Jump to content

Motoren vil ikke starte. Optimax 75hk 2takt


fredfjeld

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg kjøpte ny båt i juni 2014, tatt service etter 50 timer nå i mai. Kjørt omtrent 20 timer med den i år. Har hatt en sjelden gang problemer med å få start, men etter to nøkkelvridninger så har den alltid startet og har trodd at dette var på grunn av at den var kald.

 

Sjekket batteri og det lyser grønt. Smartcraften viser derimot at volt er 12,0.  Kan man stole på smartcraften ? Smartcraften tar en sjekk før oppstart og der står det Battery OK. Men siden smartcraft viser 12,0 så bør vel batteriet lades opp igjen?

 

Valgte å ta video av seansen og alle gangene utenom siste forsøk var det normal oppstartslyd. Siste gangen jeg forsøkte kom det en fæl lyd etter min mening. Nå har jeg ikke så veldig greie på motorer. Ingen feilmelding dukker opp i smartcraften. Men lyden kan dere høre hvis dere følger denne linken: 

 

Er dette en fæl lyd? Tenkte at jeg ikke skulle prøve å få start på den uten å høre med fagfolk først og ønsker også å få litt råd herifra siden jeg har fått god hjelp før.

 

Og en siste ting. Når jeg tilter motoren opp igjen så merker jeg at det ikke er så stor kraft. Det går tregt og lyden er ikke som før.

Redigert av fredfjeld (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En grei lader koster ikke mye, og det bør alle ha.

 

Optimax krever mye av batteriet. Derfor er det også et notat på at batteriet skal ha en viss startkapasitet samt ikke bruke vingemuttere på polskoene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men synes du ikke det er en stygg lyd? Sikkert jeg som overreagerer da hører det ut som :)

 

Har lest om batterier og at de ikke bør lades ut under 50%, men hvor stor skade er det på batteriet hvis dette skjer? La oss si at batteriet er på 20-30% kapasitet?

Link to post
Share on other sites

Har hørte den type lyd på mange påhengs, det er bendix som lager dette lyd og er ikke farlig, jeg tror at batteriet kapasiteten  din er for lav og når du kinner motoren spenning faller så innslag på startmotoren kobbel ut. Alle  symptoner din vise at batteriet er ikke godt nok.

Link to post
Share on other sites

Som andre skriver ville jeg også fokusert på batteriet før laderen. Med så ny båt bør selger sørge for at du får et nytt batteri. Batterier er ferskvare, og det kan være at du har fått et som har ligget for lenge på lager. Er ikke alltid like lett å tyde, men det bør stå på batteriene når de er produsert.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har fått ladet batteriet. Satt det I og når jeg vrir om tenninga så piper det en alarm sammenhengende av og til. Ingen feilmelding kommer. Når jeg tilter opp og ned så svinger volt fra 9.0 til 12.6. Har tidligere hatt problemer med tiltingen og brå turtall fall ved kjøring.

 

Hva kan det være?

 

Se video

Link to post
Share on other sites

Mener fremdeles at du bør få et nytt batteri av leverandøren. Selv om det gamle batteriet tar lading, er det først under belastning du ser kvailteten på det. Og det er ikke normalt at spenningen synker til 9v ved kjøring av tiltmotoren. Har du fremdeles problemer etter å satt inn et splitter nytt batteri, er det en elektrisk feil ombord som nevnt av Lars. Og da er smartest å bruke garantien for det den er verdt.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har fått ladet batteriet. Satt det I og når jeg vrir om tenninga så piper det en alarm sammenhengende av og til. Ingen feilmelding kommer. Når jeg tilter opp og ned så svinger volt fra 9.0 til 12.6. Har tidligere hatt problemer med tiltingen og brå turtall fall ved kjøring.

 

Hva kan det være?

 

Se video

 

Videoen er privat  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fikk nytt batteri. Testet først det gamle. Fikk start på motoren, men fortsatt svinger spenningen fra 11.5 til 12.3 når jeg tilter. Prøvde det nye batteriet så er spenningen 12.6, når jeg tilter mente jeg å se at det ble en gang 11.6, men ellers så svinger det litt mellom 12.3-12.7 når jeg tilter. Motoren starter fint. Kan det være at det gamle batteriet har fått "satt" seg litt etter ladingen ? Hvis det er en elektrisk feil på motoren kan vel ikke denne "komme å gå" ?

Link to post
Share on other sites

Helt naturlig at spenningen faller når du kjører trim.

Og gjør du dette mange nok ganger, uten å starte motoren, så tømmer du batteriet.

Forlater du båten med lav spenning på batteriet, å legger til normal selvutladning, så vil du skade batteriet.

 

Batteriet på din båt, og alle andre, er vel beregna på normalt bruk.

Etter endt båttur, stopp, tilt opp, slå av hovedstrøm. Når du skal ut igjen. Så gjøres det samme i motsatt rekkefølge.

 

Hvis det er behov utenom dette, som mye bruk av tilt, radio, plotter uten at motoren er i gang, så vil batteriet tappes. Da vil det være behov for å lade litt med en baterilader.

 

Hvis du sjekker at motoren leverer ladespenning på ca 14.2 under normal fart. Så tipper jeg alt er i orden.

 

Sjekk å at alle kontakter på batteriet har god forbindelse.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Et tips dersom båten ikke brukes så ofte er å koble til et lite solcellepanel. Jeg har et lite som ligger løst på "baksetet" når båten liger i havna. Når vi skal ut legges bare putene oppå. Alltid startsrøm tilgjengelig..…

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

.. også interessant å se spenningen inn på motor - om batterikablene begynner å bli korrodert så vil man også få spenningsfall der når det trekkes mye strøm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gi oss tilbakemelding da Fredfjeld, når du har fått tatt en prøvetur med nytt batteri på båten.

 

Ja skal komme med en oppdatering. Til nå har jeg bare fått byttet batteri og startet opp og bakket litt frem og tilbake i bryggen. Litt travelt men skal få tatt en tur med båten om ikke så lenge. Forhandleren eller verkstedet er kjempegreie og får mange gode råd og hjelp hos de. Det kan være en elektrisk feil en eller plass eller at det gamle batteriet er dårlig. Jeg skal inn med båten om noen uker, så får de sett på saken. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I morgen skal jeg kjøre båten 1 times tur til verkstedet. Har fått prøvd en liten rundtur med båten, men fikk et kraftig turtallsfall når jeg tiltet motoren. Er spent på hvordan denne turen skal gå, men verkstedet mener det skal gå fint og at motoren stopper ikke så lenge man har fått den i gang. Hva tenker dere ? Om jeg så strander midtfjords utenfor Bergen og ikke får start. Ringe kystradioen eller redningsskøyta og gjøre klar nødanker og prøve å få kontakt med nærliggende båter ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...