Jump to content

Koble Volvo Penta Nmea 2000 interface til Garmin gpsmap 721xs

theppan07

Recommended Posts

Skal kun koble sammen Garmin kartplotter og Volvo Penta Nmea 2000 interface i et enkelt nett. Avstand 2 m på Nmea 2000 backbonekabel.

Volvo Penta Nmea 2000 interface er koblet til EVC nettverket.

Nmea 2000 pluggen på Volvo Penta nmea2000 interfacet er en han plugg.

Garmin gpsmap er tilkoblet en Nmea 2000 backbonekabel og ender også i en hannplugg.

Ikke noe annet skal kobles Nmea 2000 nettet i denne omgang.

1. Kan disse to hannpluggene kobles sammen med en hun-hun kobling hvis det finnes, eller må jeg kjøpe et t-stykke (hun-hun) med en termineringsmotstand i enden.

2. Ser at på større Nmea 2000 nettverk så må selve nettverket tilkobles med separat strømtilkobling. Trenger jeg dette? Mitt enkle Nmea 2000 nett trenger vel ikke noe strøm siden både kartplotter og Volvo Penta Nmea 2000 interface allerede har strøm.

NMEA2000 skal vel alltid ha egen strømforsyning, selv om du kobler strøm til apparatene. Usikker på hvordan VP sin NMEA2000 fungerer så vil derfor reservere meg litt. Men mot Garmin enheten kobler du opp ett eget 2000 nett som du forsyner med strøm (husk sikring), så kobler du Garmin inn i dette nettet gjennom ett T-stykke. Nettet skal alltid ha endemotstand på begge sider, derfor blir det å bruke T-stykker for hver enhet man kobler inn i nettet.

Er ikke hensikten med strømforsyning i Nmea 2000 nettverk at ulike enheter kan bli forsynt med strøm direkte fra nettverket. Et display f. eks trenger strøm for å fungere.

Kan ikke se at jeg trenger det, men det er vel bare å forsøke.

Husker ikke 100% sikkert, men tror backbonet trenger strøm selv om det ikke er tilkoblet enheter som trekker strøm fra nettet.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har nettop koblet 7410 til NMEA2K og VP EVC. Kjøpte startsett for NMEA2K med strømkabel, backbonekabel, T-stykker, termineringsmotstander og strømkabel. Funker perfekt, selvom det kan virke noe overkill med all den plastikken og det kobberet!

Mener å ha lest/prøvd nett uten strøm, men da vil ikke plotteren "se" at nettverket er der.

Redigert av Humrefisker (see edit history)

Er ikke hensikten med strømforsyning i Nmea 2000 nettverk at ulike enheter kan bli forsynt med strøm direkte fra nettverket. Et display f. eks trenger strøm for å fungere.

Kan ikke se at jeg trenger det, men det er vel bare å forsøke.

Ja NMEA systemet til enhetene. Enhetene i seg selv trenger fortsatt powerkabel for å fungere

Da ble det basis oppsett.

- 3 t-ledd. En til plotter, en til volvo penta interface, en til nmea 2000 spenningskabel.

- Termineringsmotstand i hver ende (en hann og en hunn).

- Nmea 2000 spenningskabel.

- Backbone kabel frem til ploter.

Fungerer som en drøm☺

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...