fredfjeld Startet 2.August.2015 Del på Facebook Startet 2.August.2015 (redigert) Hei. Jeg kjøpte ny båt i juni 2014, tatt service etter 50 timer nå i mai. Kjørt omtrent 20 timer med den i år. Har hatt en sjelden gang problemer med å få start, men etter to nøkkelvridninger så har den alltid startet og har trodd at dette var på grunn av at den var kald. Sjekket batteri og det lyser grønt. Smartcraften viser derimot at volt er 12,0. Kan man stole på smartcraften ? Smartcraften tar en sjekk før oppstart og der står det Battery OK. Men siden smartcraft viser 12,0 så bør vel batteriet lades opp igjen? Valgte å ta video av seansen og alle gangene utenom siste forsøk var det normal oppstartslyd. Siste gangen jeg forsøkte kom det en fæl lyd etter min mening. Nå har jeg ikke så veldig greie på motorer. Ingen feilmelding dukker opp i smartcraften. Men lyden kan dere høre hvis dere følger denne linken: Er dette en fæl lyd? Tenkte at jeg ikke skulle prøve å få start på den uten å høre med fagfolk først og ønsker også å få litt råd herifra siden jeg har fått god hjelp før. Og en siste ting. Når jeg tilter motoren opp igjen så merker jeg at det ikke er så stor kraft. Det går tregt og lyden er ikke som før. Redigert 2.August.2015 av fredfjeld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Kva seier forhandler? Er båten under garanti? Er du itvil om voltmeteret er OK, så måler du med eit anna SKIKKELIG voltmeter. 12V som startsspenning høres spjælt ut Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 2.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) Båten har garanti. Dette var for noen timer siden så skal innom de i morgen. Tenkte å ta med meg batteriet og få det sjekket. Hva tenker du om den lyden ? Høres nesten ut som noe som skjærer seg ? Redigert 2.August.2015 av fredfjeld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Dette lyd er startmotor pinion som hopper ut pga av for lav spenning når du kjinner motoren, prøve med et ny batteri. Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 2.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2015 Dette lyd er startmotor pinion som hopper ut pga av for lav spenning når du kjinner motoren, prøve med et ny batteri. Tenkte å lade batteriet. Det går vel ann å høre med et båtverksted om de kan lade batteriet ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 En grei lader koster ikke mye, og det bør alle ha. Optimax krever mye av batteriet. Derfor er det også et notat på at batteriet skal ha en viss startkapasitet samt ikke bruke vingemuttere på polskoene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fredfjeld Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Men synes du ikke det er en stygg lyd? Sikkert jeg som overreagerer da hører det ut som :) Har lest om batterier og at de ikke bør lades ut under 50%, men hvor stor skade er det på batteriet hvis dette skjer? La oss si at batteriet er på 20-30% kapasitet? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Har hørte den type lyd på mange påhengs, det er bendix som lager dette lyd og er ikke farlig, jeg tror at batteriet kapasiteten din er for lav og når du kinner motoren spenning faller så innslag på startmotoren kobbel ut. Alle symptoner din vise at batteriet er ikke godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Som andre skriver ville jeg også fokusert på batteriet før laderen. Med så ny båt bør selger sørge for at du får et nytt batteri. Batterier er ferskvare, og det kan være at du har fått et som har ligget for lenge på lager. Er ikke alltid like lett å tyde, men det bør stå på batteriene når de er produsert. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
fredfjeld Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Hei. Har fått ladet batteriet. Satt det I og når jeg vrir om tenninga så piper det en alarm sammenhengende av og til. Ingen feilmelding kommer. Når jeg tilter opp og ned så svinger volt fra 9.0 til 12.6. Har tidligere hatt problemer med tiltingen og brå turtall fall ved kjøring. Hva kan det være? Se video Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Har du snakket de du kjøpte denne av? Hvis du har garanti så bruk den,virker som det er noe elektrisk feil på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Mener fremdeles at du bør få et nytt batteri av leverandøren. Selv om det gamle batteriet tar lading, er det først under belastning du ser kvailteten på det. Og det er ikke normalt at spenningen synker til 9v ved kjøring av tiltmotoren. Har du fremdeles problemer etter å satt inn et splitter nytt batteri, er det en elektrisk feil ombord som nevnt av Lars. Og da er smartest å bruke garantien for det den er verdt. