Jump to content

Semidiesel


alo28

Recommended Posts

Hei Martin,

 

Vet du om det er en original topp som står på Unionen din? Disse motorene ble nemlig ofte "oppgradert" med kuler og topper fra andre leverandører. Her på våre kanter var både Skude mek Verksted og Mælandsvågen mek regnet for å være gode leverandører av "piratdeler"  -  som egentlig var bedre enn originalen.

 

Ellers vet jeg at Union var spesielt populære blant trelastfartøyene på Lista, og der har man jo laget et eget museum som jeg ville tro kunne gi deg en ledetråd eller to.

 

Det nærmeste, rent geografisk må allikevel være motorgruppen i Gokstad Kystlag i Sandefjord. De har en gedigen motorsamling og en entusiastisk gjeng med kvalifiserte fagfolk. Jeg har flere ganger sett at de også "reklamerer" med at de kan skaffe deler til gamle motorer.

 

Lykke til med letingen!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg tillater meg å anta at du ikke har tenkt  å montere Unionen i en Alo-28   -   jeg må smile bredt bare ved tanken.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hehe!

Nei Semidiesel på et par tonn i en Alo 28 skal du få slippe å se.

Den sitter i en gammel Rognan kutter.

 

Takk for gode tips!

 

Motoren er litt spessiell, med styrbord gange og vann innsprøytning i toppen.

Toppen har 6 bolthull og  en indre diameter på 23 cm.

Dette er den originale toppen, som ofte ble byttet ut til topp

med elektrisk gløding på de fleste motorer.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg kom forresten på en til, hvis du ikke finner en passende topp på østlandet: Søndhordland Motormuseum i Sveio, snakk med Jon Kr. Simonsen   -   han er et unikum når det gjelder disse motorene og har ufattelige mengder med deler liggende på lur....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...