Jump to content

Koble Volvo Penta Nmea 2000 interface til Garmin gpsmap 721xs

theppan07

Recommended Posts

Skal kun koble sammen Garmin kartplotter og Volvo Penta Nmea 2000 interface i et enkelt nett. Avstand 2 m på Nmea 2000 backbonekabel.

Volvo Penta Nmea 2000 interface er koblet til EVC nettverket.

Nmea 2000 pluggen på Volvo Penta nmea2000 interfacet er en han plugg.

Garmin gpsmap er tilkoblet en Nmea 2000 backbonekabel og ender også i en hannplugg.

Ikke noe annet skal kobles Nmea 2000 nettet i denne omgang.

1. Kan disse to hannpluggene kobles sammen med en hun-hun kobling hvis det finnes, eller må jeg kjøpe et t-stykke (hun-hun) med en termineringsmotstand i enden.

2. Ser at på større Nmea 2000 nettverk så må selve nettverket tilkobles med separat strømtilkobling. Trenger jeg dette? Mitt enkle Nmea 2000 nett trenger vel ikke noe strøm siden både kartplotter og Volvo Penta Nmea 2000 interface allerede har strøm.

NMEA2000 skal vel alltid ha egen strømforsyning, selv om du kobler strøm til apparatene. Usikker på hvordan VP sin NMEA2000 fungerer så vil derfor reservere meg litt. Men mot Garmin enheten kobler du opp ett eget 2000 nett som du forsyner med strøm (husk sikring), så kobler du Garmin inn i dette nettet gjennom ett T-stykke. Nettet skal alltid ha endemotstand på begge sider, derfor blir det å bruke T-stykker for hver enhet man kobler inn i nettet.

Jeg har nettop koblet 7410 til NMEA2K og VP EVC. Kjøpte startsett for NMEA2K med strømkabel, backbonekabel, T-stykker, termineringsmotstander og strømkabel. Funker perfekt, selvom det kan virke noe overkill med all den plastikken og det kobberet!

Mener å ha lest/prøvd nett uten strøm, men da vil ikke plotteren "se" at nettverket er der.

Redigert av Humrefisker (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...