Jump to content

Vond lukt toalett i seilbåt uten septiktank

PetternG

Recommended Posts

Jeg har et problemt jeg ikke helt klarer finne en løsning på.

Jeg har en 34 fots gambling, med fastmontert toalett med håndpumpe.

Hver gang jeg går på do, og etter 2-3 pump lukter det skikkelig kloakk på badet.

Har som vane og alltid pumpe 20 pump, og til tross for dette lukter det alltid dritt etter et par pump.

Har ikke septink tank, derfor skjønner jeg heller ikke hvor lukten kommer fra. Har gjort forsøk med å vaske ned doen flere ganger, både med salmiakk og klor, uten hell. 

Noen som har en løsning på dette problemet?

Eneste jeg kan tenke på som en løsning er å bytte skroggjennomføringene og legge nye slanger

Du har ikke samme situasjon som jeg hadde i vår - gammelt saltvann som står i slangen inn til toalettet? Hvis det blir stående saltvann her over tid begynner det å lukte høgg. Skikkelig råttent. Hos meg forsvant problemet når vi begynte å bruke båten litt mer aktivt, så toalettet også ble brukt regelmessig og saltvann ikke ble stående i slangen.

For å sjekke ut om det er råttent vann i slangen inn til toalettet - hva skjer hvis du bruker en bøtte ferskt saltvann utenfra og heller ned i do etter at du har "produsert" i stedet for å pumpe saltvann inn gjennom den vanlige slangen? Hvis det er luktfritt da så kommer lukta sammen med saltvannet som pumpes inn gjennom skroggjennomføringen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Enkelte hevder også at problemet forsvinner om man bytter slangene. Ikke vet jeg. Jeg hadde samme problem I forrige båt, det inntaket var plassert nesten 2 meter fra toalettet. I den nåværende med en snau halvmeter mellom inntak og toalett merker jeg ingenting til det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde lange slanger i forrige båt og hadde det samme fenomenet. Nå har jeg maks 2 m og kjenner ingen ting. Det må sies at det er ny båt og nye slanger så det kan jo også ha noe og si. Jeg har en mistanke om ar det danner seg en bakterieflora i slangene etter en tid som skaper denne lukten av råttent vann. Man kan jo gjøre et forsøk på å fylle innløpsslangen med klorin for å kverke det som måtte være der å se om det hjelper!

Takk for gode tilbakemeldinger.

Jeg har bodd i båten det siste året, så doen har blitt brukt daglig, bortsett fra enkelte uker jeg ikke har bodd der.

Tror jeg gjør et forsøk på å bytte slanger inn og ut, for å se om det gir noen effekt. Er ikke det nok, blir jeg vel nødt til å bytte pumpen også.

Ville ventet med å bytte slangene ut, lukt derfra skal ikke komme gjennom pumpen tilbake. Avhengig av type pumpe kan du jo og bytte til en pumpe med bedre tilbakeslagsventil, Jabsco kom med en twist-lock løsning for noen år siden som gjorde mye hos oss. Men det er kanskje viktigst ved septiktank med fall, da kan fallet fort gi tilbakeslag i toalettet når tanken får litt i seg.

Dette høres mest ut som guffe (groe++) i slanger inn og pumpe, evt at pumpen ikke lukker skikkelig og slipper tilbake.

Ville ventet med å bytte slangene ut, lukt derfra skal ikke komme gjennom pumpen tilbake.

Her snakker vi om vond lukt på innløpsslangen, ikke utløpsslangen - såvidt jeg har forstått.

Avhengig av type pumpe kan du jo og bytte til en pumpe med bedre tilbakeslagsventil, Jabsco kom med en twist-lock løsning for noen år siden som gjorde mye hos oss.

Vi har akkurat byttet en pumpe med tilbakeslagsproblemer til en twist-n-lock-pumpe, og det er deilig :-)

Men, jeg leste et blogginnlegg eller et innlegg her om noen som etter en stund hadde fått problemer med tilbakeslag igjen, til tross for at de hadde twist-n-lock - dessverre finner jeg ikke tilbake til denne. Det er kanskje "ny pumpe" (evt "ny jokerventil") som er greia, og ikke twist'n'lock i seg selv?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg opplevde tilbakeslag på toalettet på nimbusen. Helte en god slump matolje i doen og pumpa det sakte ut - det hjalp. Pumpa har sluttet å knirke og den holder tett.

Om tilbakeslagene kommer tilbake så bytter jeg til twist&lock. Det er en enkel sak å fikse.

Prøvde matolje på min gamle pumpe også, det funket ikke mot noen av problemene - bortsett fra at pumpa gled glattere i noen dager etter behandlingen. Så gled den nesten ikke i det hele tatt.

Matolje er antageligvis feil - det er antateligvis bedre å bruke vaselin, ref http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gj%C3%B8r-det-selv-vedlikehold-av-toalettetog https://baatplassen.no/i/topic/99650-rs-anbefaler-sitronsyre-for-rens-av-do-og-septik-system/#entry1428534

Før jeg forlater skuta heller jeg en bøtte med ferskvann i skåla på begge toalettene. Etter dette ble den råtne lukta borte. men det kan også være slanger og tilbakeslagsventilen som ikke er helt god.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg pleier nå å fylle opp med varmtvann og en slump 35%-eddik, og pumpe slik at det blir eddikvarmtvann både i slangen fra toalettet samt i doskåla - mest for å unngå urinsten, men hjelper selvfølgelig preventivt mot lukt også, særlig ifbm tilbakeslag. Dette hjelper fortsatt ikke dersom den vonde lukta kommer fra inntaksslangen.

