Jump to content

RS anbefaler : Sitronsyre for rens av do og septik system


Erik

Recommended Posts

Kom over denne (fikk den vel på Info mail fra RS) :

 

http://www.redningsselskapet.no/182723.cms

 

Altså bruke Sitronsyre aktivt og preventivt for å holde septikksystemet rent.

 

Noen som har prøvd ?

 

Noen som har innvendinger/ betenkeligheter, feks dersom septikktanken er Alu ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sitronsyre er en temmelig velkjent metode for å løse opp saltbelegg og kalkavleiringer etc, så bør i alle fall fungere for å løse opp avleiringer av salter og urea-stoffer. Sitronsyre ei forsåvidt svak syre, så kan vanskelig se den er mer hissig mot aluminium enn andre ting du putter i do.

Link to post
Share on other sites

Har brukt eddik i mange år og også det gjør susen.

 

Kan skrive under på at den gjør susen!!

 

Har nettopp rengjort innsatsen i en gearoljekjøler ved hjelp av 35% eddik.

 

bilde

 

Tlgjengelig hos den lokale kolonialforretningen. En halv liter Eddik 35% til ca. 30,-

 

Nedenfor et bilde av en av et av løpene i innsatsens. Belegg av forsteinet salt/kalk avleiringer.

Ikke tilrådelig å meisle/banke av dette belegget da skader lett kan oppstå på rørfalsene og selve endeplaten.

 

bilde

 

Eddiken ufortynnet 35% fylt i en tette blomsterpotte ca.20 mm opp i potta. Deretter sette den ene enden av innstatsen nedi i ca. 4 timer,

Etter den tiden snues innsatsen i ny eddik, og slik ser resultatet ut:

 

bilde

 

Avleiringene oppløst og løpet gullende rent (eller "sølvende" rent i dette tilfelle da hele løpet viste seg å være helloddet med sølv)!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke meningen å starte noen eddik vs Sitronsyre debatt, men mer en videreformidling og vurdering av det konkrete tips.

Som altså er å bruke Mors Hjemmebakte Sitronsyre slik RS da anbefaler (nettopp fordi den er tilgjengelig og billig).

 

Samt få avklart om dette kan skade pakkninger eller alu tank.

 

På den annen side. Bruker man dette produktet som tenkt havner det jo på tanken til slutt uansett (via magen) så da bør det vell gå greit :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kanskje LarsH har noen harde fakta om dette ? han er jo møkk-kongen vår :smiley: (ikke vondt ment!) Du svarer vel fra Borgen i dag, men AIS'en på ? :thumbsup:

 

Jeg kan bare bekrefte det andre sier: Syre, det være seg eddik, sitron eller noe annet, løser opp kalk. Men er avløpet fra dassen til tanken helt gjenngrodd, nytter det nok ikke med feks. selv 35% eddik. Da må det mekanisk behandling eller bytte av slanger til. Men en dasj eddik (eller annen syre) i doskålen i ny og ne, foregygger at det bygger seg opp urinstein.

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

pt. Borgen med AIS

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem et par dråper olivenolje e.l. innimellom også sånn apropos godsaker som med fordel kan helles i toalettet! ..........................

 

Regner med at du da tenker at olivenolja skal smøre pakningene i toalettet?

I fjor høst hadde jeg ryddet det meste flytende ut av båten.... bl.a. matoljen som jeg av og til slår en liten skvett av opp i toalettet når pumpa blir tung/treg. Skulle skylle gjennom toalettet/septiktank før vinteren så det var "ett slit" å pumpe. Tilfeldigvis sto flaska med vaselinolje igjen i båten, så jeg tømte en liten skvett av den i toalettskåla.... og pumpa ble "som ny", lett å pumpe og bare velstand. Bruker en matolje til å smøre pakningene varer det vanligvis ikke så lenge før en må til med "en ny behandling" fordi pakningene blir harde og det blir tungt å pumpe, men med en liten skvett vaselinolje i skåla så virker det som om pakningene etter ca. fem måneder, fortsatt er myke, så kanskje vaselinolje kan være ett alternativ til matolje? Kanskje matolje er beder for gjæringsprosessen i septiktanken enn vaselinolje, men det er jo ikke store skvetten en bruker...?

