VirtualMe Startet 2.August.2015 Link til dette innlegget Startet 2.August.2015 Falt for fristelsen og kjøpte en gennaker på Finn her i løpet av sommeren. Som vanlig medfører slikt en hel del ny prosjekter, som å få på plass et baugspryd for å føre denne foran rulleforstaget. Båtsystem har jo noen fine baugspryd som burde fungere bra til formålet. Vurderer den nye PB140, som burde være passe på vår Bavaria 44 Vision. Den nye gennakeren er på drøye 130 kvm. Så kommer utfordringen; Ankeret. Har nå et Rocna 25 som jeg ikke har så lyst til å bytte med Bruce kopi som disse baugsprydene tydelig vis er laget for. Rocna har forsåvidt også Vulcan, men så dette på en båt med baugspryd i ferien, og den store buen i stammen på ankeret, var tydligvis ikke lett å få til å passe med resten. Spade ankeret er kanskje det som ser ut som kan passe om annet ikke er mulig. Koster jo en slump å bytte dette også. Er det noen som har fått til kombinasjonen baugspryd, Rocna anker og baugstige på en fornuftig måte? Tenker på denne løsningen fra Båtsystem; Fra Båtsystem sitt bildegalleri; Alle tips og råd mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Klarer ikke hoste opp noe bilde av det helt umiddelbart, men jeg har kombinasjonen du er ute etter. Det var litt krøkkete å få dette til, men et par plater rustfritt stål og litt tålmodighet gjorde susen. Jeg senket rulla til et lavere nivå for å få plass til bøylen på Rocna under baugspydet. Rulla ble senket ved å kappe til en plate i rustfritt stål som jeg så monterte i festehullene til rulla på baugspydet, og så ble rulla montert på disse platene. Har holdt helt fint gjennom haugevis av oppankringer og mil. Tror baugspydet mitt er nærmere den modellen i ditt andre bilde (kortere og bredere) enn den første. Men ... på Galapagos satt ankerkjettingen seg fast på bunnen samme dag som det kom noen helt vanvittige bølger inn, og dette røsket hele baugspydet fra hverandre. Jeg er for så vidt glad for at det var stålrørene på baugspydet som gikk føyken i stedet for baugen på båten, men jeg har i etterkant kommet til at det nok finnes stålkvaliteter og tykkelser i en ganske annen liga enn det som sitter på dette baugspydet. Tror dette sier langt mer om at vi var gjennom ekstreme forhold enn det sier om kvaliteten på baugspydet, men jeg har alltid avlastet baugspydet og ankervinsjen med tau til kryssholt, og har aldri vært 100% fortrolig med kvaliteten på baugspydet. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Takk for dine erfaringer Euklid. Har gjort meg en del tanker om belastningen på baugsprydet under ankring slik som du beskriver. Synes det er litt merkelig at de oppgir ankerstørrelse 20kg, når dette i praksis er en brøkdel av belastningen som vil komme under ankring, og ikke minst heving av ankeret. Bruker selv avlaster på kryssholt i dag, og tenker på fortsette med det. Bør kanskje likevel vurdere en største modellen til Båtsystem, PB150, som er med 50mm rør vs 42 som er i de mindre. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Det er store krefter flere steder her. Først, jeg avlaster alltid ankerkjettingen og fortøyer i kryssholdt. Vinsjen er ikke kraftig nok eller godt nok festet til å holde i uvær. Tau med gummidemper er også mye stillere og mer behagelig. Tror baugspydet på bildet lett ryker i forhold som er snillere enn det Eukild opplevde på så stor båt. Andre er genakeren har store krefter både oppover og sideveis. Så litt spinkelt ut her også, ville sørget for skikkelige fester i skroget både på sidene og under plattformen, midt på baugen. Ikke gøy å rive av plattformen, det er ikke enkelt å fikse igjen. Hvis du kontakter en seilmaker kan han nok hjelpe deg med å beregne kreftene på tackline festet. Snakk så med noen som kan dimmensjonere dette riktig. Blir nok noe dyrere enn ett ferdig pakke. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Jeg bruker denne kroken som hektes på kjettingen og med et tau i andre enden: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31EqceSMxhL.jpg Den sitter såpass tight på min kjetting at den ikke sklir av kun av egen vekt, men så lenge den er hektet på og belastet er det ihvertfall ingen sjanse for at den skal falle av. Som regel binder jeg den opp i et av kryssholtene foran (dvs ~25 cm offsett fra båtens senter), men hvis det er litt tøft vær lager jeg en V så den henger i begge kryssholt og er midt foran baugen. Når den er hektet på kjettingen og bundet fast så kjører jeg ut nok kjetting til at dette henger løst og all belastning er på tauet og kroken. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
