Smiley Startet 2.August.2015 Link til dette innlegget Startet 2.August.2015 Jeg har en skjærgårdsjeep med en Evenrude 135 DI. I dørken har jeg en fast tank på 100 liter. Jeg vurderer nå om det kunne være fornuftig/mulig å bytte ut blæra på bensinslangen med en elektrisk pumpe? Bakgrunnen er todelt: 1. jeg føler at disse blærene er forbruksvare, de billige blir stive i gummien og den siste dyre jeg kjøpte har begynt å lekke/trekke luft i den ene enden. Dette medfører at jeg sliter med bensintilførselen ved kjøring over tid på lavt turtall. Jeg må også pumpe opp nytt trykk etter alle stans. 2. for å komme til blærepumpa må jeg løsne trykknapper til putene over baksete for å løfte lokket. Det hadde derfor vært langt mer bedagelig om trykk ble laget i det tenning ble satt på. Eventuelt kjøres via egen bryter. Jeg vet ikke helt hvordan disse elektriske fødepumpene fungerer. Er det slik at bensinen strømmer fritt igjennom når pumpa ikke går, eller må denne kjøres så lenge motoren går? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 2.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Etter å ha lest litt på utenlandske sider så forstår jeg at kobling av en ekstra bensinpumpe over tenning er lite hesiktsmessig blant annet av sikkerhetshensyn (lekkasje, motorstans etc.) Når det gjelder å koble opp en ekstra pumpe som ren primerpumpe (over f.eks. en fjærbelastet horn-knapp) så har endel gjort dette med godt resultat. Er det noen her som har erfaring med det? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Kiekhaefer Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 (redigert) Jeg forstår ikke problemet, Ruden har jo elektrisk bensinpumpe integrert og er systemet ( slanger,koblinger) tette så skal det ikke være nødvendig med å prime bensin systemet. Ta å undersøk at alle slanger og koblinger er tette samt at fuelpumpen på motoren funker, glem ikke tankarmaturet og eventuelt sil som er montert på dette. Redigert 2.August.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Joda, jeg har strengt tatt allerede konkludert med at hovedproblemet mitt akkurat nå er lekasje ved enden av blæra, og at motoren suger luft inn her samtidig som at lekasjen gjør at systemet "tømmes" for bensin . Problemet er at jeg synes denne primerblæra virker som det svake punktet i bensinsystemet, og derfor var jeg på utkikk etter alternativ løsning. Elektrisk variant vil kanskje ikke hindre bensinen å returnere til tank i samme grad? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
TimJ Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Du kan jo koble en matepumpe via for eksempel oljetrykksbryter eller noe, som da gjør at pumpa kutter med en gang motor stopper.... Event ett rele slik det er på biler. Det å få en pumpe til å stoppe burde ikke være så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Kaffor fjerne du ikkje bare blæra heilt og legger inn en Plastikk overgang mellom istedenfor? Så kan du ha med pumpa i båten til Nøds..... Det har eg gjort pga samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Tar opp igjen denne, da "problemet" fortsatt er aktuelt for min del.... Blærer er byttet opptil flere ganger siden sist, men fortsatt må jeg pympe trykk før start selv om båten bare har ligget i en knapp time. Det er nå heller ingen åpenbare lekkasjer som medfører tilbakesig i slangene. Er det ingen andre som opplever utfordringen, og som har funnet en løsning med elektrisk pumpe? Jeg ser for meg en løsning med en pumpe som kun brukes som primerpumpe (trykknapp) før oppstart, og som deretter slipper bensinen fritt igjennom. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
andersb Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Jeg har bare fjernet blærene i alle de siste båtene mine, det har løst ting, motorene suger nok selv. ide med primerpumpe på knapp kan funke som backup Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Nå kjenner eg ikke motoren din, er det innsprøytning? Det du forklarer er jo mulig å få til med litt kreativitet, men du må nok ha ei liten el.pumpe og ein tilbakeslagsventil og lage dette utav. Ein meget dårlig tekning, men tente den på iPaden (ikke minst at det blei speilvendt)? Men tenker prinsippet blir noe sånn, då kan du prime elektrisk og flowen går gjennom tilbakeslagsventilen nå pumpe er stoppet.. Redigert 9.Juli.2018 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Bergsholmen Svart 9.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 Går jo an å prøve med kun tilbakeslagsventil først, der hvor blæren sitter i dag. Då vil jo ikke bensinen «rømme» tilbake til tank etter stans.. Koster jo lite å teste det ut.. https://www.ebay.co.uk/itm/6mm-8mm-10mm-12mm-Fuel-Non-Return-Check-Valve-one-way-petrol-diesel-Aluminium-/351032210848 Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Smiley Svart 9.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2018 (redigert) Se her ja! Bestiller en sånn tilbakeslagsventil uansett og monterer etter blæra. Så kan jeg jeg ha ideen om en slik bypass løsning med pumpe i bakhånd. Skulle jo være enkelt å få til med et par T-stykker og noen cm. slange. Har sås smått begynt å fundere om problemet mitt med "lekkasje" kan ligge nærmere motoren; jeg har en tendens til å få noen "oljeringer" rundt stammen når jeg ligger til kai. Jeg har tenkt at det har vært svært små mengder totaktsolje som har funnet veien ut, men kanskje det rett og slett er bensin. Har dog ikke kjent bensinlukt. Skal ta en ekstra inspeksjon under lokket! Men da forstår jeg det sånn at ingen har trua på at motoren selv klarer å suge bensin direkte gjennom en elektrisk bensinpumpe uten en form for bypass??? ..…etter oppstart... Ja det er injection. Forgjengeren til E-tec'n. Redigert 9.Juli.2018 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Fant akkurat denne pumpa på eBay: https://www.ebay.com/itm/332254859098?ul_noapp=true Selger bekreftet det navnet på pumpa sier, at den er "free flow" når den ikke er aktivert. Han mente den kunne være egnet som primer-pumpe via egen knapp til outboard. Noen synspunkter?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bergsholmen Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Vis det stemmer at den har freeflow når den ikke er i bruk så skal den vel kunne gjøre jobben.. Fortsatt ikke dyre greia, så eg hadde bestilt å prøvd? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
John_Kr Svart 10.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Det ser ut som om det skal gå greit, men husk å sjekke at ikke dere struper diameteren på slangen noe vesentlig, en 2-takter må ha godt med bensin på topp turtall, det er bensin/olje som smører. Bare et tips ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Smiley Svart 10.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2018 Ja, ser den! Det er 5/16" koblinger på den ser det ut til. Omtrent samme som min 8mm slange vil jeg tro. Invendig struping vet jeg vel ikke før jeg ser den tenker jeg..... :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 3.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Da har "freeflow" pumpa vært i gang en stund, med tilhørende tilbkeslagsventil sammenkoblet. Kjørt pumpa i 3-4 sek før start. Ingen problemer i år .... Direkte start etter flere ukes stilleligge og ingen stopp. Har ikke merket noe bensinstruping ved toppfart heller, faktisk tatt ny toppfartsrekord (ikke gps) på. 45 kn som er 4 over forrige.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Knallbra at du melder tilbake om din erfaring @Smiley! Og godt du fant en løsning som fungerer godt for deg. Jeg hadde en bil som kunne ha hatt godt av en slik pumpe... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.