Martin Blomberg Startet 2.August.2015 Del på Facebook Startet 2.August.2015 Jeg har fridykket på Sørlandet denne sommeren. Til tross for bøye festet i beltet har jeg hatt "nær døden" opplevelser av båtførere som ikke har sett meg. Dette har vært i nærheten av badeviker men utenfor de gule badebøyene. Hva synes dere er beste måten å oppmerksomme båtførere på at dykking pågår? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Føre dykkerflagg på følgebåt! Men om det hjelper for folk i båt, som ikke har peiling på hva flagg på sjøen betyr. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kenneth82 Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Vet ikke hvordan bøyen festes i beltet, men vær forsiktig.. ikke hyggelig om bøyen er festet veldig godt, og blir tatt med i en propell til en forbipasserende båt.. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Har selv opplevd å nesten kjøre på en fridykker i et smalt sund. Boyen kan jo til forveksling se ut som en hvilken som helst krabbeteine, så jeg ville nok anbefalt følgebåt som det tryggeste. Ellers kan jo kaiakk i tillegg til flagg være en ide. Litt dyrt kanskje. http://www.frivannsliv.no/products/pelican-casaway-100 Er dykker selv så jeg skjønner problemet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Følgebåt og flagg...! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Dykkeflagg skal brukes ved dykking. Flagget (A), er det dessverre mange båtførere som ikke vet hva betyr. "Jeg har dykker i vannet, hold avstand." I stedet er det mange båter som kjører mot flagget og spør hva det betyr. Ikke artig å være under vann da, med stadig tilkjørende båter mot følgebåten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Har en litt "annerledes-historie" fra eieren av vennebåten vi pleier å være sammen med helger og ferier. Han er yrkes-dykker og har noen ansatte som var litt i sløveste laget med å sette flagg. De hadde gått i vannet fra gummibåt vinterstid i Kragerø-området for å koble stikkledning til hovedledning på kloakk. Dette var det en dame som hadde observert fra land. Det vil si, hun hadde bare observert personer i gummibåt som "falt i vannet". Når de var ferdige med jobben etter en stund og brøt overflaten lå det en Sea King å sirklet over gummibåten....... Moralen må vel bli, sett flagg uansett om det er utenom sesong Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Martin Blomberg Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Jeg testet en sak som så ut til å virke bedre enn flagg og bøye. Jeg kjøpte en oppblåsbar gummibåt for 300 kr på Europris og dro den ut. Merket at båtførere i allle fall senket farten og at den var synlig på lengre avstand. Skal sette på dykkeflagg på den, for å følge reglene også. Men hvordan skulle dere reagere om dere så en barnegummibåt drive? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Hadde jeg sett en barnegummibåt drive, hadde jeg gått utifra at noen barn hadde fallt ombord. Gummibåt med dykkerflagg kunne jeg skjønt. Bruker selv alltid dykkerflagg når jeg dykker. Er DM/klasse S, så vi prentet dette inn i elevene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 (redigert) Økt sikkerhet for dykkerFor å øke sikkerheten for sportsdykkere har ClubMaritim satt i gang tjenesten "Meld fra hvor du dykker". Ved å melde fra til nærmeste Kystradio om hvor og hvem som dykker, kan mye tid spares om uhellet skulle skje. Tjenesten er gratis og tilbys alle sportsdykkere. Dette gjelder uorganiserte dykk, såvel dykk som er organisert gjennom dykkeklubb. For mer informasjon, se www.clubmaritime.com/dykking eller ring nærmeste Kyststasjon. http://www.kalgraff.no/dykking/reklamefolder.html Hva med denne? Redigert 3.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 stor A-flagg.......minst 1,5m lang så den syns o vekker oppmerksamhet.......(ikke noen liten 30-40cm fra ett signalstell) kan også vare malt på en plywood-skive Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Uglesett Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Nå hørte jeg på radioen at dykkerene var dypt bekymret nede på sør/vestlandet. Fritidsbåtene passerte tett inntil båter med dykkere i vannet og flagg ute. Man skal holde god avstand og senke farten. Nå begynner jeg å lure på om folk flest ikke vet hvordan dykkerflagget ser ut og hva det innebærer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Du er rene etterforskeren til å finne gamle tråder å få gang i de, det skal du ha... Kan ikke huske at det var noe problem den tiden vi dykket, men vi hadde som regel båt oppe med folk i... Mulig det har forandret seg de senere år... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Det er mange som dykker i fra båthavnen vår. De bruker nærmest aldri flagg. Kommer de borti propellen min er det game over. Merkelig at de ikke bryr seg om sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 (redigert) Husk båtførerene i de hurtige båtene har et ratt ( ikke ror) i venstre hånd , en mobiltelefon i høyre og er ikke alltid tilstede. Noen vet ikke at de skal redusere farten når det ligger båter for anker og passere med god avstand. Har båten heist A flagg skal farten ned og god avstand. Se videoen http://www.hitra-froya.no/nyheter/2016/10/16/S%C3%A5-kommer-en-rib-i-full-fart-13651212.ece Redigert 20.Februar.2017 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.Februar.2017 Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Folk på overflaten i båt på land for å passe på nyskjerrige er å annbefale Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Uglesett Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Enten man ligger å fisker, har dykkere i vannet ,har fått motorstopp eller bare bader fra båten finnes det ikke noe mer irriterende når båter passerer like ved og sender hekkbølger inn i siden og inventaret går veggemellom. https://m.youtube.com/watch?v=Q8qi_SlVDEo Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hva blir den neste gamle tråden du skal vekke liv i da ugle? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Uglesett Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hva blir den neste gamle tråden du skal vekke liv i da ugle? Det får vi se på. Kan du henvise til et regelverk vedr gamle tråder. ..og hvorfor konfronterer du ikke andre når de plukker fram gamle aktuelle tråder? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Flott timing for å vekke denne tråden til liv igjen, da det I disse dager lanseres en nasjonal kampanje på temaet. https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-rogaland#t=4m55s Sitér dette innlegget Link to post
avgift Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hva med ett skilt; dykking pågår, hold avstand. Eller ett forståelig symbol av dykker i kombinasjon med dykkerflagget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.