Jump to content

Beste måten å oppmerksomme på at dykking pågår?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg har fridykket på Sørlandet denne sommeren. Til tross for bøye festet i beltet har jeg hatt "nær døden" opplevelser av båtførere som ikke har sett meg. Dette har vært i nærheten av badeviker men utenfor de gule badebøyene.

Hva synes dere er beste måten å oppmerksomme båtførere på at dykking pågår?

Dykkeflagg skal brukes ved dykking. Flagget (A), er det dessverre mange båtførere som ikke vet hva betyr. "Jeg har dykker i vannet, hold avstand."

I stedet er det mange båter som kjører mot flagget og spør hva det betyr. Ikke artig å være under vann da, med stadig tilkjørende båter mot følgebåten.

Har en litt "annerledes-historie" fra eieren av vennebåten vi pleier å være sammen med helger og ferier.

Han er yrkes-dykker og har noen ansatte som var litt i sløveste laget med å sette flagg. De hadde gått i vannet fra gummibåt vinterstid i Kragerø-området for å koble stikkledning til hovedledning på kloakk.

Dette var det en dame som hadde observert fra land. Det vil si, hun hadde bare observert personer i gummibåt som "falt i vannet". Når de var ferdige med jobben etter en stund og brøt overflaten lå det en Sea King å sirklet over gummibåten.......

Moralen må vel bli, sett flagg uansett om det er utenom sesong  :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg testet en sak som så ut til å virke bedre enn flagg og bøye. Jeg kjøpte en oppblåsbar gummibåt for 300 kr på Europris og dro den ut. Merket at båtførere i allle fall senket farten og at den var synlig på lengre avstand. Skal sette på dykkeflagg på den, for å følge reglene også.

Men hvordan skulle dere reagere om dere så en barnegummibåt drive?

Økt sikkerhet for dykker
For å øke sikkerheten for sportsdykkere har ClubMaritim satt i gang tjenesten "Meld fra hvor du dykker". Ved å melde fra til nærmeste Kystradio om hvor og hvem som dykker, kan mye tid spares om uhellet skulle skje. Tjenesten er gratis og tilbys alle sportsdykkere. Dette gjelder uorganiserte dykk, såvel dykk som er organisert gjennom dykkeklubb. For mer informasjon, se www.clubmaritime.com/dykking eller ring nærmeste Kyststasjon.

http://www.kalgraff.no/dykking/reklamefolder.html

Hva med denne?

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 år senere...

Husk båtførerene i de hurtige båtene har et ratt ( ikke ror) i venstre hånd , en mobiltelefon i høyre og er ikke alltid tilstede. Noen vet ikke at de skal redusere farten når det ligger båter for anker og passere med god avstand. Har båten heist A flagg skal farten ned og god avstand.

Se videoen

http://www.hitra-froya.no/nyheter/2016/10/16/S%C3%A5-kommer-en-rib-i-full-fart-13651212.ece

Redigert av UGLESETT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...