Eventuelt bobåt med septiktank m/ fall, og bunnventilen permanent åpen. Det er nok mer vanlig enn man ønsker å vite. Det er mange bebodde båter som aldri flyttes på og som ikke ligger innenfor rekkevidde av nærmeste sugeslange. Observer en vinterhavn, og se hvor ofte båtene beveger på seg - enkelte båter er ganske så fastgrodde. Nå kan det jo hende at de som bruker båten alltid går til landtoalett - ja, det er lov å håpe. Min forrige båt var uten septik, var vi i havn brukte vi voksne alltid landtoaletter til store ærender, men det er ikke alltid lett å holde kontroll på ungene.

Jeg så det særlig i Sverige da vi var på juleferietur, enkelte båter var så godt bardunert at de opplagt aldri ble flyttet på. Jeg spurte en av de lokale båtboerene i Göteborg om hvordan vi skulle tømme septikken - han anbefalte rett ut i elva!

Ellers hørte jeg en spanjol fortelle at ihht EU-direktiv må nye fabrikkproduserte båter ha septiktank, men det er ikke noe krav om at hvert toalett ombord er tilkoblet septiktank. Det var slettes ikke uvanlig med utleiebåter med 3-5 lugarer, ett toalett til hver lugar, samt bare ett toalett tilknyttet septiktank ombord. Jeg har også hørt at enkelte utleiebyråer instruerer leietagerene i å aldri lukke bunnventilen til septiktanken. I tillegg koster det faktisk penger å tømme septiken til septiksug i Spania, så det er tilnærmet ingen som gidder dette.

Jeg har også hørt at enkelte utleiebyråer instruerer leietagerene i å aldri lukke bunnventilen til septiktanken. I tillegg koster det faktisk penger å tømme septiken til septiksug i Spania, så det er tilnærmet ingen som gidder dette.

Avhengig av båttypen er det ikke sikkert man trenger å lukke skroggjennomføringen fra tanken for å holde alt inne. Vi har åpen ventil hele sommersesongen, men vi må bruke pumpe for å få guffa ut fra tanken.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kanskje mer utbredt enn vi liker å tenke på?

Kloakkutslipp fra båtboere rett i havnebassenget? Ja, jeg tror det. Som sagt:

Det er nok mer vanlig enn man ønsker å vite.

På Aker Brygge er jo septiksuget til alt overmål blokkert av båter med faste plasser - og septiksuget var uten sugeslange hele vinteren og mesteparten av våren og forsommeren. "Vi får den inn neste uke" sa de da jeg spurte, men jeg har hørt rykter om at den fortsatt ikke var på plass noen uker etter. Snakket også med en som hadde bodd på Aker Brygge gjennom en vinter, å slippe ut rett i havnebassenget var helt naturlig for ham.

Da skal jeg sjekke hvordan det er med pumpen, og eventuelt bytte både pumpe og slanger både ut og inn, for å være helt sikker.

Er som det blir sagt ja, den vonde lukten kommer mest sannsynlig fra innsugsslangen.

Og det å bo i båten uten septiktank er ikkeno problem. Har et bad lett tilgjengelig 50 meter unna som brukes flittig, da jeg heller ikke har dusj i båten. 

Er ikke så fast stasjonert at jeg ikke kunne hatt septiktank som jeg hadde tømt regelmessig, det er en av oppgraderingene jeg har sett på. Men akkurat nå er fokuset på å få bort den vonde lukten.

Hei.

Jeg har slitt med det samme, men jeg har tank.

Spylt tank så den er hel ren, nok ut lufting to slanger og begge er åpne.

byttet slanger fra toalett til tank.

Demontert selve do og vasket alle deler og byttet pakninger.

Bruker green viking mot lukt.

venter jeg til dagen etter kommer det lukt, jeg utelukker lukt fra gammelt sjøvann til nedskylling

så etter alle forbedringer skal det testes

Har fjernet ene lufte slangen fra tanken og sitter klar for å lukte ved ned spyling, så ved skylling kommer det lukt :headbang: hva i h........ ingen lukt fra utluftingen bar luft ( den er åpen)

så hvor fra toalettet kommer lukten ?????????????????????

vrir hode like mange ganger rundt som spørsmål over.

så får jeg en tanke og setter vannslange på (blir mye søl) fult å spyler opp under kanten der vannet ved ned spyling kommer ut, og får ut en masse med drit, starte spylerpumpen samtidig som vannslangen og det kommer enda mer drit ut.

Så nå er jeg spent på resultatet, og ut på dag i morgen er det tid for kontroll.

om det hjelper på lukt får morgen dagen vise.

mvh

catano

Mvh

catano

Hei.

Det lukter fremdeles, så nå aner jeg ikke hva som gjør dette. 

Alle deler er byttet og lufting virker.

Før jeg i går trakk ned sjekket jeg tankutluftingen ved å blåse i den ene slangen, åpen og fin.

Det lukter ikke fra tanken heller så lukten er fra slange/selve doen.

Hadde ene lufteslangen mot nesen kjørte do og det luktet knapt i lufteslangen, så kom det noen bobler i doskålen og det lukter dritt.

mvh

catano

Mvh

catano

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...