( Men dette har jo lite med sitronsyre/eddik å gjøre :blush: )

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artikkelen det vises til gjelder det å holde doskåla ren for gammelt brunt belegg. I hjemmet bruker vi en liten svett salmiakk i doskåla og et par dytt med dobørsten. Det blir gullene rent. Billigere og mer effektuivt går det vel ikke?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Artikkelen det vises til gjelder det å holde doskåla ren for gammelt brunt belegg. I hjemmet bruker vi en liten svett salmiakk i doskåla og et par dytt med dobørsten. Det blir gullene rent. Billigere og mer effektuivt går det vel ikke?

Bare ikke gjør begge deler, altså salmiakk og noe syre greier, da kan det bli uorden på dass....

Link to post
Share on other sites

Og ikke bland Klorin med andre saker heller. Alle nevnte produkter jobber best alene. Klorin er feks. beregnet til å desinfisere og bleke, ikke løse opp kalk som en syre er mester på. Er det fett som skal fjernes, er salmiakk tingen, for ikke å snakke om alle båteieres universalmiddel: Zalo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Salmiakk og syre (salmiakk er sterkt basisk) kan gå i lufta, og det er jo ikke bra.

 

Klorin og salmiakk gir gassen kloramin som en absolutt ikke vil ha i seg. Man kan få kjemisk lungebetennelse, vann i lungene, bronkitt og varige skader. Ikke noe å tulle med. Selv i små mengder blandet så gasser dette. I en båt vil det vel rett og slett kunne være farlige greier...

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, så er det kombinasjonen saltvann og urin som er problemet. Skiftet slanger for en tid siden, de var fullstendig gjengrodde. Har siden hatt som standard prosedyre å skylle gjennom slangene med ferskvann hver gang jeg forlater båten. Er spent på å se om det har løst problemet. Så langt er i hvergt fall båten fri for lukt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt som du sier Laholm, Urinstein er det som oftes tetter til slangene. Så å skylle gjennom med ferskvann er ikke dumt. Har du også en dasj 35% eddik i skålen og skyller gjennom en gang i blant, er det også et godt forebyggende middel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

... Kanskje matolje er beder for gjæringsprosessen i septiktanken enn vaselinolje, men det er jo ikke store skvetten en bruker...?

 

Bruk av oljer hjelper nok på smøring av pumpa, men er ikke særlig gunstig for kjemien/biologien i septiktanken. Oljen (selv noen få dråper) legger seg som en film på toppen og hindrer oksygentilgang til de aerobe bakteriene, slik at de anaerobe bakteriene får bedre vilkår. Dette fører til skikkelig svovellukt fra luftinga til tanken når doen brukes :puke:

Link to post
Share on other sites

Ang. oljefilm og anaerobe bakterier, så er det noe jeg har lest her på forumet, mener det var LarsH som er opphavet?

 

Jeg må innrømme at jeg selv har brukt matolje som smøring av de manuelle pumpene på mine tidligere båter, og har også opplevd denne svovellukten flere ganger. Da jeg leste om oljens effekt i tanken syntes jeg det hørtes innlysende ut. Nå har jeg elektrisk macerator-pumpe og smører ingenting. Har opplevd dårlig lukt fra tanken kun en gang siden 2007.

 

Alternativet til olje må vel være årlig innsetting av pakninger og stempel med høykvalitets vannfast fett.

 

Har forresten brukt oljetrikset i en oppvaskmaskin med skrikende pumpe i en hytte vi lånte for et par år siden. Lånte den igjen i vinter og skrikingen var fremdels borte.

Link to post
Share on other sites

Dette med sitronsyre er faktisk fantastisk på kalk i avløp. Vi har mye kalk i vannet her hjemme og avløpet gror fælt ofte igjen. Sist gang i helgen. Stauket og spylte og prøvde Kaustik Soda men avløpet var like ille. Såvidt det rant ned.

Så leste eg denne tråden. En pose Sitronsyre i avløpet og godt med varmt vann. VOILA! Plutselig løsnet proppen og nå renner det unna som en foss i avløpet her. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...