et par T-stykker og noen cm. slange. Har sås smått begynt å fundere om problemet mitt med "lekkasje" kan ligge nærmere motoren; jeg har en tendens til å få noen "oljeringer" rundt stammen når jeg ligger til kai. Jeg har tenkt at det har vært svært små mengder totaktsolje som har funnet veien ut, men kanskje det rett og slett er bensin. Har dog ikke kjent bensinlukt. Skal ta en ekstra inspeksjon under lokket!

Men da forstår jeg det sånn at ingen har trua på at motoren selv klarer å suge bensin direkte gjennom en elektrisk bensinpumpe uten en form for bypass??? ..…etter oppstart...

Ja det er injection. Forgjengeren til E-tec'n.

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Fant akkurat denne pumpa på eBay: https://www.ebay.com/itm/332254859098?ul_noapp=true

Selger bekreftet det navnet på pumpa sier, at den er "free flow" når den ikke er aktivert. Han mente den kunne være egnet som primer-pumpe via egen knapp til outboard.

Noen synspunkter??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Vis det stemmer at den har freeflow når den ikke er i bruk så skal den vel kunne gjøre jobben.. 

Fortsatt ikke dyre greia, så eg hadde bestilt å prøvd?

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 11 måneder senere...

Da har "freeflow" pumpa vært i gang en stund, med tilhørende tilbkeslagsventil sammenkoblet. Kjørt pumpa i 3-4 sek før start.  Ingen problemer i år .... Direkte start etter flere ukes stilleligge og ingen stopp. Har ikke merket noe bensinstruping ved toppfart heller, faktisk tatt ny toppfartsrekord (ikke gps) på. 45 kn som er 4 over forrige....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...