Jump to content

07 mod.Furuno plotter,mulig å endre farger i kartet?

cosmic

Recommended Posts

Har som sagt en Furuno GP7000F kartplotter fra 2007. Den kan være litt eldre,men ble montert ny i ny båt da. Når jeg kjører,kan det være omtrent samme farge på landkontur som på sjø,bare med små nyanser. Svært lett å ta feil av koter på sjøen og land. Da jeg kjørte idag,var det eneste innslaget av blått i kartbildet faktisk to ferskvann inne på land på et tidspunkt.Sjø og land-konturene var for det meste i nyanser mellom gult,grått og beige. Har ikke funnet noen innstillinger i menyen til kartplotteren som løser dette,og lurer på om det kanskje er kartet som er problemet. Har nok ikke vært oppdatert siden nytt. Tror det er c-map. Vet at kartet burde vært oppdatert uansett,men om det er ny plotter som må til,er jo det unødvendig. Noen som har hørt om samme?

Hei,

(in english)

se under 'Map > Map Configuration > Display Mode' og sjekk at denne står på 'Full'. Her er noen alternativer som eks. 'Tide' som vil endre visning etter dybdeinnstillinger som er satt opp.

Og under :

General > Palette at denne står på Normal, Daylight eller Night (NOAA palette kan gi grovere detaljer)

Reset to factory defaults er også et alternativ, skal ikke være noen problemer med visningen selv om kartene ikke er rykende ferske. Håper dette var forståelig :)

& Du har jo en 'F' variant(innebygd ekkolodd), om du vil oppgradere kan jeg varmt anbefale GP-1870F  som har en god pris om dagen, og nok kan bruke svingeren du har, med en overgangskabel (10-pin).

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Bra det bedret seg, er ikke så avansert kartvisning på disse, men helt greit & 'gammeldags' :)

Lurer litt på dette selv faktisk, må teste litt da det ikke er helt klart i manualen. Mulig man kan flytte markør innen 2/3 av kartbildet og trykke '0'(numerisk) for å sentrere på markør istedet for egen posisjon. 'CLR' for å slette sentreringspunkt igjen.

Kjører vanligvis nord opp, og kan da virke som denne sentreringen må endres ved endring av kurs (nord/sør eks.), mulig kun brukbar hvis man kjører med 'heading up' el.a. Skal teste ut, er isåfall raskt å justere.

Hmm, småtestet litt idag.

Ved 'Dual-Chart' visning og nord-opp, med mulighet for to forskjellige zoomnivåer, virker det som jeg vil, og det mest innzoomede vinduet holder egen posisjon i kanten av bildet med 90% av kartet foran gjeldende kurs.

Med kart over hele skjermen får jeg det ikke til som planlagt, ved flytting av markør -> '0', så sentrerer kartet seg bare én gang på hvor markøren er.

Må lese litt mer i manualen og prøve. skal være mulig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...