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Støtter at dette er dårlig spenning Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Sjekk at det er nok syre på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Hei. Har fått ladet batteriet. Satt det I og når jeg vrir om tenninga så piper det en alarm sammenhengende av og til. Ingen feilmelding kommer. Når jeg tilter opp og ned så svinger volt fra 9.0 til 12.6. Har tidligere hatt problemer med tiltingen og brå turtall fall ved kjøring. Hva kan det være? Se video Videoen er privat Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
fredfjeld Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Videoen er privat Nå er den offentlig. Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Fikk nytt batteri. Testet først det gamle. Fikk start på motoren, men fortsatt svinger spenningen fra 11.5 til 12.3 når jeg tilter. Prøvde det nye batteriet så er spenningen 12.6, når jeg tilter mente jeg å se at det ble en gang 11.6, men ellers så svinger det litt mellom 12.3-12.7 når jeg tilter. Motoren starter fint. Kan det være at det gamle batteriet har fått "satt" seg litt etter ladingen ? Hvis det er en elektrisk feil på motoren kan vel ikke denne "komme å gå" ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Helt vanlig med noe spenninsfall når trim brukes. Ville målt på batteriet med multimeter for sikker måling. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Helt naturlig at spenningen faller når du kjører trim. Og gjør du dette mange nok ganger, uten å starte motoren, så tømmer du batteriet. Forlater du båten med lav spenning på batteriet, å legger til normal selvutladning, så vil du skade batteriet. Batteriet på din båt, og alle andre, er vel beregna på normalt bruk. Etter endt båttur, stopp, tilt opp, slå av hovedstrøm. Når du skal ut igjen. Så gjøres det samme i motsatt rekkefølge. Hvis det er behov utenom dette, som mye bruk av tilt, radio, plotter uten at motoren er i gang, så vil batteriet tappes. Da vil det være behov for å lade litt med en baterilader. Hvis du sjekker at motoren leverer ladespenning på ca 14.2 under normal fart. Så tipper jeg alt er i orden. Sjekk å at alle kontakter på batteriet har god forbindelse. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Et tips dersom båten ikke brukes så ofte er å koble til et lite solcellepanel. Jeg har et lite som ligger løst på "baksetet" når båten liger i havna. Når vi skal ut legges bare putene oppå. Alltid startsrøm tilgjengelig..… Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
000 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Du skal ikkje ta slike systemvoltmeter for god fisk mens forbrukere er på. T>ynne lange ledninger og ikkje egne ledere til voltmeteret. Mål rett på batteriet så skal du sjå andre og korrekte verdier Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 .. også interessant å se spenningen inn på motor - om batterikablene begynner å bli korrodert så vil man også få spenningsfall der når det trekkes mye strøm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ragnar B Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Gi oss tilbakemelding da Fredfjeld, når du har fått tatt en prøvetur med nytt batteri på båten. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
fredfjeld Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Gi oss tilbakemelding da Fredfjeld, når du har fått tatt en prøvetur med nytt batteri på båten. Ja skal komme med en oppdatering. Til nå har jeg bare fått byttet batteri og startet opp og bakket litt frem og tilbake i bryggen. Litt travelt men skal få tatt en tur med båten om ikke så lenge. Forhandleren eller verkstedet er kjempegreie og får mange gode råd og hjelp hos de. Det kan være en elektrisk feil en eller plass eller at det gamle batteriet er dårlig. Jeg skal inn med båten om noen uker, så får de sett på saken. Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 I morgen skal jeg kjøre båten 1 times tur til verkstedet. Har fått prøvd en liten rundtur med båten, men fikk et kraftig turtallsfall når jeg tiltet motoren. Er spent på hvordan denne turen skal gå, men verkstedet mener det skal gå fint og at motoren stopper ikke så lenge man har fått den i gang. Hva tenker dere ? Om jeg så strander midtfjords utenfor Bergen og ikke får start. Ringe kystradioen eller redningsskøyta og gjøre klar nødanker og prøve å få kontakt med nærliggende båter ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.