Jump to content

Simrad karplotter med ekkolodd som viser helt random dyp


k1mbo

Recommended Posts

Eg var å prøvekjørte en Viksund 340 med simrad pakke (kartplotter,rader og autopilot).

Alt så ut til å virke som det skulle, bortsett fra dypet ekkoloddet viste. 

Den så ut til tider å vise 200m dypere enn området vi kjørte var. En liten stund så den ut til å vise korrekt dyp, men for det meste var det langt over 200m på et område som lå på 10-40m.

Hva kan være problemet? 

Eier av båt brukte vistnok ikke ekkolodd og hadde ikke gjort noe med dette. Han mente det bare skulle en kalibrering til og at alt var i skjønneste orden.

Var kjapt gjennom menyene, men eg er ikke kjent med den kartplotteren, men fikk nå tydet at kjøldypet den var kalibrert til stemte i det minste.

Er det noe som er gåent på denne båten?

Link to post
Share on other sites

Faxen: Det vet eg ikke, men dette er orginal pakke på Viksund 340. Har det mye å si om det er utvendig eller innvendig?

MajorAndy: Ka mener du? Han snakket noe om på farten på GPS`n viste fart over bunn og "fart i luft"? De viste likt. Ekkoloddbiten viste feil i lave hastigheter 4-10 knop. Når vi ga på så eg ikke så mye på ekkoloddet, da vi var ute på byfjorden og eg var mer konsentrert på hvordan båten var å kjøre, gå nemmelig å lurer på å gå til innkjøp av en Viksund 340 :)

Link to post
Share on other sites

Så da må mest sannsynlig svingeren flyttes på denne båten? 

Opplevde aldri dette på båten eg nylig solgte, den mistet kun signal med bunnen i høye hastigheter, så da gir jo luft mening? Men da indikerte den at den mistet signaler og blinket på det forrige dypet den hadde signaler på. Denne oppførte seg som om alt var bra og at den hadde kontakt, dypet skiftet etterhvert som vi kjørte rundt, bare det at den viste 200m for dypt.

Link to post
Share on other sites

Hei !  Båtbyggeriene som brukte Simrad utstyr brukte som regelen airmar svinger P319 50/200

Om dette er en CX44 for eksempel  så kan man med fordel endre fra 200-50 om den er satt opp med riktig svinger i oppsettmenyen for ekko. Har dessverre også opplevd at folket er inne å forandrer type svinger i oppsettet og da går den svingelen som er montert i stykker. 

Mitt råd er å sjekke oppsettet på ekko menyen eventuelt gå tilbake til fabrikkinnstilling og sette opp plotter/ekko og radar på nytt. (med boka på fanget)  :smiley:

Det begynner dessverre å bli noen år siden jeg jobbet med dette så jeg husker ikke menyene i hodet men mener at alt dette ligger under oppsett- ekko- svingeroppsett- svinger1-2 

 

Lykke til !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Vil ikkje argumentera mot dei to siste innlegga, dei er skrivne av kompetente personar.

Men eg vil nevna at eg har hatt same feilen med CA42 og Airmar 50/200khz utvendig bronsesvingar ( riktig montert )

 

Fann aldri heilt ut av dette, fekk råd om å sjekka / korrigera ein del software-instillingar for ekkoloddmodulen, men kom aldri i mål..

Fekk ikkje kontrollert med ein annan plottar, så eg kan ikkje sei med sikkerhet kor feilen låg, men har ein sterk mistanke mot programvare i plottaren.

Link to post
Share on other sites

k1mbo  - trenger litt mer info om type utstyr som er montert, er det så gammelt som en Simrad CPxx f.eks., så er dette en plotter med en egen singelfrekvens svinger kun for å vise dybde uten spesiell ekoloddfunksjon. Vet ikke om ny svinger til denne er å oppdrive, men kan sikkert bruke en standard type.

Svingermontering kan ha alt å si, men er dette fabrikkmontert er det mye sannsynlig at enten noen har tuklet på oppsettet(resatt til default) satt opp feil svinger eller svingeren er gått ut på dato. 

Er uansett ikke svært dyrt å fikse, kan være noen tastetrykk, noen få båtpenger for en ny svinger, eller mulig oppgradere hele oppsettet, som da begynner å koste litt, men er avogtil nødvendig :)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Der jeg jobbet tidligere var det vanligste Simrad oppsettet P319 svinger (plastsvinger) mot plotter. Vi kjørte igang  ca 20 båter i året med Simrad utstyr. Mest brukt gjennom flere år var CX44 eller CE 33 med radar  -AP 26 autopilot og RS 82VHF.

Min erfaring med dette utstyret var at ekkoloddet på plotter var følsomt for fart og forstyrrelser. Mistet som regel dybden før båtene gikk i plan. Dette fordi dette utstyret ikke "henger " på siste målte dybde som mange billigere ekkolodd kan gjøre.

Om jeg skulle ha feilsøkt på et slikt anlegg så ville jeg først ha sjekket menyoppsett mot svinger. Så at det ikke kan komme luft til svinger. (om den er plassert for langt fremme.) Vi hadde aldri svinger lengre frem på planene båt en at den akkurat kom fremfor motorroms skottet. (1,5-2 meter fra akter speile. Så ville jeg ha lånt en tilsvarende svinger - koplet den til plotter og senke den i sjøen tapet til et kosteskaft og kjørt en tur. Da ser man om det blir en mer stabil dybde. Har prøvd dette flere ganger.   :wink:

Så har det hendt at eldre Simrad plotterer rett å slett må ha en liten service med bytte av intern minne batteri og en software oppdatering.

Pronav i Egersund er gode på dette.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mener det var en CX44, er vel det som er montert i de fleste 05-06 340`er. Alt skal være som den ble levert. Så da er det vel tukling i menyen eller svingeren som har tatt kvelden som gjelder.

Problemet var ikke fart, da eg la merke til feilen mens vi enda kjørte i 4-5 knop. Den viste etter det eg tolket ikke at den hadde mistet signalet, men at den trodde at vi kjørte på mellom 220 -240m dybde, mens vi egentlig var på 20-40m.

Link to post
Share on other sites

Siden feilen tydeligvis er intermittent  ville jeg starte loddet med båten ved brygga.

Virker det OK når båten ligger stille?

Så ville jeg startet motor og rusa den litt. OK?

Deretter ville jeg sjekka kabler og koblinger ved å røske forsiktig i de mens en annen så på loddet. OK?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...