noengangererdetallright Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Jeg installerte en sånn plattform på min båt i vinter. Riktignok Bruce-anker, men det var vanskelig nok fordi skinnen (om man kan kalle det det) som ankeret ligger i fra før er ganske smal og egentlig litt lang. Klarte ikke få plass til den medfølgende rullen, endte med å bruke den eksisterende skinnen i baugen og la ankeret stå litt i spenn mellom denne og plattformen. Så hvis du har lite rom i eksisterende føring for anker kan det bli trangt. Vurderte å sage av alt som stakk ut orginalt foran baugen (det trengs jo ikke lengre hvis ankeret hviler i rullen som følger med baugplattformen) men syns det virket litt drastisk. Mitt anker ligger og litt skrått ut fra baugen, i stedet for rett ut men på siden av forstaget. Dette må med i vurderingen. Hvis du har båten i en stor båthavn kan du ta deg en tur rundt, veldig sannsynlig at du finner en annen båt som du kan se på for å danne deg et bilde av hvordan det blir på din båt selv om det også er store forskjeller. Hvis du kjøper en plattform beregnet for "code 0" vil den være godt nok dimensjonert. Et code-seil skal ha mye strammere forlik enn en gennaker, så hvis plattform tåler en code 0 bør den tåle last fra tack-linen på en gennaker. Men jeg ville uansett festet tacklinen rundt rammen på plattformen og ikke bare det lille øyet ytterst. Vi har en code 1 og jeg bruker vinsjen på fallet for å stramme forstaget skikkelig, ser ut til at plattformen tåler det ganske bra (bruker seilet opp til 75gr sann vindvinkel). Jeg vurderte å feste et stag fra bunnen av ankerbrønnen til ytterst på peken, men seilmaker mente det ikke var nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Jeg bruker denne kroken som hektes på kjettingen og med et tau i andre enden: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31EqceSMxhL.jpg Den sitter såpass tight på min kjetting at den ikke sklir av kun av egen vekt, men så lenge den er hektet på og belastet er det ihvertfall ingen sjanse for at den skal falle av. Som regel binder jeg den opp i et av kryssholtene foran (dvs ~25 cm offsett fra båtens senter), men hvis det er litt tøft vær lager jeg en V så den henger i begge kryssholt og er midt foran baugen. Når den er hektet på kjettingen og bundet fast så kjører jeg ut nok kjetting til at dette henger løst og all belastning er på tauet og kroken. Benytter meg av same metode men med denne kjettingkroken; Synes det fungerer bra, og avlaster ankerrulle og vinsj. Hvis du kjøper en plattform beregnet for "code 0" vil den være godt nok dimensjonert. Et code-seil skal ha mye strammere forlik enn en gennaker, så hvis plattform tåler en code 0 bør den tåle last fra tack-linen på en gennaker. Men jeg ville uansett festet tacklinen rundt rammen på plattformen og ikke bare det lille øyet ytterst. Vi har en code 1 og jeg bruker vinsjen på fallet for å stramme forstaget skikkelig, ser ut til at plattformen tåler det ganske bra (bruker seilet opp til 75gr sann vindvinkel). Jeg vurderte å feste et stag fra bunnen av ankerbrønnen til ytterst på peken, men seilmaker mente det ikke var nødvendig. Planen var å kjøpe med Code0 kit, nettopp med tanke på denne ekstra forsterkingen. Det som bekymrer mer, er egentlig kreftene som virker motsatt "vei", når ankeret heves. Her bør vel også staget for Code0 hjelpe en god del vil jeg tro. Hvis du har båten i en stor båthavn kan du ta deg en tur rundt, veldig sannsynlig at du finner en annen båt som du kan se på for å danne deg et bilde av hvordan det blir på din båt selv om det også er store forskjeller. Har jaktet rundt en del, men ikke klart å finne den kombinasjonen jeg ønsker så langt.. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Hvor kjøper dere disse kjettingkrokene? Noen som har link til norsk forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Seatronic og Best Marin fører dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.